بهروز آقایی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری خبرآنی با تشریح جایگاه ویژه بندر چابهار در تامین کالای اساسی و ترانزیت کالا اظهار کرد: از ابتدای امسال تاکنون 8 کشتی حامل کالای ترانزیتی هند به افغانستان شامل گندم و شکر در بندر چابهار پهلوگیری و تخلیه و بارگیری شده است. ضمن اینکه 4 فروند کشتی کاملا ترانزیتی حامل کالای افغانستان به مقصد هند و چین در این بندر بارگیری شده است.
وی ادامه داد: در مجموع سهم ترانزیت کالا به مقصد افغانستان از کل عملکرد کانتینری بندر چابهار تا پایان ماه گذشته میلادی 23 درصد و سهم ترانزیت از مبدأ افغانستان نسبت به کل عملکرد کانتینری بندر چابهار تا پایان ماه گذشته میلادی 5 درصد افزایش یافته است.
وی افزود: یکی از ضرورت های کنونی این است که بتوانیم سوبسید خوبی را به بخش های صادرات و ترانزیت اختصاص دهیم. باید برای صاحب کالا و کامیون دار جابجایی کالا مقرون به صرفه باشد. مهم ترین اصل برای صاحب کالا، کاهش قیمت تمام شده است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: هرچه قدر تردد و ترافیک را به چابهار افزایش دهیم، هزینه حمل کالا و در نهایت قیمت تمام شده آن کاهش می یابد. در بخش هزینه های دریایی توفیق های خوبی داشته ایم؛ در این راستا چهار مشوق را در راستای افزایش فعالیت ها برای بندر چابهار اخذ کرده ایم.
آقایی در این باره توضیح داد: بر این اساس اگر صاحب کالایی بخواهد مواد معدنی را به بندر چابهار بیاورد سه ماه از انبارداری معاف خواهد بود. یا این که اعلام کرده ایم چنانچه کسی کانتینر خالی خود را به بندر چابهار بیاورد به شرط آن با کالای صادراتی این کانتینر از بندر خارج شود 3 ماه معافیت انبارداری دارد. همین کانتینر 50 درصد در هزینه تخلیه و بارگیری مشمول تخفیف می شود.
وی مهم ترین هدف از این اقدامات را رونق صادرات اعلام و تاکید کرد: مواد معدنی در شرایط کنونی خیلی می تواند برای اقتصاد ایران راهگشا باشد. ضمن این که می تواند به راحتی جایگزین درآمدهای نفتی کشور شود.
وی بیان کرد: هر چه ایرانی ها پرپتانسیل تر و پر انرژی تر باشند، استکبار را خسته تر کرده و آنها در محدود کردن ایران نامید خواهند شد، همانگونه که این اتفاق افتاده است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با اشاره به ظرفیت های بی نظیر بندر چابهار در صادرات و ترانزیت کالا، اظهار کرد: کاری که در بنادر کشور انجام می شود، ترانشیپ است. وقتی یک کشتی بزرگ به بنادر می آید مانند یک اتوبوس خط واحد است که نمی تواند وارد کوچه ها شود.
آقایی ادامه داد: ایستگاه اتوبوس در خیابان های اصلی است و ایستگاه خطوط کشتیرانی بزرگ نیز در بنادر بزرگ است. عمق این بنادر بیشتر و مسیر دسترسی آنها به دریا نزدیک تر است.
وی با تشبیه خلیج فارس به کوچه اضافه کرد: واقعیت آن است وقتی وارد خلیج فارس می شویم مانند این است که وارد یک کوچه شده ایم. در منطقه خلیج فارس و دریای عمان، چابهار بهترین منطقه ترانشیپی است.
وی یادآور شد: رهبر معظم انقلاب همواره می فرمایند چابهار گنج پنهان است. یا می فرمایند هر زمان ما به دریا رسیده ایم، متوقف شده ایم. واقعیت هم همین است. سواحل ایران باید اینگونه باشد؟
وی تصریح کرد: واقعیت آن است که کشور امارات از ظرفیت ایران تبدیل به امارات شده است. اگر باید با انگیزه تر باشیم و وظیفه خودمان را انجام دهیم. اگر به اهداف تدوین شده برای چابهار برسیم، ایران به یک اقتصاد درون زا، برون گرا به تمام معنا تبدیل می شود.
وی با بیان این که امارات در ته یک کوچه بن بست قرار دارد، افزود: ایران نزدیک ترین مسیر ترانزیت کالا برای کشورهای CIS است، در ترانشیپ نیز موقعیت ایران از اماراتی ها بسیار بسیار بهتر است و در سواحل مکران یک ظرفیت استثنایی برای این کار داریم. این مسئله را به راحتی می توان مدیریت کرد و به عنوان نمونه در موضوع افغانستان موفقیت بسیار بزرگی داشته ایم.
انتهای پیام/