فشار مجدد سازمان منع تسلیحات شیمیایی بر روسیه و سوریه

اعضای سازمان منع تسلیحات شیمیایی در اقدامی برای فضا سازی علیه نظام سوریه، دمشق و مسکو را تحت فشار قرار داده و درصدد اعمال تحریم علیه سوریه هستند.

به گزارش خبرآنی، به نوشته روزنامه رأی الیوم، به دنبال اتهامات مطرح شده مبنی بر استفاده نظام سوریه از گاز سارین در سال ۲۰۱۷ در منطقه "لطامنه"، کشورهای عضو سازمان منع سلاح‌های شیمیایی در نشست سالانه این سازمان بار دیگر سوریه و روسیه را تحت فشار قرار دادند.

این کشورها خواستار تحمیل تحریم علیه نظام سوریه شدند.

سازمان منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی روز هشتم ماه آوریل با انتشار گزارشی مدعی شد که نیروهای نظام سوریه در ۲۴-۲۷ مارس سال ۲۰۱۷ روستای لطامنه در استان حماه واقع در غرب سوریه را با بمب‌های حاوی گاز کلر و گاز سارین بمباران کردند. ادعایی که توسط سوریه و روسیه تکذیب شده و دمشق و مسکو تأکید کرده‌اند که کشورهای غربی سازمان مذکور را سیاسی کرده‌اند.

در همین حال، "فرناندو آریاس"، دبیرکل سازمان منع سلاح‌های شیمیایی در نشست سالانه این سازمان در اقدامی برای فضا سازی علیه نظام سوریه، مدعی شد که نظام سوریه مهلت ۹۰ روزه سازمان منع سلاح‌های شیمیایی برای گزارش محل و میزان سلاح های شیمیایی در اختیار خود را نقض کرده است.

وی در ادامه گفت که سوریه هیچ اقدامی در این راستا اتخاذ نکرده است.

لوی فاسی، سفیر فرانسه در سازمان منع سلاح‌های شیمیایی نیز در سخنانی در جریان نشست مذکور خواستار تعلیق "حقوق و امتیازات" سوریه در این سازمان به دلیل پایبند نبودن به مهلت ۹۰ روزه شد.

وی همچنین گفت که ۴۳ کشور این درخواست و پیشنهاد را تأیید کرده‌اند.

اعضای سازمان منع سلاح‌های شیمیایی همچنین روسیه را تحت فشار قرار داده و خواستار شفاف سازی مسکو در پرونده مسمومیت "الکسی ناوالنی" شدند.

آریاس در این باره نیز اظهار کرد که سازمان منع سلاح‌های شیمیایی در حال گفت‌وگو با مسکو درباره اعزام تیم حقیقت یاب به روسیه برای انجام تحقیقات درباره پرونده مذکور است.

الکسی ناوالنی ۴۴ ساله، منتقد سرسخت کرملین در تاریخ ۲۰ اوت در پروازی در سیبری بیهوش شد و برای درمان به برلین منتقل شد. به گفته سازمان منع تسلیحات شیمیایی، نمونه‌های خونی گرفته شده از ناوالنی وجود نوعی از گاز اعصاب نوویچوک در بدن وی را تایید کردند.

ناوالنی که دوران بهبودی را در آلمان سپری می‌کند، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه را به دست داشتن در مسمومیت خود متهم کرده است؛ اتهامی که کرملین آن را به عنوان "ادعایی نادرست، دروغین و توهین‌آمیز" رد کرده است.

انتهای پیام

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.