به گزارش خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری خبرآنی، محمدرضا پور ابراهیمی داورانی درباره «طرح ساماندهی بازار و صنعت خودرو» و تاثیر استفاده از ظرفیت بورس بر ساماندهی این حوزه، گفت: قیمتگذاری خودرو ارتباط چندانی با محل عرضه ندارد بلکه بحث اصلی این است که تغییرات نرخ ارز چه تاثیری در بهای تمام شده تولید خودرو دارد.
نماینده مردم در کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی افزود: باید مشخص شود که از قیمت کنونی خودرو چه میزان حباب بوده و افزایش تولید، تا چه میزان میتواند قیمتها را منطقی کند.
وی اضافه کرد: براساس بررسیهای انجام گرفته بخشی از تقاضاها که موجب افزایش قیمت شدید خودرو شده، تقاضای سفتهبازی و سرمایهگذاری بوده و مصرفی نیست، در دنیا نه تنها خودرو کالای سرمایهای محسوب نمیشود بلکه مانند برنج، یخچال و... مصرفی است.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به اینکه مشکلات کنونی نظام اقتصادی موجب شده، مردم به دنبال خرید کالاهای مصرفی مانند خودرو برای سرمایهگذاری باشند، ادامه داد: مادامیکه تقاضای غیرواقعی موجود در بازار با روشهای واقعی حذف نشود، نگرانی از استمرار وضعیت کنونی وجود دارد.
تاثیر تغییرات نرخ ارز در بهای تمام شده تولید خودرو باید محاسبه شود
پورابراهیمی با بیان اینکه تاثیر تغییرات نرخ ارز در بهای تمام شده تولید خودرو باید محاسبه شود، افزود: بهای تمام شده خودرو به همراه سود معقول میتواند مبنای قیمتگذاری چهارچرخها باشد.
به گفته رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اگر حذف تقاضای غیرواقعی و محاسبه بهای تمام شده تولید براساس تغییرات نرخ ارز مبنا قرار گیرد، محل عرضه خودرو تغییری در قیمتها ایجاد نمیکند.
تولید خودرو مازاد به معنای ایجاد هزینه فرصت در اقتصاد کشور است
وی ادامه داد: ممکن است تقاضای غیرمصرفی در بازار خودرو، موجب تولید مازاد شود، به این معنا که پارکینگها به محلی برای انباشت خودرو تبدیل شوند؛ تولید خودرویی که استفاده نشده و در پارکینگها میماند به معنای ایجاد هزینه فرصت در اقتصاد کشور است مانند ساخت ساختمانی که استفاده نمیشود و به مرور زمان مستهلک میشود.
به گزارش خانه ملت، رئیس کمیسیون اقتصادی اضافه کرد: اگر تقاضای کاذب بازار خودرو حذف شده و تاثیر نرخ ارز بر بهای تمام شده تولید آن مشخص شود، بازار چهارچرخها ساماندهی میشود.
انتهای پیام/