محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصاد مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری خبرآنی، در خصوص راهکارهای مجلس یازدهم برای حمایت از اقشار ضعیف و محرومان گفت: ما در این خصوص دو کار باید انجام دهیم، یکی مربوط به بازه کوتاه مدت و مربوط به دوره گذار اخیر است که در دنیا نیز این کار انجام میشود، مثلاً در بحث کرونا این اتفاق رخ داده است.
وی افزود، این در حالی است که ما علاوه بر بحث کرونا مشکل تحریم را نیز داشتیم و به هر حال باید کاری کنیم تا مشکلات سخت معیشتی مردم در این ایام به شکلی مرتفع شود که پس از آن بتوانیم شرایط بهتری را به وجود بیاوریم. از جمله روشهایی که میتوان در کوتاه مدت به کار برد، یارانه کالاهای اساسی (برای خانوارها با رویکردهایی که ما در بحث تأمین منابع آن باید ببینیم) و کمکهای بلاعوضی است که میتوانیم پرداخت کنیم.
* پیشنهاد طرح جدی برای آب و گاز مجانی محرومان
این عضو مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: از دیگر کمکهایی که ما می توانیم انجام دهیم، تامین خدمات ارزان قیمت لازم در بحث آب، برق، گاز و تلفن است. به طور مثال می توانیم نرخ خدمات اقشار ضعیف را تخفیف دهیم یا در بحث الگوی مصرف سقف معافیت وزارت نیرو را (که میگوید اگر مصرف از یک حدی پایینتر از پرداخت هزینه معاف میشوند) افزایش دهیم تا شامل افراد بیشتری شود.
پورابراهیمی با تاکید براهمیت بیمه برای اقشار ضعیف گفت: در حال حاضر خیلی از مردم ما نگران وضعیت سلامت هستند و اگر بیمار شدند نمیدانند که چه کاری باید انجام دهند. چند میلیون نفر از جمعیت کشور ما همچنان زیر پوشش هیچ بیمهای نیستند و بقیه افراد جامعه نیز دارای حداقل های پوشش بیمه هستند. اگر بتوانیم در حوزه خدمات درمانی پوشش کاملی ایجاد کنیم، خود میتواند از جمله اقداماتی باشد که در بازه زمانی کوتاه مدت کمک کننده است.
وی در جمعبندی راهکارها برای حمایت از اقشار ضعیف در کوتاه مدت گفت: بنابراین در حوزههای کالاهای اساسی، خدماتی و بیمه در یک بازه زمانی مشخص (شش ماه تا یک سال) میتوانیم کمکهایی را در نظر بگیریم تا از این مسیر سخت عبور کنیم.
* مذاکرات اقتصاد کشور را شرطی کرد
نماینده مردم کرمان با بیان اینکه رویکرد ما در خصوص تحریمها باید همان چیزی باشد که مقام معظم رهبری فرمودند، گفت: موضوع پیگیری مذاکرات و حل مشکلات اقتصادی از آن طریق دردی از مردم ایران دوا نخواهد کرد. برخی در کشور نظرشان این بود که این کار را امتحان و بررسی کنیم. این کار فرصت را از ما گرفت و باعث شد اقتصاد شرطی شود.
وی افزود، بنابراین رویکرد ما همان فرمایشات مقام معظم رهبری است که فرض را باید بر این بگذاریم که این شرایط (تحریم) تا صد سال دیگر هم باقی است و ما مکلف هستیم روی پای خود بایستیم و اگر اراده لازم را داشته باشیم قطعاً می توانیم این کار را انجام دهیم. لذا در موضوعات کوتاهمدت چنین نگاهی داریم.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان رویکرد میان مدت و بلند مدت مجلس برای حمایت از اقشار ضعیف گفت: اصلی ترین موضوعی که در بحث بلند مدت وجود دارد کنترل تورم است. منشاء بسیاری از مشکلات در اقتصاد کشور همین تورم است که تاثیرات منفی زیادی در بخشهای مختلف دارد و اصلی ترین روشهای که سبب به وجود آمدن تورم میشود ناترازی در بودجه کشور است.
وی گفت: اولین کاری که در اقتصاد کشور باید انجام شود مهار تورم است. مهار تورم خود به ناترازی بودجه وابسته است. حال باید ببینیم چه مسائلی باعث ناترازی در بودجه کشور میشود. اولویت ما در بحث میان مدت، رساندن نرخ ارز به یک عدد منطقی است چراکه یک زمانی شما به مردم کمک میکنید و بسته معیشتی به آنها میدهید و یک وقتی قدرت خرید آنها را بالا میبرید.
پورابراهیمی در ادامه گفت: این بدین معناست که اگر شما ارزش پول ملی را افزایش دهید، (که این موضوع امکان پذیر نیز هست چرا که اگر موضوعات روانی و سیاسی را از نرخ ارز کم کنیم مطمئن هستم که این اتفاق رقم خواهد خورد) قدرت خرید مردم نیز افزایش پیدا خواهد کرد و این خود بزرگ ترین کار ممکن است. مردم از دو جهت از ما انتظار دارند اول کمک در کوتاه مدت و دوم افزایش قدرت خرید در میان مدت.
این عضو مجلس شورای اسلامی در خصوص راهکارهای بلند مدت حمایت از اقشار ضعیف و محروم گفت: راهکار بلند مدت نیز شامل حل مشکل تورم با استفاده از حل مشکل ناترازی در بودجه، نظام بانکی و بسیاری از این ناترازیها میشود.
پورابراهیمی عضو شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا در پاسخ به سوالی در خصوص مطرح شدن استفاده از ظرفیتها و منابع بنیاد ها و...با توجه به کمبود منابع دولت گفت: مقام معظم رهبری در جلسه ای که در خدمت ایشان بودیم به مسئولین دولت فرمودند، شما میتوانید از طریق عرضه مالکیت سهام شرکتهای دولتی برای حل مشکل کسری بودجه و برای سرمایه گذاری مجدد منابع ایجاد کنید.
وی افزود، بنابراین این موضوع شامل آن دسته از داراییهای بلا استفاده دولت یا سهامی است که میتواند تبدیل به احسنت شود که این موضوع را باید از طریق عرضه دنبال کنیم و خروجی آن این باشد که ناترازی بودجه را جبران کند و یا منابعی را تامین کند که در سرمایهگذاریهای جدید دولت بتواند اتفاقات مثبتی را رقم بزند. مقام معظم رهبری این موضوع را تعمیم دادند و فرمودند که "نه تنها من از دولت چنین انتظاری دارم بلکه در بخشهای دیگری که زیر نظر دفترم هستند، (مانند ستاد و مجموعه های دیگر) نیز همین انتظار را دارم."
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: این بدین معناست که از بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام و مجموعههای اقتصادی که با دفتر مقام معظم رهبری هماهنگی دارند، انتظار می رود، در اقتصاد سرمایه گذاری کنند و با واگذاریهایی که انجام میدهند کوچکسازی کنند یعنی اگر در شرکتی 80 درصد سهام را دارند سهام خود را به 50 درصد برساند و منابع خود را آزاد کنند و بیایند در بازار اولیه سرمایه گذاری و تشکیل پروژه دهند.
وی با بیان اینکه اقتصاد ما هیچ راه حلی جز تعریف پروژه های جدید ندارد، گفت: ما در حال حاضر اقتصاد فعلی خود را هل میدهیم اما سوال اینجاست که به طور مثال در چند سال اخیر چند پتروشیمی یا کارخانه فولاد جدید راه اندازی کردهایم. تمام پروژههایی که دولت در حال افتتاح آنهاست از پیش آغاز شدند، جدید یعنی آنچه نیست را راهاندازی کنیم.
نماینده مردم کرمان با تاکید بر اینکه برخی میگفتند پتروشیمی، صنعت کثیف است و ما در آن سرمایهگذاری نمیکنیم، گفت: در حال حاضر که دچار مشکل در صادرات نفت هستیم جالب است که در بحث بنزین و فراوردههای دیگر نفت تحریم نیستیم. اینجا این بحث پیش میآید که چرا در چند سال خیر پالایشگاههای جدید نساختهایم که حتی در این وضعیت تحریم کالای خود را با ارزش افزوده بیشتر بفروشیم.
وی در ادامه گفت: بنابراین انتظاری که رهبری فرمودند این است که نهادها به این شکل منابع خود را مورد استفاده قرار دهند. البته این نهادها نمیتوانند در بحث ناترازی بودجه کمکی کنند چراکه در بودجه سرفصلی برای آنها وجود ندارد اما میتوانند به مردم کمک کنند کما اینکه این کار را انجام میدهند.
انتهای پیام/