به گزارش پایگاه خبری خبرآنی به نقل از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، حمید فاضلی گفت: در سال جاری به دلیل شیوع کرونا و رعایت پروتکل های بهداشتی، میزان استفاده از ارتباطات ثابت، سیار و به دنبال آن میزان شکایات در سامانه ثبت و پاسخگویی به شکایات (سامانه ۱۹۵) افزایش یافته است. با این وجود در حوزه ارتباطات سیار، میانگین زمان رسیدگی به شکایات از ۲۴ روز به دو روز و در حوزه ارتباطات ثابت نیز از ۱۰ روز به سه روز کاهش یافته است و در این بخش رشد ۷۰ درصدی داشته ایم.
وی پایش کیفیت ارتباطات در مناطق روستایی استان های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و اردبیل را یکی دیگر از اقدامات منطقه آذر رگولاتوری دانست و اظهار کرد: حدود ۲۹۵ روستا در حوزه خدمات ثابت پایش و موارد قطعی ارتباط نیز شناسایی شده اند.
مدیرکل تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منطقه آذر با اشاره به اینکه سرقت کابل و فرسوده شدن سیستم های مخابراتی از دلایل اصلی قطعی شبکه در مناطق روستایی است، گفت: پس از این پایش، با پیگیری های این اداره کل، موارد قطعی شناسایی شده، درحال پیگیری است.
فاضلی بیان کرد: علاوه بر این، براساس شاخص های تعریف شده در مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، مانند شاخص میزان برقراری موفقیت آمیز مکالمه، سطح و کیفیت سیگنال پوشش رادیویی و ... در ۴۹۴ روستا، درایو تست انجام و ۱۳۱ مورد قطعی و اختلال شبکه شناسایی شده است که با پیگیری های اداره کل منطقه و بهینه سازی اپراتورها ۱۰۷ مورد از این اختلال ها رفع شده است. موارد باقیمانده نیز از سوی این اداره کل و دفتر نظارت بر خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات رگولاتوری در حال پیگیری است.
وی در تشریح چگونگی بهینه سازی اپراتورها عنوان کرد: منظور از بهینه سازی، تغییر موقعیت جغرافیایی ایستگاه و بالابردن توان یا ارتفاع ایستگاه ها و... است. بعد از بهینه سازی شبکه و رفع قطعی، درایو تست جدیدی در همان منطقه انجام و کیفیت شبکه بررسی شده و با اپراتورهایی هم که اشکلات شبکه خود را رفع نکرده اند، براساس مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات برخورد می شود.