الجعفری: سوریه قربانی تروریسم اقتصادی است

نماینده دائم سوریه در سازمان ملل تأکید کرد، این کشور قربانی تروریسم اقتصادی است که با قوانین بین المللی مغایرت دارد.

به گزارش خبرآنی، به نقل از خبرگزاری رسمی سوریه(سانا)، بشار الجعفری، نماینده دائم سوریه در سازمان ملل در نشست وزارتی دفتر هماهنگی کشورهای عضو جنبش عدم تعهد گفت: بعد از ۶۵ سال از تاسیس جنبش با چالش‌های زیادی روبرو هستیم. این جنبش با توجه به تحولات بین المللی باید بازنگری و ارتقا یابد. بسیاری از کشورهای عضو این جنبش در طول سال‌های گذشته شاهد تجاوز، اشغال و مداخله خارجی بوده‌اند که امنیت و ثبات ما را برهم زده و به حاکمیت و وحدت و تمامیت ارضی کشورهایمان تجاوز کرده یا برای تغییر نظام‌های مشروع  با زور تلاش کرده‌اند.

وی افزود: در طول سال‌های گذشته شاهد چالش جدی درباره حمایت از تروریسم و به کارگیری تروریست‌ها برای تحقق دستورکارهای سیاسی‌شان بودیم. سوری‌ها بهای سنگینی را برای مقابله با جنایت‌های تروریست‌ها پرداختند. متأسفانه برخی از کشورهای عضو جنبش از اهداف خود منحرف شده و سیاست‌های خصمانه‌ای را برای خدمت به منافع برخی کشورهای بانفوذ و دستورکارهای آن در منطقه در پیش گرفته‌اند.

الجعفری گفت: علاوه بر تروریسم و تجاوز، بسیاری از کشورهای جنبش از جمله سوریه قربانی تروریسم اقتصادی هستند که نقض قوانین بین المللی و اصول سازمان ملل است. دولت‌های آمریکایی از سال ۱۹۷۸ تدابیر یکجانبه بیرحمانه‌ای را علیه اقتصاد سوریه و بخش‌های حیاتی آن با هدف منحرف کردن آن از مواضعش درباره مخالفت با اشغالگری و سلطه‌جویی اتخاذ کرده‌اند.

نماینده سوریه گفت: این تدابیر غیرقانونی تمام زندگی شهروندان را هدف قرار داده و از قدرت نهادهای سوری و شرکای آن برای فراهم کردن خدمات اصلی کاسته است. به رغم این مسئله دولت آمریکا و هم‌پیمانانش بر تروریسم اقتصادی خود افزوده و قانون سزار را با هدف اسقاط دولت سوریه و گزینه‌های ملی آن و جبران شکست‌های سیاسی و نظامی خود به راه انداختند. در این راستا و در شرایط بحران کرونا ما دست یاری به سمت دوستانمان دراز کردیم.

وی تأکید کرد: کرونا چالش جهانی به ویژه برای کشورهای درحال توسعه است و فشارهای زیادی را بر بخش اقتصاد، بهداشت و آموزش وارد می‌کند. برخی کشورهای غربی متاسفانه بحران کرونا را سیاسی کرده‌اند و درخواست دبیرکل سازمان ملل را برای پایان دادن به تحریم‌های یکجانبه نادیده می‌گیرند.

وی گفت: ما می‌خواهیم کشورهای عضو جنبش از ما در محکومیت تجاوزات ائتلاف آمریکا و ترکیه و اسرائیل و پایان دادن به حضور غیرقانونی نیروهای خارجی در خاک سوریه حمایت کنند. ما از مواضع ثابت این جنبش درباره لزوم پایان اشغالگری اسرائیل در اراضی عربی از جمله جولان و عقب‌نشینی از آن و توقف تمام تجاوزات و مخالفت با اعلام حاکمیت اسرائیل بر جولان قدردانی می‌کنیم.

الجعفری بر پایبندی دولت سوریه به موضع ثابت خود درباره حمایت از حق مردم فلسطین در تعیین سرنوشت خود و تشکیل کشور مستقل به پایتختی قدس تاکید کرد و گفت: جولان بخش جدایی‌ناپذیر سوریه است و بازپس‌گیری آن حق ابدی ماست که درباره آن سازش نمی‌کنیم و اسرائیل باید از آن عقب‌نشینی کند.

الجعفری گفت: دولت سوریه مجددا بر موضع خود درباره وضعیت ارمنستان و آدربایجان تاکید دارد و از راهکار مسالمت‌آمیز برای حل نزاع میان این دو کشور براساس قطعنامه‌های سازمان ملل و طرح مینسک حمایت می‌کند.

انتهای پیام

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.