نفوذی‌ها اجازه احیای مرغ لاین ایرانی را نمی‌دادند

به گزارش خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری خبرآنی ، محمدرضا اسکندری معاون اسبق وزیر جهاد کشاورزی و رئیس فعلی سازمان اقتصادی کوثر در نشست خبری اظهار کرد: این سازمان بر روی نژاد بومی آرین فعالیت کرده است و اکنون این محصول آماده عرضه به بازار است امیدواریم که بتوانیم سهم عمده‌ای از نیاز کشور را از این محل تأمین کنیم.

وی افزود: براساس فعالیتهایی که در سازمان اقتصادی کوثر بر روی تخم چشم زده ماهی قزل‌آلا انجام شده این محصول نیز در داخل کشور در شرکت اکسیر تولید شده که کیفیتی بالاتر از نمونه‌های خارجی فرانسوی خود و قیمتی کمتر برخوردار است به طوری که هم اکنون مصرف کنندگان این محصول ایرانی را به نمونه‌های فرانسوی خود ترجیح می‌دهند.

*یک سال و نیم فعالیت محرمانه برای احیا و خالص سازی مرغ آرین انجام دادیم

مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر ادامه داد: ا ین سازمان در ارتباط با الکتروموتورهای ضدانفجار، گوشت قرمز و حتی فعالیتهای در ارتباط با حفاظت از جنگل‌ها در دستور کار دارد.

وی تصریح کرد: برای خودکفایی در محصولات یاد شده و داخلی‌سازی این محصولات با دستگاه‌های مربوطه حتی درگیر شدیم و کار به دستگاه‌های نظارتی کشیده شد.

اسکندری در پاسخ به سوال خبرنگار خبرآنی در  ارتباط با احیای مرغ آرین گفت: براساس فعالیتهایی که در ارتباط با مرغ آرین انجام شده ما اکنون جوجه‌های تولیدی از این مرغ لاین را برای هر استان به صورت متفاوت تولید می‌کنیم به طوری که جوجه‌ای که برای خراسان رضوی ارسال می‌شود از یک گونه است و جوجه‌ای که به مازندران می‌رود از نوعی دیگر است.

وی برای توضیح بیشتر گفت: یک سال و نیم است که به صورت محرمانه بر روی تولید احیای مرغ آرین و خالص سازی مرغ آرین کار می‌کنیم تا اینکه امروز آماده ارائه به بازار شده است و امروز این محصول از آبان‌ماه جاری به بازار عرضه خواهد شد که می‌تواند تقاضای بازار را پاسخگو باشد.

مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر اظهار داشت:‌ پایه مرغ لاین نژاد آرین ایرانی در سال 1370 از هلند به کشورمان وارد و از آن مرغ اجداد و جوجه گرفته شد اما بعد از مدتی با وارد شدن مرغ اجداد از سایر کشورها مرغ آرین نتوانست در رقابت با واردات به کار خود ادامه دهد.

وی گفت: بعد از این مدت 14 تا 15 نژاد مختلف از دیگر کشورها به ایران وارد شد که 5 نژاد توانستند در بازار ایران باقی بمانند اما غالب نیاز کشور از نژاد راس انگلیسی تأمین شد اما اکنون با عرضه و احیای دوباره نژاد آرین امیدواریم که آرین بتواند سهم خود را در بازار کشورمان پیدا کند.

اسکندری افزود: در سال 84 که بنده در دولت وزیر بودم با سازمان برنامه و بودجه، کمیسیون کشاورزی و... برای احیای نژاد آرین صحبت کردم اما در آن مقطع سیستم تصمیم‌سازی کشور این تفکر را داشت که مواد غذایی تحریمی و نیازمند هزینه برای احیای آرین نیستیم و ما تنها از محل صرفه‌جویی‌ها در وزارت جهاد کشاورزی به دنبال احیای این مرغ لاین بودیم اما اهداف مورد نظر موفق نشد. بنده به سازمان اقتصادی کوثر آمدم و توانستم این هدف را دنبال کنم.

بنابراین گزارش مرغ لاین پایه خالص و اولیه برای جوجه‌کشی و تولید جوجه یکروزه است.

اسکندری با اشاره به تاریخچه درباره فعالیت انجام شده برای احیای نژاد مرغ لاین آرین گفت: بعد از اینکه به سازمان اقتصادی کوثر آمدم در ابتدا با وزارت جهاد کشاورزی وقت صحبت شد تا با کمک آنها بتوانیم مرغ آرین را احیا کنند اما آنها پاسخ دادند که ما خودمان احیا  خواهیم کرد و معاونت علمی نیز پاسخی به درخواست  ما نداد.

* جوجه مرغ آرین از آبان‌ماه به بازار عرضه می‌شود

معاون اسبق وزیر جهاد کشاورزی افزود: در سالهای بعد نیز پیگیر این موضوع بودیم اما به ما گفته شد که با توجه به اینکه موارد غذایی از جمله مرغ لاین شامل تحریمها نمی‌شود بنابراین نیازی برای احیا و هزینه‌کرد در این بخش نداریم.

وی تاکید کرد: بنابر این گزارش براساس پیگیریهای انجام شده دولت حاضر شد که 280 هزار قطعه مرغ آرین از این گله را به ما تحویل دهد تا ما بر روی خالص‌سازی آن کار کنیم به همین منظور تمام نیروهای متخصص در این زمینه حتی کسانی که از ایران رفته بودند را فراخواندیم و به مدت یکسال و نیم بر روی این موضوع کار کردیم.

مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر افزود: براین اساس در حال حاضر می‌توانیم بیش از نیمی از نیاز بازار را تامین کنیم و امیدواریم این رقم در آینده افزایش یابد.

اسکندری گفت: همچنین علاوه بر تامین نیاز مرغ گوشتی بازار از محل جوجه داخلی فعالیتهایی بر روی مرغ تخمگذار انجام می‌دهیم که اطلاعات آن را بعدا در اختیار عموم قرار خواهیم داد.

این مقام مسئول اظهار کرد: براساس فعالیتی که بر روی مرغ آرین انجام شده اکنون هنگام تحویل جوجه یکروزه به مرغداران می‌توانیم شجره آن را نیز به مرغدار تحویل دهیم تا مرغدار با خیال راحت بتواند از آن استفاده کند.

وزیر اسبق جهاد کشاورزی گفت: ممکن است به مدت 2 تا 3 سال تولید و عرضه مرغ لاین به اجداد ایرانی آرین برای تولیدکننده با زیان همراه باشد اما ما وظیفه داشتیم که در این زمینه پیشقدم شویم و مطمئنیم که بعد از این مدت به سوددهی خواهد رسید و تمام هزینه‌های مصرف شده را جبران شود و به بخش خصوصی پیشنهاد می‌شود که وارد این بخش شود و مطمئن باشد که هر سرمایه‌گذاری که انجام می‌دهد عواید لازم را کسب خواهد کرد.

* ضریب تبدیل مرغ لاین ایرانی چگونه است؟

مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر در ارتباط با ضریب تبدیل جوجه مرغ لاین ایرانی گفت: براساس بررسی‌هایی که محققان ما انجام داده‌‌اند این مرغ تا 42 روزگی با نمونه راس انگلیسی که مورد توجه مرغداران کشورمان است ندارد.

وی افزود: تا نگهداری بعد از 42 روز با توجه به اینکه چربی به آن اضافه می‌شود و دورریز زیادی دارد عملا به صرفه نیست و منجر به تحویل ضایعات به مردم خواهد شد.

وی در ادامه صحبت‌های خود از بازار رسانی مرغ لاین جدید دیگری با عنوان کوثر 7 خبر داد و گفت: این جوجه نیز از مرغ لاین داخلی تأمین شده که ما بر روی یک نژاد خارجی پرتقاضا مهندسی معکوس انجام داده‌ایم و آن را در سال آینده به بازار عرضه خواهیم کرد.

مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر در ادامه صحبت‌های خود در ارتباط با تولید تخم چشم‌زده ماهی قزل‌آلا در بازار کشور گفت: بر اساس فعالیتهایی که در شرکت اکسیر مؤسسه سازمان اقتصادی کوثر انجام شده است این محصول نیز به بازار عرضه شده و توانسته بازار را از رقیب فرانسوی خود پس بگیرد.

وی گفت: پیش از این با توجه به اینکه دولت به واردات تخم چشم‌زده ماهی قزل‌آلا با ارائه ارز 4200 عملاً یارانه اعطا می‌کرد تولید داخل نمی‌توانست با آن رقابت کند اما بعد از برداشته شدن ارز واردات این محصول و رقابتی شدن بازار این محصول با استقبال زیاد پرورش دهندگان مواجهه شده است.

مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر در پاسخ به سوال خبرنگار خبرآنی گفت: ما می‌توانیم صددرصد نیاز کشور را از این محل تأمین کنیم که بر این اساس رایزنی‌هایی با اتحادیه پرورش دهندگان ماهی داریم.

اسکندری در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار خبرآنی گفت: تا 2 سال آینده در صورت همکاری دولت می‌توانیم ماهی تخم چشم‌زده قزل‌آلا تأمین کنیم.

وی گفت: 250 میلیون قطعه تخم چشم‌زده قزل‌آلا در کشورمان مصرف می‌شود که در حال حاضر حدود 100 میلیون آن داخلی است.

معاون اسبق وزیر جهاد کشاورزی در ادامه صحبت‌های خود گفت: انگلیس به دلیل تحریمهای آمریکا صادرات مرغ اجداد آرین را به ایران ممنوع کرده بود اما بعد از اینکه متوجه شد که مرغ لاین ایرانی را آماده عرضه با بازار داریم به یکباره تحریمهای اُفک را علیه ایران برداشت اما ما به آنها اعلام کردیم که ما دیگر نیازی به واردات نداریم و آن را در کشور خودمان تولید خواهیم کرد.

* نفوذی‌ها اجازه احیای مرغ لاین را نمی‌دادند/ اسامی این افراد به دستگاه‌های نظارتی اعلام شد/ برخی باید محاکمه شوند

اسکندری ادامه داد: در زمینه اخیر در تولید مرغ آرین برخی از افراد باید محاکمه شوند زیرا در مسیر تولید این محصول سنگ‌اندازی کردند که ما اسامی آن را به دستگاه‌های نظارتی اعلام کردیم که این نیروهای نفوذی اجازه احیای مرغ لاین را به ما نمی‌دادند.

مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر  افزود: البته نهادهای نظارتی اگر به جمع‌بندی برسند که آنها به کشور خیانت کردند برخورد لازم را با آنها خواهند داشت.

وی افزود: ما این موضوع را به نیروهای امنیتی و پدافند غیرعامل در وزارت اطلاعات نیز اطلاع دادیم و آنها نیز وارد موضوع شد و جلسات مختلفی در این ارتباط برگزار شد.

اسکندری گفت: در میان اسامی که به دستگاه‌های نظارتی اعلام شده حتی نام نماینده مجلس نیز مطرح است و زیر سوال رفته است که ما تمام مستندات آن را در اختیار داشته و تحویل دستگاه‌های نظارتی داده‌ایم.

وی افزود: این افراد مانع احیای مرغ لاین ایرانی در داخل کشورمان بودند که امر در واقع خیانت به کشور است.

بنابراین گزارش در پایان این نشست از کتاب مقابله با تحریمها نیز رونمایی به عمل آمد.

انتهای پیام/

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.