به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران پویا، دکتر علیرضا زالی در سیزدهمین همایش تازههای علوم بهداشتی کشور، گفت: بیماری کرونا یک بیماری نوپدید فراگیر با ابعاد مختلف است که در سالهای اخیر تجارب اندکی در زمینه این بیماری وجود داشته است؛ رفتار چندوجهی ویروس کرونا موجب شد که با بسیاری از بیماریهای اخیر مانند سارس، مرس و ابولا، تفاوت داشته باشد. بعد از بروز کرونا چند اتفاق جهانی و ملی رخ داد؛ شیوع بیماریهای غیرواگیر موجب شده بود بیماریهای واگیر در عرصه جهانی مورد غفلت قرار بگیرند. این غفلت در کشورهای در حال توسعه بیشتر به چشم میخورد و سهم مرگومیر در این جوامع به همین دلیل بیشتر است؛ هر بیماری که امروز در جهان بروز مییابد بر مولفههای اقتصادی و اجتماعی و ... تاثیر میگذارد برای مثال ابولا زیرساختهای بسیاری از کشورهای فقیر در آفریقا را به هم ریخت.
وی افزود: وقتی کرونا وارد کشور ما شد که بخش بهداشت، مورد غفلت قرار گرفته بود در سالهای اخیر سهم سرمایه گذاری روی نیروی انسانی، تدارکاتی، لجستیکی، نقدینگی و سرمایه در مقایسه با بخش درمان بسیار سهم ناچیزی بوده است و زیرساختهای بهداشتی در تناسب با نیازهای روزمره سلامت نبوده است و به همین دلیل وقتی ما درگیر بیماری کرونا شدیم زیرساختهای بهداشتی کشور نیاز به یک بازنگری جدی داشت.
وی ادامه داد: مشکلات متعدد زیرساختی موجب شده بود که توان مجموعه بهداشتی کشور به سمتی برود که توانایی مبارزه با کرونا کاهش یابد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ضمن تاکید بر لزوم توجه به افزایش نیروهای بهداشتی مورد نیاز کشور، تصریح کرد: کمبود مزمن نیروی انسانی در بخش بهداشتی وجود داشت؛ در حال حاضر مجموع نیروهای انسانی در حوزه بهداشت محیط و حرفهای در استان تهران که جمعیتی بالغ بر 14 میلیون نفر دارد، حدود 700 نفر است در حالیکه در شهری مانند لندن 4000 نفر کارشناس فقط در حوزه بهداشت مواد غذایی وجود دارد.
وی ادامه داد: در بیست سال اخیر پایینترین سهم استخدامی در مجموع دانشگاههای علوم پزشکی مربوط به حوزه بهداشت بوده است و ما تقریباً در یک تراز منفی نیروی انسانی در کل دانشگاههای علوم پزشکی در حوزه بهداشتی قرار داریم.
زالی خاطرنشان کرد: در 15 سال اخیر بسیاری از موارد حاکمیتی بهداشت به بخش خصوصی واگذار شد و تجربه ما نشان میدهد نقاطی که در آنها کرونا، سریع گسترش پیدا کرد در تطابق با مناطقی از کشور بوده که بیشترین میزان برونسپاری بهداشتی را داشتهاند.
زالی با اشاره به لزوم آسیبشناسی بخش بهداشتی کشور یادآور شد: مسئله بعدی که ما با آن روبرو بودیم این بود که نظام مراقبتهای بهداشتی اولیه، همگام با تغییراتی که در ساختار شهرها و کلانشهرها ایجاد شده است، تغییر جدیدی را تجربه نکرده است. ما امروز این افتخار را داریم که در یک روستای دور افتاده ایران به مدد وجود بهورزان پوشش بهداشتی داشته باشیم اما در کلان شهرها این سیستم به این صورت وجود نداشته است؛ در بسیاری از شهرهای بزرگ کشور ما در بهترین شرایط، سیستم مراقبتهای اولیه با این ساختار، کمتر از 40 درصد، امکان و بضاعت هماهنگی و پاسخ به نیازهای بهداشتی کشور را داشته است. همچنین از سال 82 به بعد شاهد عدم پیوستگی سامانه بهداشتی و درمانی با یکدیگر بودهایم و وقتی کرونا به ایران هجوم آورد که اوج عدم پیوستگی سامانه بهداشتی و درمانی را شاهد بودیم.
وی با بیان اینکه آسیب شناسی این عوامل می تواند به مقابله با بیماری کرونا کمک کند خاطرنشان کرد: در روزهای سخت کرونایی باید توجه کنیم که تنها راه حل این مشکل از مسیر بهداشتی است؛ یعنی مهمترین استراتژی ما باید این باشد که نگاه خود را به بخش بهداشتی کشور معطوف کنیم.
وی با بیان اینکه باید بپذیریم که برخی از استراتژیهای ما در مقابله با کرونا دچار اشکال بوده است، گفت: داشتن خطا به تنهایی مشکل نیست و باید خطا را بپذیریم و به سمت اصلاح آن حرکت کنیم.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، فرمایشات مقام معظم رهبری در ستاد ملی کرونا را یک بزنگاه تاریخی مهم عنوان کرد و ضمن اشاره به فرمان مقام معظم رهبری برای یافتن بیماران، محلهمحوری و حضور نیروهای جهادی در عرصه مقابله با بیماری کرونا، تاکید کرد: امیدواریم بتوانیم از درسهای گذشته استفاده کنیم و به سمتی حرکت کنیم که از فرامین رهبری برای مقابله با بیماری کرونا بهعنوان نقشه راهی برای اصلاح همه عیوب و مشکلاتمان در مسیر استفاده کنیم.
زالی همچنین با بیان اینکه مرگ و میر نقطه پایانی یک فرآیند است، گفت: ما برای اینکه بتوانیم میزان مرگ و میر را تغییر دهیم باید ورودیهای این فرایند از جمله شمار بیماران بستری، سرپایی و ایزولاسیون، بیمار یابی و ... را تغییر دهیم.
وی به پنج مرحله ضروری برای کنترل بیماری کرونا اشاره و تصریح کرد: تا وقتی که شناسایی سریع مبتلایان، جداسازی سریع، درمان سریع، پیگیری وضعیت بهبودیافتگان و ردیابی مبتلایان به درستی انجام نشود نمیتوان انتظار پایین آمدن مرگ و میر را داشت.
وی با اشاره به وجود نقاط ضعف و چالش در زیرساختهای درمانی کشور تاکید کرد: باید از تجربیات کشورهای دیگر در باره این بیماری استفاده کنیم.
زالی، با بیان اینکه اگرچه امید به زندگی در کشور تا 77 سال افزایش یافته است، یادآور شد: کاهش کیفیت زندگی میانسالان با وجود بیماریهای مختلفی مانند دیابت، فشارخون و ... عاملی برای افزایش میزان مرگ و میر ناشی از کروناست.
وی درباره دلایل دیگر آمار بالای مرگ و میر در ایران گفت: بین بروز بیماری و مراجعه فرد به پزشک تاخیر وجود دارد و یکی از دلایل آن ترس مردم از مراکز درمانی است.
زالی با بیان اینکه تا انتهای اسفند افرادی مانند بیماران سرطانی و افراد مسن که در گروه خطر قرار داشتند، در جامعه حضور پیدا نکردند و خود را قرنطینه کردند، خاطرنشان کرد: بعد از آن به دلایل مختلف اقتصادی و ... این افراد وارد جامعه شدند که همین مسئله یکی از دلایل بالارفتن آمار مرگ و میر بیماران کرونایی است.
همچنین در این نشست، انوشیروان محسنی بندپی با اشاره به جمعیت بالا و پیچیدگیهای مدیریت بحران در استان تهران، گفت: در استان تهران 496 هزار نفر کارمند دستگاه اجرایی و 200 هزار نفر کارمندملی وجود دارد، همچنین در حوزه امکانات بهداشتی و درمانی علی رغم اینکه در کشور به صورت میانگین به ازای هر 1100 نفر یک خانه بهداشت وجود دارد، در تهران به ازای هر 3300 نفر یک مرکز بهداشت وجود دارد
وی ادامه داد: همچنین در حالیکه در کشور به صورت میانگین به ازای هر 11 هزار نفر یک پایگاه سلامت وجود دارد، این رقم در تهران به ازای هر 15 هزار نفر است.
استاندار تهران در ادامه با اشاره به اینکه در کشور به ازای هر 22 هزار نفر یک مرکز بهداشت شهری وجود دارد، گفت: در تهران به ازای هر 50 هزار نفر یک مرکز بهداشت وجود دارد.
محسنی بندپی با اشاره به تفاوت وضعیت بهداشتی تهران با میانگین کشوری، ضعف موجود در ساختار بهداشتی استان تهران را یکی از مهمترین عوامل مؤثر بر کنتلر کرونا در این استان دانست و با اشاره به ضرورت همراه سازی، جلب مشارکت و اقناع مردم، بر لزوم ورود پررنگتر متخصصان بهداشت به میدان مبارزه با کرونا تاکید کرد.
استاندار تهران با اشاره به اینکه حوزه بهداشت در سالهای گذشته در کشور مورد غفلت واقع شده است، ورود مقام معظم رهبری به این میدان و انعقاد تفاهم نامه بین وزارت بهداشت و بسیج جامعه پزشکی را که در راستای جلب مشارکت مردمی است، در تقویت زیرساختهای بهداشتی موثر دانست.
وی همچنین با بیان اینکه تمام دستگاههای کشور ملزم به تلاش برای گسترش ارائه خدمات الکترونیکی هستند، توفیق دراین هدف را در بین دستگاههای اجرایی استان حدود 50 درصد عنوان کرد.
استاندار تهران شفافیت، افزایش سرعت و سهولت را از جمله مزایای ارائه خدمات به صورت الکترونیکی برشمرد و تقویت این حوزه را گامی مهم در راستای جلوگیری از شیوع کرونا دانست.
انتهای پیام/