توسعه سواحل مکران مطابق طرح جامع مصوب شهرسازی و معماری

به گزارش پایگاه خبری خبرآنی، فرزانه صادق مالواجرد، اظهار کرد: طرح ویژه مکران که یک طرح فرادستی است و از میناب تا خروجی بندر گوادر را در بر می‌گیرد، برنامه‌ریزی در مقیاس 1:25000 انجام شده و برنامه‌ریزی درباره چگونگی توسعه منطقه صورت پذیرفته است.

وی با اشاره به تجربه تلخ شهر عسلویه طی سال‌های گذشته ادامه داد: به‌نظرم اتفاقی که در عسلویه افتاد به نبود برنامه‌ریزی صحیح و دقیق شهری مربوط است که تبعات آن هم برای مردم و هم برای صنعت، پتروشیمی و نفت مشکلات بسیاری را به همراه آورد.

وی افزود: با توجه به اینکه برنامه‌ریزی جهت اسکان جمعیت در جنوب کشور جزو تأکیداترهبر معظم انقلاب است، تصریح کرد: اکنون در منطقه مکران، این اتفاق به‌طور کلان برنامه‌ریزی شده است و جانمایی سایت‌های صنعتی، محیط زیستی، اقتصادی و پتروشیمی و نقاط جمعیتی آن علاوه بر شهر چابهار و محدوده‌های آن، در شهرهای جدید مکران و تیس نیز صورت پذیرفته است.

معاون شهرسازی و معماری وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه نقشه‌های توسعه منطقه چابهار از سوی وزیر راه و شهرسازی به اعضای هیئت دولت ابلاغ شده است، افزود: این‌ها مواردی هستند که اگر جمعیت به این منطقه بیاید، پیش‌بینی‌های لازم جهت اشتغال، صنعت و مسکن آن انجام شده باشد. یکی از نکات مطرح در این منطقه مربوط به طرح جامع شهر چابهار است. این طرح بعد از سال‌ها توانست مصوبه شورایعالی شهرسازی و معماری را اخذ کند و نه تنها برای توسعه شهر و جمعیت‌پذیری و خدمات آن پیش‌بینی‌های لازم انجام شده است، بلکه برای حریم چابهار نیز از کمپ تا رمین که فعلاً روستا و سکونتگاه‌های غیر رسمی هستند، در برنامه ساماندهی و توسعه پیش‌بینی شده است.

صادق مالواجرد تصریح کرد: اساساً در گذشته در تدوین طرح‌های جامع، سکونتگاه‌های غیررسمی و حاشیه‌نشین مورد توجه قرار نمی‌گرفتند و در نتیجه صورت مساله پاک می‌شد؛ اما در طرح جامع چابهار تمامی این مناطق دیده و در طرح لحاظ شده‌اند.

دبیر شورایعالی شهرسازی و معماری ایران گفت: نکته‌ای که در طرح توسعه چابهار بسیار مهم است و باید مورد توجه قرار گیرد، این است که بندر قلب تپنده چابهار است و باید مسیر ورود و خروج وسایل نقلیه‌ای که به بندر تردد دارند، در تمامی طرح‌ها مورد توجه واقع شوند.

وی با یادآوری از اینکه مسیر دسترسی به بندر چابهار ریل و جاده ترانزیت خواهد بود، افزود: هر چند سالیان است که در خصوص احداث مسیر حمل‌ونقل بار تصمیم‌گیری قاطعی انجام نشده است؛ اما خوشبختانه با همکاری و تعاملی که بین بندر و شهر از طریق طرح جامع به وجود آمد، مقرر شد که در احداث این مسیر، ارتباط شهر تاریخی و فرهنگی چابهار با دریا قطع نشود. این نکته مهمی است که مردم چابهار روی آن بسیار تأکید دارند.

صادق مالواجرد گفت: با توجه به اینکه ارتزاق مردم و همچنین صنعت گردشگری در این منطقه به دریا ارتباط دارد، در طرح جامع هماهنگی‌های لازم بین شهر و بندر کاملاً دیده شده است و همچنین طی سفری که با حضور مقام عالی وزارت به این منطقه انجام شد، از آلترناتیوهایی که قرار بود این اتصال را به وجود بیآورد بازدید به عمل آمد و به امید خدا در جلسات بعدی که برگزار می‌شود با تأکیدی که وزیر محترم دارند و با هدف اینکه دسترسی مردم به دریا نباید قطع نشود، این موضوع در دستور کار قرار خواهد گرفت.

معاون وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: تمامی تصمیم‌ها بر اساس طرح جامع به‌گونه‌ای است که ارتباط شهر با بندر وجود داشته باشد و هم‌اکنون نیز باید آلترناتیوهای اجرایی آن انجام شود.

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی خبرآنی بخوانید. (کلیک کنید)

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال اینستاگرامی خبرآنی بخوانید. (کلیک کنید)

انتهای پیام/

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.