به گزارش پایگاه خبری خبرآنی به نقل از رویترز، آخرین خودرویی که استرالیا در 2017 ساخت، از کارخانه جنرال موتور در شهر آدلاید بیرون آمد و به 7 دهه تاریخ خودروسازی داخلی در این کشور پایان داد.
حالا سه ساله بعد از آن تاریخ، سیاست گذاران استرالیا یک بار دیگر به این کارخانه ها چشم دوخته اند تا اقتصاد کشور را از رکود ناشی از همهگیری ویروس کرونا خارج کنند.
این احتمال ضعیف است که استرالیایی ها میلیونها خودروی ساخت داخل، یخچال یا توستر را مانند قرن بیستم خریداری کنند، ولی قرار دادن بخش تولید در مرکز طرح بلند مدت بهبود اقتصادی با حمایت قوی صنعت همراه است و قراردادهایی را منعقد کرده که 6 ماه پیش دور از انتظار به نظر می رسید.
استرالیا وابستگی زیادی به آسیا برای تامین کالاهای اساسی داشته و بدتر شدن روابط آن با چین، سیاستمداران این کشور را به این نتیجه رسانده که این رویکرد اشتباه بوده است.
بسیاری عقیده دارند همهگیری ویروس کرونا نشان داده مزایای جهانی شدن مثل عوارض پایین و نیروی کار ارزان، هنگام به بن بست رسیدن اقتصاد جهان بسیار محدود است. بنابراین صنایع مختلف در استرالیا تصمیم دارند فعالیتهای خود را به داخل کشور بازگردانند، حتی اگر به قیمت افزایش هزینهها باشد.
اندرو لیوریس، رئیس سابق شرکت بزرگ صنعتی داو کمیکالز آمریکا، در اوایل سال جاری میلادی به زادگاهش استرالیا بازگشت تا به نخست وزیر این کشور در گروه ویژه مشاوره تولید بپیوند.
وی گفت:« ما سردرگمی های بسیاری درمورد سرمایه گذاری در داخل داریم بنابراین باید یک فضای دوستانه با کسب و کار ایجاد کنیم تا بتوانیم سرمایه گذاری مستقیم خارجی را جذب کنیم».
بخش تولید کارخانه ای در استرالیا در 2019 تنها 5 درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل می داد که از 25 درصد سال 1960 بسیار پایینتر بود. سهم نیروی کار هم تا 7 درصد از 17 درصد سال 1984 پایین آمد بود. لیوریس گفت تولید کارخانه ای استرالیا باید 15 تا 20 درصد از تولید ناخالص داخلی کشور را تشکیل دهد.
انتهای پیام/9