ایسنا نوشت:
رییس سابق فدراسیون اتومبیلرانی در ماه های پایانی مسئولیت خود اقدام به عقد قراردادی عجیب با یک شرکت تبلیغاتی بدون در نظر گرفتن مصالح فدراسیون کرده که همین امر مشکلات جدی را برای فدراسیون ایجاد کرده است.
در پایان دوره ریاست محمود صیدانلو بر فدراسیون اتومبیلرانی، یکی از شرکت های تبلیعاتی بدون طی شدن مراحل قانونی و تنها با ۲۴ میلیون تومان چک ضمانت جهت پرداخت حق سهم فدراسیون، طی قراردادی ۱۶ صفحه ایی بعلاوه یک الحاقیه به مدت ۳ سال صاحب امتیاز انحصاری تبلیغات فدراسیون شده است.
پس از درخواست مسئولان جدید فدراسیون برای گنجاندن تبصره جدید در قرارداد با هدف حفاظت از منافع فدراسیون به عنوان بیت المال، این شرکت تبلیغاتی ضمن مخالفت با درخواست فدراسیون، اقدام به شکایت از فدراسیون اتومبیلرانی کرده و خواستار دریافت غرامت شده اند. این در حالی است که بخش حقوقی و بازرسی وزارت ورزش بر ناعادلانه بودن این قرارداد و بی توجهی به مصالح فدراسیون تاکید کرده و خواستار تجدید نظر در آن و در صورت مخالفت مسئولان شرکت تبلیغاتی، لغو قرارداد فوق شده اند.
این شرکت تبلیغاتی در قرارداد خود با رییس سابق فدراسیون اتومبیلرانی، با در اختیار گرفتن تمامی فعالیت ها و امکانات مالی و تبلیغاتی فدراسیون به مدت ۳ سال از تاریخ ۱۱ تیر ۱۳۹۸ متعهد می شود که نیمی از عواید این قرارداد پس از کسر هزینه ها در اختیار شرکت و نیمی دیگر در اختیار فدراسیون اتومبیلرانی قرار گیرد اما با گذشت ۱۵ ماه از امضای این قرارداد بنا بر اظهارات مسئولین فعلی فدراسیون، هیچ مبلغی به حساب فدراسیون اتومبیلرانی بابت انعقاد این قرارداد واریز نشده است. این در حالیست که بر اساس مفاد قرارداد، شرکت متعهد شده بصورت ماهیانه سهم ۵۰ درصدی فدراسیون بابت عواید حاصل از این قرارداد را پرداخت کند اما نکته بسیار عجیب ماجرا در جایی است که شرکت برای ضمانت پرداخت سهم ۵۰ درصدی فدراسیون، فقط ۲۴ میلیون تومان سفته به فدراسیون اتومبیلرانی ارائه داده است.
این قرارداد در حالی به امضا طرفین رسید که بر خلاف ماده ۲۱ اساسنامه فدراسیون های ورزشی به امضای خزانه دار فدراسیون نرسیده و مجمع فدراسیون نیز در جریان آن قرار نگرفته است.
بخش هایی از مفاد قرارداد منعقد شده میان مدیرعامل این شرکت تبلیغاتی و محمود صیدانلو رییس وقت فدراسیون اتومبیلرانی و موتورسواری به شرح زیر است:
- مشارکت انحصاری در هر نوع استفاده و بهره برداری تجاری از فرصت های درآمدزایی مربوط به اسپانسرشیپ تیم ها، تورنمنت ها، تبلیغات محیطی و رویدادهای فدراسیون اتومبیلرانی و موتورسواری.
قرارداد انحصار بسترهای دیجیتالی، اینترنتی، مخابراتی، و دیگر بسترهای فن آوری اطلاعات، سامانه های مختلف هواداری، کارت هواداری، خدمات ارزش افزوده مخابراتی، وب سایت و پورتال هواداران و دیگر بسترهای ارائه خدمات و محصولات هواداری.
- پخش زنده و غیرزنده مسابقات، برنامه ها و رویدادها و همچنین کلیه محتواها و محصولات چند رسانه ای مرتبط با تیم ها و رویدادهای فدراسیون، بازیکنان و کادر فنی تیم ها در کلیه رسانه ها.
- فرصت تبلیغات محیطی، دیجیتال، خودرو، موتور، پیرآهن و البسه ورزشی،تلویزیونی، رادیویی، مکتوب و چاپی و دیگر رسانه های عمومی مربوط به فدراسیون یا دراختیار فدراسیون و همچنین دیگر رسانه هایی که با همکاری فدراسیون و یا استفاده از محبوبیت فدراسیون ایجاد می شوند.
- کلیه اقلام، کالاها، محصولات و خدمات مربوط به فدراسیون که با نام ها و محتواهای مرتبط و یا با استفاده از حقوق در اختیار فدراسیون، تولید، توزیع و ترویج می شوند.
- برندها، نمایندگی ها، رویدادها و تورنمنت های در اختیار فدراسیون و شرکت.
- اعطای حق انصاری به شرکت برای ارائه محصولات الکترونیکی و محتواهای متعلق به فدراسیون، در قالب خدمات ارزش افزوده، اشتراک گیری، پرداخت های درون برنامه ای(برنامه های موبایلی، وب سایت ها، بازی ها) و ارائه کلیه خدمات مربوط به هواداران فدراسیون از طریق شبکه های انتقال.
- اعطای حق انحصاری استفاده از نام تجاری فدراسیون اتومبیلرانی و موتورسواری به شرکت برای ارائه محصولات الکترونیکی و محتواهای متعلق به فدراسیون و همچنین برای فروش محصولات و خدمات اپراتورهای شبکه انتقال.
- اعطا حق انحصاری به شرکت برای ارائه خدمات پرداخت همراه بر بستر پیامک، کد دستوری،۳G, ۴G, ۵G و دیگر روش های پرداخت در بستر اپراتورهای شبکه انتقال به منظور انجام فعالیت های مالی، فروش محصولات الکترونیکی و دیگر اقلام مربوط به فدراسیون و محتواها یا جمع اوری کمک های نقدی هواداری.
این قرارداد در ماه های پایانی ریاست صیدانلو بر فدراسیون اتومبیلرانی به امضا رسید. با پایان مدت ۴ ساله ریاست وی، مازیار ناظمی حکم سرپرستی فدراسیون را در ۷ بهمن ۹۸ دریافت کرد و پس از مدت کوتاهی با آگاهی از این قرارداد در ۲ نوبت با مدیریت این شرکت تبلیغاتی جلسه برگزار کرد و خواستار گنجاندن تبصره های جدید در قرارداد با هدف رعایت عدالت و حفظ منافع فدراسیون شد که این موضوع با مخالفت مدیران شرکت فوق روبرو شد.
فدراسیون اتومبیلرانی با استعلام از مراجع ذیصلاح و اطمینان از تخلف های صورت گرفته در این قرارداد، در نامه های جداگانه به بازرسی و بخش حقوقی وزارت ورزش و همچنین معاون ورزش قهرمانی این وزارتخانه با اشاره به انعقاد این قرارداد یک طرفه که باعث از دست رفتن منافع فدراسیون شده، خواستار رسیدگی قانونی به موضوع شد که در نهایت مسئولان حقوقی وزارت ورزش در نامه کتبی به فدراسیون خواستار تجدید نظر در بندهای قرارداد و رعایت مصالح فدراسیون به عنوان بیت المال شدند اما مسئولان شرکت تبلیغاتی به جای پاسخگویی و تمکین برابر قانون، به دلیل خودداری فدراسیون از اجرای این قرارداد، اقدام به شکایت از فدراسیون کرده و خواستار دریافت غرامت شده اند.