به گزارش خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری خبرآنی،نبود برندهای قدرتمند زعفران ایران در بازارهای جهانی باعث شده تقریباً هیچ نام یا برندی از کشورمان در این زمینه وجود نداشته باشد.
از این رو آگاهی از اهمیت و جایگاه برندسازی برای محصولات صادراتی مانند زعفران و همچنین راهکارهایی که برندهای برتر برای حضور در بازار جهانی از آن بهره می برند می تواند راهگشا باشد.
ایران 95 درصد تولید جهانی زعفران را در اختیار دارد و به عنوان بزرگترین تولیدکننده این محصول شناخته می شود. قابلیت توسعه صادرات این محصول در بازار جهانی می تواند منجر به افزایش درآمدهای ارزی شود و به همین دلیل آن را از جایگاه ویژه ای برخوردار کرده است.
اما غیر از مسائل و مشکلات در زمینه تولید و نحوه عمل آوری زعفران توسط کشاورزان که عمدتاً به دلیل عدم بازنگری در ساختار سنتی تولید است مشکلات فراوانی در زمینه صادرات این محصول با ارزش نیز وجود دارد که به دلیل فقدان توجه کافی به استانداردهای بین المللی، ساختار نظام بازاررسانی و نداشتن یک تشکیلات منسجم است.
بهترین راه مقابله با قاچاق پیاز زعفران و حفظ بازارها تعمیق برندسازی در حوزه این محصول غذایی است. باید قدرت برندهای داخلی حوزه زعفران را بالا برد تا پشتوانه درازمدتی برای تولید این رسته از صنایع غذایی ایجاد شود.
در حالی که ایران95 درصد زعفران دنیا را تولید می کند به علت نبود صنعت برند سازی این محصول توسط کشورهایی چون امارات و اسپانیا به دنیا عرضه می شود .
*کشت زعفران بین 200تا360 نفر شغل در روز ایجاد می کند
مهدی سرمدی، یکی از فارغ التحصیلان رشته کشاورزی گرایش باغبانی است که نزدیک 15 سال است در استان همدان ترویج و کشت انجام می دهد, درباره فعالیت خود گفت: حدود دوسال است که کشت زعفران را در وسعت انبوه دارم و کشت گل محمدی و زرشک را نیز کنار آن انجام می دهم.
وی ادامه داد: کشت زعفران بین 200 تا 360 نفر در روز شغل ایجاد می کند چرا که در سال برای برداشت و پاک کردن گل آن نیاز به نیروی انسانی زیادی است.
زعفران گیاه 8 ساله ای است که به علت نیاز کم آبی در ایران اهمیت ویژه ای دارد و در اکثر نقاط کشور قابل کشت است. چند سالی است که این گیاه داروئی و درمانی در مناطق مختلف کشور کشت می شود و سود ویژه ای برای تولید کنندگان دارد اما به دلیل نبود بسته بندی مناسب توسط کشورهایی چون اسپانیا و امارات به دنیا عرضه می شود.
کارآفرین همدانی افزود: زعفران طبق اسناد تاریخی بیش از 700 سال پیش در همدان کشت شده و بخاطر سازگاری و مقاومت به سرمایی که دارد محصول فصل خنک است.
سرمدی با اشاره به گردش مالی 18میلیارد دلاری زعفران در جهان گفت: با توجه به اینکه 95 درصد کل زعفران دنیا در ایران تولید می شود اما به علت نبود صنعت برند سازی کشورهایی چون اسپانیا و امارات آن را به دنیا عرضه می کنند .
وی گفت: در ایران تقریبا 80000هکتار سطح کشت زعفران داریم و تا 300تن در سال تولید مناطق خراسان شمالی و جنوبی است و 100تن برای 23 استان دیگر است که استان همدان در سالهای اخیر به علت سود بالا تولید بالایی را داشته اند .
*نبود وام های مناسب برای کشت زعفران در همدان
سرمدی با اشاره به اینکه برای یک هکتار حدود 80 میلیون تومان پیاز لازم است گفت: در سایر استانها بانک کشاورزی برای اشتغالزایی و توسعه اشتغال روستایی 80 میلیون وام می دهند اما در استان همدان این وام نصف است و حمایتی عملاً از تولید کننده صورت نمی گیرد.
وی با تاکید بر کشت مکانیزه افزود: در کشت مکانیزه برداشت محصول چندین برابر افزایش پیدا می کند و بهتر است تمام کشاورزان از این روش استفاده کنند چرا که از یک هکتار 4 تا 6 کیلو زعفران برداشت اما در کشت مکانیزه بین 10 تا 35 کیلو برداشت می شود . تولید کننده همدانی اظهار داشت : برند سازی زعفران در ایران بین 10 تا 15میلیارد تومان در سال ارز آوری برای کشور ارز آوری دارد .
انتهای پیام/