رئیس اداره امنیت هسته‌ای آمریکا به طور غیرمنتظره‌ای استعفا کرد

رئیس اداره امنیت هسته‌ای ملی آمریکا به طور غیرمنتظره‌ای از سمت خود استعفا داد.

به گزارش خبرآنی، به نقل از خبرگزاری نیوز دیفنس، "لیزا گوردون هاگرتی" که در سال 2018 میلادی به عنوان نخستین زنی که ریاست اداره امنیت هسته‌ای ملی آمریکا را برعهده می‌گیرد، انتخاب شد، روز جمعه نامه استعفای خود را به کاخ سفید ارسال کرد.

به گفته مقامات آگاه، چند ساعت بعد اداره امنیت هسته‌ای ملی آمریکا استعفای گوردون هاگرتی را تایید و اعلام کرد "ویلیام بوکلس"، معاون کنونی هاگرتی به عنوان رئیس موقت این اداره زمام امور را به دست می‌گیرد. سناتور جیم اینهوف، رئیس کمیته خدمات مسلحانه سنا از وزیر انرژی آمریکا به خاطر آنچه وادار کردن گوردون هاگرتی به استعفا توصیف کرد، انتقاد کرد.  

اداره امنیت هسته‌ای ملی یک اداره نیمه خودمختار است که زیرمجموعه وزارت انرژی محسوب می‌شود. اگرچه وزارت دفاع آمریکا سیستم‌های ارسال نیروی هسته‌ای، کشتی‌ها، هواپیماها و موشک‌ها را مدیریت می‌کند، اداره امنیت هسته‌ای ملی بر توسعه، نگهداری و امحای کلاهک‌های اتمی نظارت کرده است. اگرچه این اداره زیرمجموعه وزارت انرژی است اما بخش اعظم بودجه آن توسط شورای تسلیحات هسته‌ای که توسط مقامات وزارت دفاع کنترل می‌شود، تامین می‌شود.

به گفته منابع، استعفای گوردون هاگرتی به خاطر درگیری‌های یک ساله‌اش با "دن برویلت"، وزیر انرژی آمریکا صورت گرفته است. این درگیری و اختلاف با درخواست برویلت در ابتدای سال جاری میلادی برای کاهش بودجه اداره امنیت هسته‌ای ملی کمتر از آنچه گوردون هاگرتی به دنبالش بود، آغاز شد. اما مقامات دفاعی با حضور در کاخ سفید کاری کردند که این ماجرا به نفع اداره امنیت هسته‌ای ملی تمام شود.

اما این تنش‌ها هرگز به طور واقعی و اساسی حل نشد و در نشست کنگره در جریان فصل بودجه سال مالی 2021 ادامه یافت.  

سناتور جیم اینهوف گفت: آنچه مرا آزار می‌دهد این است که افرادی که باید نهایت تلاش خود را انجام دهند و از اقدامات مهم و حیاتی اداره امنیت هسته‌ای ملی حمایت کنند، در عوض برای متزلزل کردن آن تلاش می‌کنند. من به عنوان رئیس کمیته خدمات مسلحانه سنا اجازه این کار را نخواهم داد. این کار بسیار مهم است.

اینهوف روز جمعه در بیانیه‌ای گوردون هاگرتی را یک کارمند دولتی نمونه و رهبر برجسته اداره امنیت هسته‌ای ملی خواند و از دن برویلت انتقاد کرد.

وی افزود: اینکه وزیر انرژی در این دوران بلاتکلیف خواستار استعفای گوردون هاگرتی شده نشان می‌دهد که در موضوعات امنیت ملی چه کار می‌کند و بیانگر عدم احترام کامل او به ماهیت نیمه خودمختاری اداره امنیت هسته‌ای ملی است.

گوردون هاگرتی با تجربیاتی که هم در بخش خصوصی و هم دولتی داشت وارد اداره امنیت هسته‌ای ملی شد. وی به مدت بیش از پنج سال در پایان دولت بیل کلینتون و ابتدای دولت بوش به عنوان مدیر مبارزه با تروریسم در شورای امنیت ملی کاخ سفید خدمت کرد. وی همچنین پیش‌تر در وزارت انرژی به عنوان مدیر موقت دفتر ضمانت تسلیحات هسته‌ای و همچنین مدیر دفتر واکنش اضطراری خدمت کرده بود.  

انتهای پیام

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.