پاکسازی در پنتاگون باید گوش رهبران حزبی آمریکا را تیز کند

برنامه دونالد ترامپ برای حذف عمده مقام‌های ارشد غیرنظامی در وزارت دفاع آمریکا قطعا آن کودتای در دست انجامی که برخی منتقدان او مدعی شده‌اند، نیست. با این حال، این پاکسازی تهدید تحمیل ویرانی پایدار روی امنیت ملی آمریکا را به دنبال دارد، مگر اینکه کنگره برای کنترل این رئیس‌جمهوری وارد عمل شود.

‌به گزارش خبرآنی، به نقل از شبکه خبری بلومبرگ، اخراج پسا انتخاباتی مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا به دستور ترامپ اصلا دور از انتظار نبود. اسپر علنا با پیشنهاد ترامپ برای استقرار نیرو برای سرکوب ناآرامی داخلی در تابستان مخالفت و از تغییر نام پایگاه‌هایی که نام ژنرال‌های ارتش کنفدراسیون را به دوش می‌کشند، حمایت می‌کرد؛ ایده‌ای که با نظر رئیسش کاملا متفاوت بود. کاخ سفید همچنین با رد سیاست نظارتی و اطلاعاتی مقام‌های اسپر، افراد شدیدا وفادار به ترامپ را جایگزین آنها کرد.    

آشکار نیست که هدف از این پاکسازی، جز فرصتی برای ترامپ به منظور کسب امتیازات شخصی و فرصتی برای متحدانش برای پر کردن رزومه کاری خودشان، چه می‌تواند باشد. این احتمال که این مردان رئیس‌جمهوری بتوانند دستوری به ارتش یونیورم‌پوش برای مداخله به منظور نگاه داشتن ترامپ در جایگاهش دهند، بسیار دور از ذهن است. ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا بارها گفته است ارتش هیچ نقشی در انتخابات آمریکا ایفا نمی‌کند و فرماندهان ارشد قطعا از دستورات غیرقانونی تبعیت نخواهند کرد. کریستوفر میلی، جایگزین اسپر در ریاست پنتاگون، از کهنه‌سربازان نیروهای ویژه است که بدون شک با هر نوع تلاش رئیس‌جمهوری آمریکا برای سوءاستفاده از نظامیان برای اهداف سیاسی مخالفت خواهد کرد.

با این حال، تا حدی نگرانی قابل توجیه است. این تغییر و تحولات، رقابت بی‌پروای دولت ترامپ برای خارج‌سازی نظامیان آمریکایی از ماموریت‌هایی در سراسر جهان را شتاب داده است. ترامپ در ۱۷ نوامبر به پنتاگون دستور داد تا تاریخ ۱۵ ژانویه، شمار نیروها در عراق و افغانستان را به ۲۵۰۰ تن برساند که این کاهش از ۴۵۰۰ نیرو در افغانستان و ۳۰۰۰ نیرو در عراق است. این خطر بی‌ثبات‌سازی در آن دو کشور را به همراه دارد، نیروهای باقیمانده را با خطر بیشتر مواجه می‌سازد، نقض آرزوهای متحدان ناتویی آمریکاست و دولت جو بایدن را از طریق کاهش برتری مقابل دشمنان آمریکا تضعیف می‌کند.

در همین حال، آشوب درون زنجیره فرماندهی ممکن است توانایی پنتاگون را در پاسخ به بحران غیرمنتظره ناشی از یک قدرت خارجی یا یک سازمان تروریستی به خطر بیندازد. با برکناری رهبران ارشد این وزارتخانه و ترامپ که عمدتاً از مسئولیت فرماندهی کل قوا جدا شده است، افراد تازه‌ وارد ممکن است بی‌قیدی بیشتری در سیاستگذاری منفرد و یک‌جانبه داشته باشند و حتی در بدترین سناریو، مجوز اقدام نظامی علیه ایران را بدهند؛ چشم‌اندازی که گفته می‌شود  ترامپ از زمان شکست در انتخابات مورد بررسی قرار داده است.

در حالی که انگیزه‌های اصلی پشت این پاکسازی ترامپ در پنتاگون همچنان نامشخص است، رهبرانی از دو حزب باید با احتیاط پیش بروند. جمهوری‌خواهان عضو کنگره باید به کاخ سفید هشدار دهند که بیش از این در بی‌ثبات‌سازی رهبری امنیت ملی این کشور اقدام نکنند. آنها همچنین باید خواستار اطمینان‌بخشی علنی ترامپ با رابرت اوبراین، مشاور امنیت ملی او شوند که این دولت قصد اخراج ژنرال میلی، روسای قوای نظامی یا سران فرماندهی جنگی را ندارد. دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا هم در صورتی که به نظر رسید منصوب‌های جدید به نوعی از طرف رئیس جمهوری قصد سوءرفتار دارند، باید خواستار شهادت یا دریافت اسناد مرتبط شوند.

تا همین تابستان، وزارت دفاع آمریکا عمدتا از لطماتی که حمله چهار ساله ترامپ به نهادهای دولتی موجب شد، در امان مانده بود. رئیس‌جمهوری  آمریکا اکنون این پیام را ارسال کرده که پنتاگون هم در معرض دمدمی‌مزاجی او قرار دارد. کنگره نباید چنین چیزی را تحمل کند.

انتهای پیام

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.