به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری خبرآنی؛ شهروندان تهرانی به استفاده از خودرو شخصی بیشتر از پیادهروی و دوچرخهسواری عادت دارند از این رو در حال حاضر صرفاً حدود 8 دهم درصد سفرهای روزانه پایتخت نشینها با دوچرخه است که به معنای 160 هزار سفر در روز است البته در سال گذشته این آمار حدود 47 صدم درصد بوده است.
طی این سالها اقداماتی برای گسترش دوچرخه سواری در تهران انجام شده به طوری که سازمان شهرهای اروپایی که هر سال تنها یک شهر غیراروپایی را در فهرست بهترینها در حوزه جا به جایی شهری قرار میدهد، در سال جاری عملکرد تهران را به عنوان بهترین رویه انتخاب کرده است.
راهاندازی حمل و نقل ترکیبی دوچرخه مترو، فعالیت70 ایستگاه دوچرخه، نصب بیش از 100 پارکینگ دوچرخه و دوچرخه بند، احداث 200 کیلومتر مسیر ویژه دوچرخه و راهاندازی اپلیکیشن دوچرخه، تهران را در میسر توسعه حمل و نقل پاک قرار داده است.
این اقدامات به همراه اراده شهروندان برای کاهش تردد با خودروی شخصی و استفاده از دوچرخه این امیدواری را ایجاد می کند که سفرهای روزانه با دوچرخه به 1.5 درصد برسد.
این در حالی است که در کشور هلند که بیشترین سرانه دوچرخه جهان به آن تعلق دارد، بیش از 16 میلیون نفر از دوچرخه استفاده میکنند و 27 درصد سفرهای شهری و 25 درصد سفرهای کاری توسط این وسیله صورت می گیرد؛ در آمستردام که پایتخت این کشور است نیز 400 کیلومتر مسیر دوچرخه سواری وجود دارد!
در دانمارک حدود 5 میلیون دوچرخه وجود دارد و 18 درصد سفرهای شهروندان آن با این وسیله انجام میشود؛ در کپنهاگ پایتخت این کشور نیز روزانه 37 درصد از مردم از دوچرخه استفاده میکنند؛ آلمان، سوئد و نروژ نیز از دیگر کشورهایی هستند که دوچرخه سواری شهروندان آن به یک فرهنگ تبدیل شده و بسیاری از سفرها و ترددهای روزانه با این وسیله انجام میشود.
انتهای پیام/