به گزارش بازرگانی پایگاه خبری خبرآنی، در این مراسم که با حضور دکتر بیژن عباسیآرند، مدیرعامل و جمعی از اعضای هیأتمدیره و مدیران ایرانسل، در سالن همایشهای ساختمان مرکزی ایرانسل برگزار شد. به دلیل شرایط کرونایی و لزوم رعایت پروتکلهای بهداشتی، ایرانسل به صورت آنلاین از طریق اپلیکیشن تلویزیون اینترنتی لنز و نیز سامانۀ «دانا پلاس»، پذیرای خبرنگاران بود و شمار کمی از اصحاب رسانه نیز، از میان افرادی که متقاضی حضور در مراسم بودند و در قرعهکشی برگزیده شدند، در این مراسم حضور داشتند. در این مراسم، بالغ بر ۴۰ رسانه حضوری و بیش از ۸۰ رسانه بهصورت آنلاین از طریق پلتفرم داناپلاس، مشارکت کردند.
مدیرعامل ایرانسل، در این مراسم، طی سخنانی با اشاره به سالهای آغاز به کار ایرانسل، اظهار داشت: ایرانسل برای ورود به بازار و گرفتن سهم بازار، رقابتی جدی با رقبایی سرسخت، با سابقه کار ۱۲ ساله داشت و خوشبختانه با تلاش همکاران من، در این مدت، ایرانسل به یک برند تأثیرگذار و رقیبی جدی برای سایر بازیگرانِ این عرصه تبدیل شده است.
وی با اشاره به سابقه ورود تلفنهمراه به ایران و اینکه زمانی تلفنهمراه به عنوان کالایی لوکس در کشور در نظر گرفته میشد، گفت: در مقطعی که ثبتنام سیمکارت، محلی برای جمعآوری نقدینگی بود، راهاندازی ایرانسل با حضور سرمایهگذار داخلی و خارجی و یک استراتژی بزرگ، باعث شد انحصار در این زمینه شکسته شده و زمینۀ بروز و حضور فناوریهای جدید در کشور فراهم شود.
عباسیآرند گفت: تجربه ایرانسل نشان داد، اگر اجازه دهیم بخش خصوصی وارد فعالیتها شود، این امر انحصار را از بین برده و زمینۀ ارائۀ خدمات با کیفیتتر را فراهم میکند.
وی با اشاره به ۵۳.۵ میلیون مشترک ایرانسل، افزود: اگر بروز و حضور ایرانسل در وقت مناسب نبود و رقابتی در این ۱۴ سال شکل نمیگرفت، شاید امروز این شبکۀ با کیفیت را ذیل شبکۀ ملی اطلاعات نداشتیم و نمیتوانستیم خدمات مناسبی را در ایام سخت کرونایی که بسیاری از خدمات بر بستر فضای مجازی ارائه میشود، عرضه کنیم. ایرانسل، ثمرۀ یک تصمیم درست، در یک وقت مناسب است.
ارائه خدمات 5G
عباسی آرند در ادامه با قدردانی از سهامداران و اعضای هیأتمدیرۀ ادوار مختلف ایرانسل و افرادی که طی سالهای گذشته، در فعالیتهای این اپراتور نقش داشتهاند و تعامل ارزشمند وزارت ارتباطات و رگولاتوری، اظهار کرد: ایرانسل پرچمدار نسل جدید تلفنهمراه در کشور است و همچنان در ارائۀ خدمات جدید، این پیشتازی را حفظ کرده و با خدمات نسل پنج (5G) که به زودی در نقاط بیشتری از تهران، ارائه خواهد شد و توسعۀ خدمات دیجیتال، فعالیتهای خود را دنبال میکند.
مدیرعامل ایرانسل در ادامه صحبتهای خود با بیان اینکه فضای مجازی، امروز به یک واقعیت انکارناپذیر تبدیل شده که تأثیری جدی بر زندگی مردم میگذارد، اظهار کرد: طبیعتاً ایرانسل هم به عنوان جزئی از این شبکه، برای توسعه زیرساختهای خود تلاشهای فراوانی داشته است. برهمین اساس، طبق آمارها، اکنون بیش از ۵۳.۵ میلیون مشترک در حال استفاده از خدمات ایرانسل هستند.
۴۰ میلیون مشترک دیتای ایرانسل
وی تعداد مشترکان دیتای ایرانسل را بالغ بر ۴۰ میلیون نفر عنوان کرد و گفت: در حال حاضر بیش ۳۹ میلیون نفر مشترک اینترنت همراه ایرانسل هستند و بیش از ۶۶۰ هزار نفر از خدمات اینترنت ثابت ایرانسل استفاده میکنند. از نظر جمعیتی نیز ۸۹ درصد جمعیت کشور، تحت پوشش این اپراتور قرار دارند.
عباسیآرند در ادامه به نقش ایرانسل در اقتصاد دیجیتال پرداخت و گفت: از ابتدای فعالیت ایرانسل تاکنون، حدود هشت میلیارد دلار سرمایهگذاری در این شرکت صورت گرفته و تا پایان سال گذشته، سهم این اپراتور در اقتصاد دیجیتال کشور، بالغ بر ۱۵ هزار میلیارد تومان بوده است و این عدد در سال جاری به بین ۱۸ تا ۱۹ هزار میلیارد تومان میرسد. از سوی دیگر، حدود ۷۰ هزار شغل مستقیم و غیرمستقیم به واسطه فعالیت این اپراتور در کشور ایجاد شده و سهم درآمدی ما، برای دولت، تاکنون حدود ۳۶ هزار میلیارد تومان و کل درآمدهای مستقیم و غیرمستقیم ما برای دولت، بیش از ۴۶ هزار میلیارد تومان بوده است.
مدیرعامل ایرانسل در ادامۀ صحبتهای خود به سهم ایرانسل از ترافیک دیتا در سالهای گذشته پرداخت و گفت: در این سالها، سرانه دیتای همراه مشترکان ما ۴۰ برابر و رشد ترافیک دیتای همراه ۱۲۲۸ برابر شده است.
وی همچنین متذکر شد: اکنون دسترسی به اینترنت 4G مطالبۀ شهری و روستایی شده و در این زمینه، رشد بیش از ۱۴۰۰ برابری داشتهایم و بیش از ۱۱۰۰ شهر و دهستان بزرگ، اکنون از خدمات نسل چهار ارتباطی استفاده میکنند که در حدود ۹۰ درصد این موارد، نسل ۴.۵ نیز در دسترس است.
مدیرعامل ایرانسل با اشاره به سیاستهای چند سالۀ اخیر دولت در بحث توسعۀ ارتباطات روستایی و عدالت ارتباطی اظهار کرد: حدود ۱۱ میلیون نفر از جمعیت روستایی کشور تحت پوشش شبکۀ پهنباند قرار گرفتهاند که از این میان حدود هفت میلیون نفر به صورت مستقیم و در بقیه موارد، با بهرهگیری از رومینگ ملی و روستایی و از طریق سایر اپراتورها دسترسی ایجاد شده است.
وی ادامه داد: در قالب اجرای طرح USO، نصب بیش از ۴۰۰ سایت در نقاط روستایی برای سال جاری پیشبینی شده که از این میان، تاکنون بیش از ۲۷۰ مورد راهاندازی شده است.
عباسیآرند همچنین خاطر نشان کرد: علاوه بر این اقدامات در مناطق روستایی و کوهستانی کشور، پرداختن به نسل پنجم ارتباطی نیز از برنامههای ما بوده که خوشبختانه زیرساختهای لازم برای دسترسی به این شبکه ایجاد شده است و بیش از ۱.۵ سال است که فعالیت برای گذر از LTE به نسل پنجم (5G) را شروع کردهایم.
وی ادامه داد: اکنون نیز در دو نقطه، یعنی ساختمان مرکزی ایرانسل و پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، خدمات 5G ایرانسل راهاندازی شده و به زودی در دو نقطه دیگر نیز امکان دسترسی به شکل Hot Spot فراهم میشود که با توجه به محدودیت گوشیهایی که امکان ارائۀ خدمات نسل پنجم را دارند، نقاطی در شهرها به این شبکۀ ارتباطی، تجهیز شود.
تلاش برای بهرهگیری بهتر از اینترنت اشیا
مدیرعامل ایرانسل در ادامۀ صحبتهای خود با اشاره به تحریمها و محدودیتهایی که در حوزۀ تأمین تجهیزات وجود دارد، اظهار کرد: با این وجود، تلاش میکنیم تجهیزات مدنظر را تأمین کنیم؛ چرا که 5G تنها یک نسل جدید برای استفادۀ مشترکان نیست بلکه یک زیستبوم از خدمات جدید است که در قالب آن میتواند خدمات مختلفی به جامعه و صنعت ارائه کرد.
وی ادامه داد: در تجربۀ اینترنت اشیا، هنوز ظرفیت تجاری بخش، به شکل شایسته شکل نگرفته است. البته زیرساختهای این موضوع در کشور فراهم شده و امید است با ورود نسل پنجم به کشور و همکاری صنایع، بتوانیم ظرف مدت چند سال آینده به معنای واقعی، شتاب و رشد اقتصاد دیجیتال را شاهد باشیم.
عباسیآرند، همچنین به تلاشهای ایرانسل برای بومیسازی تجهیزات اشاره کرد و گفت: از ابتدا در این زمینه تلاشهای فراوانی داشتیم و اکنون نیز بخشی از تجهیزات و دستگاههایی که قرار است در آینده مورد استفاده قرار گیرد، در کشور تولید شده و ما در حال تست آنها هستیم. برهمین اساس تلاش داریم با شرکتهای دانشبنیان همکاری بیشتری داشته باشیم، البته کماکان برای حفظ کیفیت، از ظرفیت فروشندگان خارجی نیز، استفاده خواهیم کرد.
تجاری سازی پنج سرویس دیجیتال
در این مراسم همچنین مهندس باقر صمدی، معاون دیجیتال ایرانسل به ارائۀ توضیحاتی دربارۀ پنج خدمت جدید دیجیتالِ این اپراتور، پرداخت و گفت: این خدمات بر اساس دو استراتژی ارائه خدمت به مشترکان و توانمندسازی کسب و کارها ارائه شده است.
وی در معرفی این پنج سرویس، به یلوهاب (Yellow Hub)، سامانۀ خدمات API برای توانمندسازی کسب و کارها، سامانۀ تبلیغات دیجیتال «یلو ادوایز (Yellow Adwise)»، سامانۀ پایش هوشمند «یلو مانیتورینگ»، بستر توزیع محتوای «سه، دو، یک» و خدمات ذخیرهسازی ابری «ابرتو» اشاره و اظهار کرد: با توجه به شرایط فعلی باید از مدیرانی که فعالانه از توسعه این نوع دستاوردها حمایت میکنند، تقدیر کرد. با وجود مشکلات موجود، این مسیر در ایرانسل ادامه خواهد یافت و در حوزههای جدید نیز سعی داریم، در آیندۀ نزدیک، با ارائۀ سرویسهای جدید، در مسیر توسعۀ اقتصاد دیجیتال گام برداریم.
در انتهای این مراسم، با حضور دکتر بیژن عباسیآرند مدیرعامل و دکتر سعید عسکری مدیرکل روابطعمومی و ارتباطات سازمانی ایرانسل، بخش پرسش و پاسخ برگزار شد و به پرسشهای خبرنگاران حاضر در سالن و خبرنگارانی که از طریق سامانۀ داناپلاس به صورت آنلاین در مراسم شرکت کرده بودند، پاسخ داده شد.