درگیری‌ها در شمال رقه همزمان با انتشار خبرهایی از عملیات گسترده ترکیه

در حالی که حملات ارتش ترکیه در منطقه موسوم به "چشمه صلح" واقع در شمال شرق سوریه که در کنترل شبه‌نظامیان سوری وابسته به آنکارا قرار دارد، علیه نیروهای ائتلاف سوریه دموکراتیک (قسد) بالا گرفته و صحبت‌هایی از یک عملیات نظامی در این منطقه شنیده می‌شوند، نیروهای این ارتش ترکیه یک پایگاه نظامی جدید در منطقه "جبل الزاویه" در حومه جنوبی ادلب ایجاد کرده و برای عقب‌نشینی از دو پایگاه دیگر در جنوب و غرب حلب که توسط نیروهای ارتش سوریه محاصره شده بودند، آماده می‌شوند.

به گزارش خبرآنی، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، صبح روز دوشنبه یک کاروان نظامی ترکیه شامل خودروهای زرهی، اتوبوس‌هایی از سربازان و بولدوزرهای نظامی سوار بر کامیون‌ها وارد شهرک "کنصفرة" در منطقه "جبل الزاویه" واقع در حومه جنوبی ادلب شده و این بولدوزرهای نظامی عملیات‌های حفاری، بیل‌زنی و ایجاد خاکریز را در منطقه "تپه بدران" واقع در اطراف شهرک یاد شده با هدف ساخت یک پایگاه نظامی جدید برای نیروهای ترکیه آغاز کردند.

پس از آنکه نیروهای ارتش ترکیه بر اساس توافق با روسیه برای تخلیه پایگاه‌های واقع در مناطق تت کنترل سوریه، شروع به عقب‌نشینی از ایست‌های کنترل واقع در حماه، حلب و شرق ادلب کردند، این سومین پایگاهی است که در کمتر از یک ماه اخیر در جبل الزاویه در جنوب ادلب ساخته می‌شود.

نیروهای ارتش ترکیه دو هفته قبل دو پایگاه نظامی جدید در روستاهای "الرویحه" و "بلیون" واقع در "جبل الزاویه" در حومه جنوبی ادلب که هدف بمباران مکرر نیروهای دولت سوریه و جنگنده‌های روسی قرار دارد، ایجاد کرده بودند. این نیروها برای تخلیه ایست بازرسی خود در منطقه "تل الطوکان" واقع در حد فاصل حومه شرقی ادلب و حومه جنوبی حلب که در محاصره نیروهای ارتش سوریه قرار دارد، آماده می‌شوند تا به این ترتیب تجهیزات خود را جهت عقب‌نشینی به مناطق تحت کنترل مخالفان جمع‌آوری کنند. همچنین این نیروها به کار تخلیه یک پایگاه دیگر خود در منطقه "الراشدین" واقع در حومه غربی حلب ادامه می‌دهند.

همزمان در پی حملات متقابل میان نیروهای ارتش ترکیه و گروه‌های وابسته به آن و نیروهای قسد، بر شدت تنش‌ها و حملات ترکیه در مناطق موسوم به عملیات "چشمه صلح" واقع در شمال شرق سوریه افزوده شده و از طرف دیگر در پی حمله نیروهای قسد به گروه‌های وابسته به ترکیه و کشته شدن ۳۱ تن از آنها در کمین نیروهای قسد در روستای "معلق" واقع در عین عیسی، صحبت‌هایی از احتمال آغاز عملیات نظامی توسط ترکیه در عین عیسی در حومه شمالی رقه مطرح شده‌اند.

وزارت دفاع ترکیه روز دوشنبه در بیانیه‌ای از خنثی شدن چهار تن از نیروهای قسد در جریان درگیری‌های مستمر با نیروهای "ارتش ملی سوریه" (شورشیان تحت حمایت ترکیه) وابسته به ترکیه در اطراف شهرک عین عیسی و نیز بمباران پایگاه‌های نظامی نیروهای قسد در حومه شمالی رقه توسط این نیروها خبر داد.

در شهرک عین عیسی پایگاه‌هایی از نیروهای سوریه و یک پایگاه نیروهای روس وجود دارند که پس از توافق سال گذشته با نیروهای قسد از یک سو و ترکیه از سوی دیگر برای توقف عملیات "چشمه صلح" ترکیه در این شهرک ایجاد شدند.

"ارتش ملی سوریه" و ارتش ترکیه پس از درگیری‌هایی با نیروهای قسد در جریان عملیات "چشمه صلح" که نهم اکتبر ۲۰۱۹ آغاز شد و ۹ روز بعد با دخالت آمریکا و روسیه متوقف شد، کنترل دو شهر راس العین و تل ابیض را به دست گرفتند.

پس از آنکه نیروهای دولت سوریه و نیروهای روس به شکل ناگهانی عقب‌نشینی خود را از عین عیسی آغاز کردند و به صورت میانگین روزانه دو کاروان از آن خارج شد، عین عیسی در چند روز گذشته شاهد بمباران غیر عادی از سوی نیروهای ارتش ترکیه و گروه‌های "ارتش ملی" بود. پس از نفوذ گروه‌های وابسته به آنکارا به روستای "معلق" در اطراف عین عیسی در هفته گذشته، ۳۱ تن از این نیروها در پی انفجار مین‌های کار گذاشته شده توسط نیروهای قسد کشته شدند. عین عیسی مرکز سیاسی و اداری دولت خودمختار کردها در شمال شرق سوریه است که حدود ۵۵ کیلومتر از شهر رقه فاصله دارد و پیش از سال ۲۰۱۱ مرکز اداری منطقه تل‌ابیض در استان رقه بود که در ادامه به منطقه عین العرب (کوبانی) ملحق شد.

اهمیت عین عیسی از این جهت است که در بزرگراه ام۴ قرار دارد و ترکیه در صورت کنترل آن، این مسیر را به شکل کامل مسدود و مناطق کنترل دولت خودمختار کردها را به دو بخش تقسیم کرده است و کنترل آن به معنای محاصره کامل عین العرب است؛ شهری که در حال حاضر از مناطق "سپر فرات" در غرب فرات و "چشمه صلح" در شرق آن که در کنترل ترکیه و گروه‌های وابسته به آن است، جدا شده است.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه گزارش داد، همزمان با آوارگی ساکنان مناطق مورد حمله در عین عیسی، نیروهایی روسی وارد مناطقی در عین عیسی شدند که هدف بمباران ترکیه قرار گرفته بودند.

برخی منابع محلی نیز اعلام کردند، نیروهایی از گروه "سلطان سلیمان شاه" و "لشکر الوقاص" وابسته به ترکیه گروهی از غیرنظامیان را از روستای منطقه شیه در عفرین واقع در منطقه "شاخه زیتون" تحت کنترل ترکیه و گروه‌های وابسته به آن ربودند و سرنوشت آنها هنوز نامعلوم است.

انتهای پیام

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.