هشدار خلیلزاد درباره خشونت‌های جدید و تهدید مذاکرات صلح افغانستان

نماینده ویژه آمریکا در افغانستان امروز دوشنبه هشدار داد که سطح "بسیار نگران‌کننده" خشونت، مذاکرات صلح بین دولت افغانستان و طالبان را تهدید می‌کند.

به گزارش خبرآنی به نقل از آسوشیتدپرس، اظهارات زلمای خلیل‌زاد همزمان با آن مطرح می‌شود که چندین روز است جنگ تجدیدیافته، ولایت هلمند در جنوب افغانستان را که مدت‌ها مقر طالبان بوده، تحت تأثیر قرار داده است. طالبان این جمعه موافقت کرد که حملات را به آن شرط متوقف کند که آمریکا نیز به حملات هوایی خود در این منطقه پایان دهد.

اما روز یکشنبه حمله انتحاری خودرو اتفاق افتاد که دست‌کم ۱۳ نفر را کشت و حدود ۱۲۰ نفر دیگر را در ولایت غور در غرب افغانستان زخمی کرد. گر چه هیچ‌کس مسئولیت این بمب‌گذاری را نپذیرفت، طالبان بلافاصله مظنون واقع شد.

خلیل‌زاد در توییتر نوشت: خشونت مدت بسیار طولانی افغان‌ها را رنج داده و عزیزان بسیاری از افغانستانی‌ها را از آن‌ها گرفته است. تراژدی امروز در غور، تازه‌ترین نمونه آن است.

وی افزود: این ایده که خشونت باید افزایش یابد تا در میز مذاکره امتیاز کسب شود، بسیار خطرناک است. چنین رویکردی می‌تواند فرآیند صلح را تضعیف کند و محاسبات اشتباه رهبران پیشین افغان را تکرار می‌کند.

طالبان واکنش آنی به توییت‌های خلیل‌زاد نشان نداد. با این حال، روز یکشنبه بیانیه‌ای در مورد حملات هوایی آمریکا که ولایت هلمند را هدف گرفته، صادر کرد. طالبان هشدار داد که "تمام مسئولیت و عواقب ادامه چنین رفتارهایی تماماً بر روی دوش طرف آمریکایی‌ قرار می‌گیرد. "

انتهای پیام

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.