طالبان: آمریکا به توافق دوحه و خروج نظامیانش از افغانستان پایبند بماند

شبه‌نظامیان طالبان افغانستان امروز (سه‌شنبه) خواستار آن شدند که دولت بعدی آمریکا به ریاست جمهوری جو بایدن، رئیس جمهور منتخب این کشور به توافق ماه فوریه واشنگتن با طالبان بر سر خارج ساختن نظامیان آمریکایی از افغانستان پایبند بماند.

به گزارش خبرآنی، به نقل از خبرگزاری رویترز، آمریکا مشغول خارج کردن سربازانش از افغانستان بر اساس توافقش با طالبان بوده و بر طبق این توافق روند خارج ساختن این نظامیان تا ماه مه تکمیل می‌شود. این در حالی است که طالبان نیز مذاکرات صلح را با دولت کابل در شهر دوحه، پایتخت قطر برگزار می‌کند.

گروه شبه‌نظامی طالبان در بیانیه‌ای که اولین اظهارنظرش درباره نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا محسوب می‌شود، عنوان کرد: گروه "امارت اسلامی" به رئیس جمهور منتخب جدید آمریکا و دولت آینده آن تاکید می‌کند که اجرای این توافق معقول‌ترین و موثرترین ابزار برای پایان دادن به نزاع میان هر دو کشور است.

گروه طالبان خروج تمام نیروهای خارجی از افغانستان، عدم مداخله آنان در امور این کشور و همچنین عدم استفاده از خاک افغانستان بر ضد آمریکا را به نفع هر دو ملت و کشور دانسته ‌است. طالبان تاکید دارد که به توافق‌نامه صلح میان آمریکا و طالبان متعهد است و آن را "اساس خوب" برای حل معضل افغانستان می‌داند و ترجیح می‌دهد که مشکل داخلی نیز از راه گفت‌وگو و مذاکره حل شود.

این در حالی است که خشونت‌ها در افغانستان، با توجه به حملات طالبان در مراکز ولایت‌های این کشور، همچنان ادامه داشته و این خشونت‌ها در پاره‌ای مواقع بهانه‌ای به آمریکا برای حملات هوایی داده است.

گروه‌ها و سازمان‌هایی همچون سازمان ملل پرسش‌هایی را درباره القاعده مطرح کرده‌اند و ماه گذشته میلادی یک مقام ارشد سازمان ملل به بی.بی.سی گفت این گروه با طالبان همچنان "تا حد زیادی در هم تنیده است."

دونالد ترامپ، رئیس جمهور فعلی آمریکا در توئیتی در ماه اکتبر گفت که سربازان آمریکایی ممکن است تا کریسمس آتی از افغانستان خارج شده باشند. ادعایی که نظامیان آمریکا آن را به چالش کشیدند.

انتهای پیام

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.