به گزارش خبرنگار دانشگاه پایگاه خبری خبرآنی، مهناز ملانظری رئیس دانشگاه الزهرا(س) در نشست ارزیابی شایستگیهای مدیریتی دانشگاه الزهرا (س) بیان کرد: این طرح به طور سیستماتیک اولین بار در این دانشگاه الزهرا صورت گرفته است چون شناسایی و توسعه رهبران آینده به دنبال تحولات دنیای امروز و نیاز به توسعه هیئت علمی به عنوان یک اجبار مطرح است و باید دانست که اعضای هیئت علمی نقش تعیین کننده و غیرقابل اجتنابی در افزایش کیفیت عملکرد دانشگاهها دارند.
ملانظری با بیان اینکه در دنیای امروز بحث فناوریهای پیشرفته باعث تغییرات سریع دانش و رقابتهای جهانی شده است، تاکید کرد: نگاه رهبران آینده به دنبال نگاه به توسعه دانشگاه ایجاد شده و ما در این دوره بر روی شایستگیهای هیئت علمیهای جوان متمرکز هستیم و از طریق این دورهها، شایستگیها را تشخیص میدهیم و در جایی که دانشگاه نیاز به مدیران داشته باشد از فرصتهای مدیریتی آنها استفاده خواهیم کرد.
رئیس دانشگاه الزهرا (س) با تاکید بر اینکه باید بتوانیم از ابتدا اعضای جوان هیئت علمی را به سمت توسعه سازمانی هدایت کنیم، گفت: در بحث توسعه مهارتهای آموزشی نیز دورههایی را برگزار خواهیم کرد، البته در 4 سال گذشته نیز دورههایی را بصورت پراکنده داشته ایم که شاید هم افزایی لازم را نداشته، اما امسال با جدیت بیشتری این موضوع را پیگیری میکنیم.
ملانظری یادآور شد: این دوره توسط کانون ارزیابی مدیران دانشگاه الزهرا(س) با حضور 60 هیئت علمی برگزار شده و درنظر داریم که دورهی بعدی را به کارمندان و کارشناسان دانشگاه اختصاص دهیم. دانشگاه این ظرفیت را دارد تا بعد از شکل گیری این فرایند، طرح فعلی را برای دانشگاههای دیگر پیاده سازی کند.
حضور و مشارکت 60 عضور هیئت علمی در ارزیابی شایستگیهای مدیریتی دانشگاه الزهرا
آمنه خدیور مدیر کانون ارزیابی و شایستگی دانشگاه الزهرا (س) در ادامه اظهار داشت: این طرح در راستای سیاست جانشین پروری در دانشگاه اجرا میشود. در مرحله اول شرکت کنندگان براساس رویکرد " کانون ارزیابی"، تمرینات لازم را انجام میدهند و سپس در کارگاههای توسعهای حضور پیدا میکنند.
وی افزود: هدف از برگزاری این دورهها، جانشین پروری و شناسایی استعدادها در زمینه مدیران دانشگاهی است.
خدیور تصریح کرد: این طرح برای اولین بار بطور سیستماتیک در دانشگاه الزهرا برگزار میشود و کانون ارزیابی این طرح را برای استعدادیابی و پرورش مدیران برای شرکتهای خارج از دانشگاه نیز انجام داده است، اما هم اکنون در حوزه دانشگاه فعالیت میکند.
مدیر کانون ارزیابی و شایستگی دانشگاه الزهرا(س) گفت: دوره آموزشی این طرح طی یک هفته گذشته برگزار شده و 60 عضو هیئت علمی جوان و پیمانی در این مدت پوشش داده شده اند.
درونزایی؛ عامل تحول در سازمانها
در ادامه محمد علی بابایی، مدیر پروژه برنامه شناسایی و توسعه رهبران آینده دانشگاه الزهرا (س) و مجری این طرح اظهار کرد: یکی از اهداف برگزاری این دوره حفظ و تقویت روحیه کار تیمی اعضای هیئت علمی است.
وی افزود: در این دوره اعضای هیئت علمی در موقعیت مدیریت قرار گرفتند و تمریناتی را انجام دادند تا نحوه مدیریت کردن در دانشگاه را تجربه کنند. فلسفه اجرایی این پروژه بر شایسته سالاری استوار است و مهمتر از آن کشف استعدادهای مدیریتی و توسعه آنهاست، آینده مدیریت ایجاب میکند تا افراد توانمند انجام فعالیتهای سازمانی را بر عهده گیرند.
دکتر بابایی با تاکید بر لزوم درونزایی در دانشگاهها تصریح کرد: در دانشگاهها باید درون زایی اتفاق بیفتد، یعنی افراد جدید باید به تدریج مسئولیتها را عهده دار شوند؛ چرا که درون زایی عامل تحول در سازمان هاست.
جایگزین پروری و شایستهگزینی؛ دو هدف اصلی برگزاری دورههای تربیت مدیران شایسته
رحمانی معاون اداری مالی دانشگاه الزهرا (س) نیز در ادامه این نشست با بیان اینکه از دانشگاهها انتظارات زیادی وجود دارد و این امر ایجاب میکند تا ساختارهای کارآمدی را در حوزههای مختلف در نظر گیریم، گفت: در بحث مدیریتهای ندین دارایی اصلی منابع انسانی است.
وی افزود: اگر میخواهیم دانشگاه موفق باشد باید مدیران موفقی داشته باشد. به همین دلیل ما در این دوره سعی کردیم تا به بحث جایگزین پروری و شایستهگزینی توجه ویژه داشته باشیم تا بتوانیم علاوه بر دانشگاه به سازمانهای دیگر نیز خدماتی را در این حوزه ارائه دهیم که خوشبختانه در حال حاضر فاز اول و شناسایی این امر انجام شده است.
معاون اداری مالی دانشگاه الزهرا اظهارداشت: باید در 3 بعدِ توانمندی علمی، اجرایی و ارتباط با صنعت ارزیابی انجام و در هر 3 حوزه راهبردهایی تدوین شود.
وی در پایان برگزاری این دورهها را یک سرمایه گذاری برای دانشگاه دانست و بر حفظ ارزش و احترام نیروی انسانی تاکید کرد.
انتهای پیام/