به گزارش گروه اجتماعی پایگاه خبری خبرآنی؛ اعضای مجمع نمایندگان استان تهران در مجلس شورای اسلامی ضمن برگزاری نشست با مجتبی یزدانی معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران و سعید خال مدیرعامل سازمان بهشت زهرا(س) و شهردار حرم مطهر حضرت امام خمینی(ره) و بررسی اقدامات سازمان بهشت زهرا(س)بعد از شیوع کرونا به منظور ارائه خدمات به شهروندان، از بخشهای این سازمان اعم از مجتمع عروجیان، سالنهای تطهیر، محل اقامه نماز میت و سالنهای انتظاربازدید کردند و پس از آن با حضور در سالن عطر یاس از متولیان تطهیر وتدفین اموات کرونایی در سازمان بهشت زهرا(س) که به صورت شبانه روزی به ارائه خدمات به شهروندان تهرانی میپردازند، قدردانی کردند.
بهشت زهرا(س) زیارتگاه و معدن عواطف در پایتخت است
عبدالحسین روح الامینی ضمن یادآوری برگزاری جلساتی با مسئولان بخشهای مختلف به منظور بررسی مسائل کلان شهر تهران به لحاظ بهداشتی اظهار کرد: لازم است که این حوزه بازمهندسی شود، به همین دلیل جلساتی را با مسئولان مربوطه دراین زمینه برگزار کردیم، ضمن اینکه تعطیلی تهران به دلیل شیوع کرونا یکی از اولویت هایمان بود که دولت در این زمینه همکاری کرد و در پی آن جمعیت متوفیان کرونایی کاهش یافت.
وی یادآور شد: شما در سازمان بهشت زهرا(س) شاهکار کردید، چرا که توانستید خدماتی با بهترین کیفیت و با حفظ اصول کرامت انسانی ارائه دهید.
روح الامینی خاطرنشان کرد: بهشت زهرا(س) یک زیارتگاه، لنگرگاه معنوی و معدن عواطف است که این شرایط به برکت وجود شهدا و حضرت امام راحل ایجاد شده است.
وی افزود: اگر آرامستانهای دیگری در تهران ایجاد شود، باز باید از شما الگو بگیرند، ضمن اینکه ناگفته نماند شما اقدام بسیار ارزشمندی انجام دادید، کما اینکه بدون نگرانی از به خطر افتادن سلامت تان در شرایطی که حتی نزدیکان متوفیان کرونایی حاضر نیستند آنها را لمس کنند، پرسنل سازمان بهشت زهرا(س) آنها را خاکسپاری میکنند، بنابراین زبان ما از بیان ارزش این اقدامتان قاصر است.
ایجاد 5 آرامستان در نقاط مختلف تهران
سیدعلی یزدی خواه با اشاره به مسائل و مشکلات ترافیکی ناشی از تردد زیاد آخر هفته و روزهای پایانی سال به آرامستان بهشت زهرا(س) گفت: یکی از مطالبات جدی ما از شهرداری این است که 5 آرامستان در نقاط مختلف تهران ایجاد تا از حجم ترافیک سنگین آخر هفته در این محدوده جلوگیری شود و از مدیرعامل سازمان بهشت زهرا(س) به دلیل اقدامات شایسته در زمینه کاهش ترافیک و گرفتن مشاور متخصص در این زمینه و آغاز مطالعات کاربردی در این حوزه تقدیر کرد.
عضو مجمع نمایندگان استان تهران در مجلس یازدهم از مدیرعامل سازمان بهشت زهرا(س) خواست تا آماری از نحوه ارائه قبر به افراد بی بضاعت ارائه دهد.
در ادامه اقبال شاکری با بیان اینکه بهشت زهرا(س)یک کشور معنوی است که شهدای بزرگی در خاک آن آرمیدهاند، گفت: در گذشته و دورهای که در شورای اسلامی شهر تهران بودیم، دلیل مخالفت ما با یکسان سازی در بهشت زهرا(س) این بود که وضعیت کنونی آن نماد اصول و ارزشهای دفاع مقدس و تاریخ پرافتخار کشور است.
وی ضمن قدردانی از اقدامات مدیریتی در این سازمان خاطرنشان کرد: شما با مردم در بدترین شرایط روحی سروکار دارید که بسیار سخت است ، چرا که به هیچ وجه نمیتوان از آنها انتظار سعه صدر داشت.
عضو مجمع نمایندگان تهران در مجلس در پایان طی پیشنهادی به مسئولان این سازمان یادآور شد: یکی از مشکلاتی که در محوطه بهشت زهرا(س) وجود دارد این است که تابلوهای مسیریاب در جاهای مناسب قرار نگرفته که باید در این زمینه تدبیری بیاندیشید.
سعید خال مدیرعامل سازمان بهشت زهرا(س) تهران ضمن قدردانی از رئیس مجلس و ریاست و اعضای مجمع نمایندگان استان تهران در مجلس شورای اسلامی برای پیگیری روند ارائه خدمات به فوتیهای کرونایی گفت: بهشت زهرا(س) سال 1345 احداث شده و تیرماه سال 49 افتتاح شد، ضمن اینکه این آرامستان دارای 584 هکتار مساحت بوده و در آن بیش از یک میلیون و 500 هزار نفر دفن شده و در گلزار شهدا نیز 30 هزار شهید و 4 هزار شهید گمنام خاکسپاری شدهاند.
وی با بیان اینکه این سازمان بدون تعطیلی برای مسلمین یک واجب کفایی را انجام میدهد و در روزهای بحران همچون وقوع زلزله در سایر استانها، حادثه منا و... در کنار مردم بوده است، ادامه داد: این سازمان 15 مراسم ملی در طول سال برگزار میکند، ضمن اینکه قبل از شیوع کرونا 135 هزار مراسم در سال به شهروندان خدمات میداده که البته در زمان شیوع کرونا به دو برابر افزایش یافته است.
مدیر عامل سازمان بهشت زهرا(س) تصریح کرد: طرح مکان یابی آرامستانهای تهران آغاز شده و مشاور متخصص در این زمینه گرفته شده است و کار در حال انجام است و به مرحله تصمیم گیری نزدیک میشود.
خال یادآور شد: با نو سازی و لوله کشی مناسب مشکل آب خام سازمان بهشت زهرا(س) را حل کردیم، همچنین تالار اجتماعات در آن در حال ساخت است و در آن مرکز ایزوله ایجاد شده و دو دستگاه سوله بحران نیز ایجاد شد که در زمان کرونا وجود آنها بسیار مهم و کمک کننده بود.
مدیر عامل سازمان بهشت زهرا(س) افزود: این سازمان چند اختراع از جمله قبرکن اتوماتیک، وان و تخت هوشمند متوفی، دستگاه همزن کافور و نوسازی ناوگان داخلی و آمبولانسها برای انتقال اجساد، راه اندازی نخستین مرکز کنترل ترافیک و نصب سیستم ترددشمار خودروها بر روی دربهای این سازمان، اجرای بزرگترین پروژه هوشمندسازی و نصب 253 دوربین آنلاین در محوطه بهشت زهرا(س)، راه اندازی یادکد شهدا در فاز اول برای 3 هزار شهید که در پی آن میتوان از طریق کدخوانی به وسیله تلفن همراه از زندگینامه هر کدام از شهدا آگاه شد، ایجاد شماره تلفن چهار رقمی 1530 ، راه اندازی ترمینالی در مرکز شهر برای انتقال اجساد، راه اندازی و افتتاح ورزشگاه، مسقف کردن مزار شهدای خدمت، تغییر الگوی دفن در قطعات، نصب بهترین سیستم تهویه در تمام سالنهای تطهیر، ایجاد آبنماهای تاریخی را در کارنامه خود دارد.
وی با اشاره به فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی این سازمان خاطرنشان کرد: اعزام 150 نفر از مادران فعال شهدا که هر هفته در گلزار شهدای بهشت زهرا(س) حضور دارند و همچنین اعزام 81 نفر از فرزندان شهدای حرم به مشهد مقدس، برگزاری دو مراسم پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت با مشارکت دفتر رهبر معظم انقلاب، انتقال تجربیات به مدیران آرامستانهای سایر شهرها، برگزاری شب شعر شهدایی، شبهای پرستاره در گلزار شهدا با حضور جوانان انقلابی، تجلیل از شهدای تمام ادیان، برگزاری مراسم نهمین و دهمین زنگ دانش آموز شهید همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید، رونمایی از المانهای شهید حججی و شهید آوینی، برگزاری مراسم تعزیه و یلدای شهدایی، ایجاد 10 ایستگاه صلواتی، برگزاری مراسم شبهای قدر، استفاده از ظرفیت هنرمندان ، نام آوران و شهروندان داوطلب برای عضویت در شبکه تطهیرداوطلبانه با هدف جلب مشارکتهای اجتماعی، برگزاری مراسم ترتیل خوانی در ماه مبارک رمضان در حرم مطهر حضرت امام راحل و اطلاع رسانی به مردم برای عدم مراجعه به این سازمان در شرایط شیوع کرونا به ویژه در روزهای آخر هفته و آخر سال از جمله اقدامات فرهنگی و اجتماعی این سازمان است.
خال تأکید کرد: بحران شیوع کرونا شرایطی را ایجاد کرد که در طول 50 سال مورد مشابهی نداشت تا جایی که در آبان ماه 99 تعداد فوتیها به روزانه 179 نفر رسیده بود، به همین دلیل ما نخستین پروتکل را در کشور در اسفند ماه 98 و در همان اوایل درگیری با بحران برای آن نوشتیم و برای برگزاری مراسم تطهیر از مراجع عظام استفتائاتی اخذ کردیم و فتاوا را به طور کامل جمع آوری و سپس اجرا کردیم . همچنین برای رعایت پروتکلهای بهداشتی جلساتی با دانشگاههای شهید بهشتی، علوم پزشکی تهران، علوم پزشکی ایران و اورژانس تهران داشتیم و برای کارکنان این سازمان دورههای آموزشی برگزار کردیم، ضمن اینکه نماینده وزارت بهداشت به طور دائم در این سازمان مستقر شد.
مدیر عامل سازمان بهشت زهرا(س) افزود: افزایش ظرفیت سردخانهها از مهمترین مشکلاتی بود که در این شرایط با آن مواجه بودیم، بنابراین سردخانههای کانتینری و دو دستگاه سوله بحران برای رفع این مشکل آماده سازی شد، همچنین سیستم جدید ضدعفونی محوطهها را طراحی کرده و 7 بار این فضا را به طور کامل ضدعفونی کردیم، همچنین میان مراجعات ماسک رایگان توزیع شد.از سوی دیگر 10 هزار قبر به طور ویژه ساختیم و در 7 مرحله نیز نیروهای بهشت زهرا(س) را تحت آزمایش قرار دادیم.
وی ادامه داد: از 16 فروردین ماه 99 برای نخستینبار تطهیر اجساد کرونایی با آب (تغسیل) انجام شد و در پی آن برای پساب ناشی از تغسیل اموات کرونایی برنامه ریزی مناسب انجام دادیم و زیرساختها را ایجاد کردیم و کلرزنی آب را به صورت چند مرحلهای افزایش دادیم و در این کار از سازمان آب تهران و محیط زیست هم کمک گرفتیم.
مدیرعامل سازمان بهشت زهرا(س) اضافه کرد: برای رفع مشکل ترافیک در محوطه از مشاور علمی حمل و نقل شهری استفاده کردهایم، ضمن اینکه سالانه 20 هزار قبر رایگان در اختیار شهروندان قرار میگیرد، کما اینکه شهدا، هنرمندان، نام آوران، ورزشکاران و افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) از قبر رایگان بهره مند میشوند.
مجتبی یزدانی معاون خدمات شهری و محیط زیست شهردار تهران ضمن ارائه جزئیات روند پیگیری جانمایی آرامستانهای دیگر در سطح تهران تصریح کرد: یکی از اقدامات خوبی که در راستای قدردانی از زحمات تطهیردهندگان متوفیان انجام دادیم این بود که این شغل در زمره مشاغل سخت قرار بگیرد، بنابراین این افراد بعد از بازنشستگی از خدمات این بخش بهره مند خواهند شد.
انتهای پیام/