به گزارش گروه اجتماعی پایگاه خبری خبرآنی، محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش در پیامی بابیان اینکه شرط برگزاری کلاسهای حضوری امکان رعایت دستورالعملهای بهداشتی است و در تحلیل شرایط و برنامههای که آموزشوپرورش برای تداوم آموزش دانش آموزان بهکار برده است، اظهار کرد: با این وضعیت اکنون بخش قابلتوجهی از مدیریت و نظارت بر تحصیل دانش آموزان بر عهده خانوادههاست و همکاری و تعامل بدون وقفه اولیا و مربیان، پشتوانه محکمی برای موفقیت فرزندانمان محسوب میشود.
متن پیام وزیر آموزش و پرورش به شرح زیر است:
آغاز سال تحصیلی 1400-1399 را حضور خانوادههای گرامی و والدین دانش آموزان عزیز تبریک و تهنیت عرض میکنم و از همکاری و همراهی ارزشمند و صمیمانه شما با مدیران مدارس، معلمان و سایر دستاندرکاران تعلیم و تربیت در سال تحصیلی گذشته بهویژه در ماههای پایانی سال که با شیوع بیماری کرونا در کشور همراه شد، تشکر و قدردانی مینمایم.
قبلاً گفته میشد، مدرسه خانه دوم فرزندان ماست، اما امروز با اطمینان میگویم که خانواده مدرسه اول است و در قبال همه اموری که به فرزندان مربوط میشود، مسئول است؛ بخصوص با پایداری و استمرار احتمال شیوع بیماری کووید 19 نزدیکی و همکاری این دو نهاد اصیل و اثرگذار باید تقویت شود. تلاش ما این است که بتوانیم با بهرهگیری از خرد جمعی، یافتههای علمی و تجارب ارزشمند ملی و بینالمللی، تربیت فرزندان و آیندهسازان این مرزو بوم را به نحو مؤثر و مطلوبی بهپیش ببریم و اجازه ندهیم وقفهای در جریان آموزش و تربیت آنان به وجود بیاید.
وزارت آموزشوپرورش متناسب با اهداف، مأموریتها و منابع مادی و انسانی خود با بهرهگیری از ظرفیتهای برونسازمانی امکاناتی را فراهم کرده است تا پاسخ گوی نیازهای آموزشی و تربیتی دانش آموزان در تمام نقاط کشور باشد، در این راستا با بررسی وضعیتهای متصور، امکانات موجود و مشورت با کارشناسان خبره، روشهای آموزشی را در دو بخش حضوری و غیرحضوری پیشبینی و زمینههای اجرای آن را فراهم کردیم.
برگزاری کلاسهای حضوری را مشروط به فراهم بودن امکان اجرای دستورالعملهای بهداشتی کردهایم و برای اینکه خانوادهها و معلمان دغدغه سلامت خود و دانش آموزان را نداشته باشند به مدارس تفویض اختیار داده شده است تا با مشارکت و همفکری ذینفعان یعنی خانوادهها، معلمان و مدیریت مدرسه که در قالب شورای مدرسه فعالیت میکنند، متناسب با شرایط مدرسه و منطقه، تقویم آموزشی را تنظیم و مطابق آن برنامه درسی مصوب را اجرا کنند.
درروش غیرحضوری، شبکه آموزشی دانشآموز (شاد) را راهاندازی کردیم که پس از چند ماه تجربه و ارزیابی و نظرسنجی از شما والدین گرامی، بسیاری از ایرادات فنی آن رفع شد و اکنون نسخه ارتقا یافتهی آن در دسترس معلمان و دانش آموزان قرار دارد.
در نسخه جدید شاد، امکان برقراری ارتباط تصویری، مدیریت کلاس درس، بررسی تکالیف درسی، آموزش معکوس و ارزیابی از آموختههای فراگیران فراهم شده است.
تلویزیون آموزشی نیز همزمان فعالیت خود را با ارائه دروس در تمامی پایهها آغاز کرده است تا دانشآموزانی که به هر دلیل نمیتوانند از فضای مجازی استفاده کنند از تحصیل بازنمانند. همچنین بستههای خودآموز توسط معاونتهای آموزشی تهیه شده و برای دانشآموزانی که امکان استفاده از روشهای دیگر را ندارند ارسال میشود. در کنار این اقدامات تلاش خواهیم کرد با همکاری راهبران آموزشی و معلمان بهصورت سیار دسترسی همه کودکان واجب التعلیم را به آموزش رایگان فراهم کنیم؛ اگر خلاقیت معلمان، کادر آموزشی مدارس و مناطق و خرد جمعی والدین را به این مجموعه بیفزاییم، امکانهای متعددی فرا روی ماست که میتوانیم متناسب با شرایط دست به انتخاب بزنیم.
با همه محدودیتهای موجود به علت اثرات غیرقابلانکار روش حضوری بر سلامت جسمی، روانی، عاطفی و شناختی کودکان و نوجوانان که ممکن است چشمپوشی از آن پیامدهای تربیتی نامطلوبی بر رفتار دانش آموزان برجای بگذارد به همه مدارس تأکید شده است که با تقسیم ساعات درسی بهوقتهای کوتاه، فراگیران را از این فرصتهای طلایی محروم نکنند.
درهرصورت شرط برگزاری کلاسهای حضوری امکان رعایت دستورالعملهای بهداشتی است. با این وضعیت اکنون بخش قابلتوجهی از مدیریت و نظارت بر تحصیل دانش آموزان بر عهده خانوادههاست و همکاری و تعامل بدون وقفه اولیا و مربیان، پشتوانه محکمی برای موفقیت فرزندانمان محسوب میشود.
از اعضای محترم شورای انجمن اولیا و مربیان مدارس درخواست میکنم در تعامل مستمر با خانوادههای دانش آموزان نظرات آنان را به شورای مدرسه منعکس نمایند و ازآنچه باعث نگرانی والدین عزیز میشود پیشگیری کنند. از مدیران محترم مدارس خواستهام با تشکیل مستمر جلسات شورای مدرسه در اجرای مصوبات آن اهتمام نمایند.
سربلندی، عزّت و توفیق روزافزون برای ملّت عزیز ایران از خداوند بزرگ مسألت دارم.
انتهای پیام/