به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری خبرآنی، حسن ملکی رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در افتتاحیه سی و چهارمین اجلاس سالانه رؤسا و مدیران وزارت آموزش و پرورش کشور اظهار کرد: در سازمان پژوهش با اعتقاد راسخ به سند تحول بنیادین در تلاش هستیم پایان سال جاری با تولید استانداردهای برنامه درسی و در سال 1400 با تولید بستههای تربیت و یادگیری مسیر را ادامه دهیم.
وی افزود: اصل نخست برای ما این است که سند تحول چتر فلسفی و اعتقادی است البته با سند و برنامه درسی ملی به چند صورت میتوان مواجه شد نخست اینکه قدر آن را به درستی ندانیم و عملاً سند تحول را کنار بگذریم، نگاه دوم جزءنگری و مواجهه گزینشی است یعنی بخشی از سند تحول را اجرا کنیم و ساختار کلی مورد کم توجهی قرار بگیرد اما هیچ گاه جزء گسسته از یک کل منشأ اثر نمیشود.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی گفت: حالت سوم همسوسازی سند تحول است که سالها برای آن سپری و سعی شد اقدامات مفید و موثری انجام شود. بر همین اساس کتابهای درسی مناسب تولید شد اما ابتناء برنامههای درسی بر این مبانی محکم محقق نشد، مواجه مبناگرایانه با سند تحول بنیادین باید دنبال شود.
ملکی متذکر شد: باور به سند تحول تعهداتی را به دنبال دارد از جمله کشف ثابتها و متغیرات. موضوع تغییر در دنیای غرب و فعالیتهای فرهنگی، اجتماعی و تربیتی آن چنان محور قرار گرفته است که تمام ابعاد زندگی انسان باید تغییر کند و گذر زمان موجودیت امور زندگی را تعیین میکند. سیطره مکتب لیبرالیسم و علم پرستی موجب شده ارزشهای پایدار غیرقابل دفاع باشند و امور متغییر در همه ساحتهای زندگی به عنوان اصل مسلم پذیرفته شود.
وی گفت: فلسفه تربیت اسلامی در برابر فلسفههای مادی قرار دارد، در فسلفه اسلامی مجموعهای از اصول ثابت است که مشمول تغییر نمیشود. هماکنون مسئله تغییرگرایی به قدری در جهان سیطره پیدا کرده که حتی در نگاه به تولیدات علمی به تاریح انتشار آن توجه میکنند اما نگاه تاریخ گرایانه افراطی مورد پذیرش سند تحول نیست.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با اشاره به اینکه فطرت پروری در سند تحول مدنظر است، بیان کرد: طراحان برنامه درسی باید از فطرت کودک شناخت داشته باشند.
ملکی با اشاره به آموزش معارف انقلاب اسلامی گفت: برنامه درسی تحولگرا به انسانهای تحولگرا منجر میشود افرادی که به عنوان تحولگرا معرفی میشوند باید روحیه و معرفت انقلابی به دست بیاورند و در هیچ زمانی مبتلا به سکون، رکود و پذیرش شرایط نامطلوب نشوند. در صورت تزریق نکردن معارف انقلاب اسلامی بر منش و رفتار دانشآموزان روحیه محافظهکاری و عافیت طلبی ایجاد و جامعه را در برابر دشمنان مستکبر مقهور میکند.
وی متذکر شد: معارف انقلاب اسلامی در بگیرنده مجموعهای از دانشها و تواناییهاییهایی است که متربی را برای صیانت از انقلاب اسلامی آماده و آنها را پا به رکاب نگه میدارد. آموزش ارزشها و شعارهای اصیل انقلاب مانند استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی و معرفی اسوههای جهاد و شهادت، خصومت استکبار جهانی، خدمات نظام اسلامی در زمینههای مختلف و پیشرفت ایران اسلامی و مقایسه آن با دوران طاغوت و وابستگی به بیگانگان از اهداف معارف انقلاب اسلامی است.
ملکی با اشاره به فهم مسائل اساسی و کمک به حل و کاهش آنها بیان کرد: این موضوع باید از طریق برنامههای درسی مدنظر باشد به عنوان مثال میتوان حرکت جمعیت ایران به سوی پیر شدن را نام برد این موضوع به قدری اهمیت دارد که رهبر انقلاب به طور مکرر اندیشمندان را به مطالعه و اقدام در این خصوص ترغیب کردند؛ با روند فعلی در سالهای آتی جمعیت جوان به شدت کاهش مییابد و این پدیده از جنس مختصات آسیب است.
انتهای پیام/