قطع وابستگی کشور در فناوری های مختلف با رونمایی از طرح های جهاددانشگاهی

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ‌پایگاه خبری خبرآنی، حمیدرضا طیبی، رئیس جهاددانشگاهی در نشست خبری به مناسبت چهلمین سالگرد تاسیس جهاددانشگاهی که به صورت مجاز برگزار شد، گزارشی از عملکرد این نهاد ارائه کرد.

وی اثبات توان کشور در رسیدن به پیشرفت را مهمترین دستاورد جهاددانشگاهی طی چهل سال اخیر دانست و اظهار داشت: ما در کشور مشکلی در زمینه توسعه علمی و تولیدات فناوری نداریم به شریطی که در زمان مناسب به  این کار بپردازیم و نگاه جامعی داشته باشیم.

طیبی ادامه داد: تولید علم و توسعه فناوری برای توسعه اقتصادی است اما در دانشگاهها و مراکز علمی ما هنوز هم تعداد مقالات و را مد نظر قرار می دهد که تعیین کننده نیست و باید توانست علم و دانش را در خدمت خدمات و اقتصاد آورد.

وی با اشاره به آخرین وضعیت برخی از طرح های فناورانه در دست ساخت و تولید جهاددانشگاهی افزود: با تمام انرژی در حال اجرای این پروژه‌های فناورانه هستیم. در پایان سال و سالهای 99 و 1400  شاهد موفقیت‌های بزرگ فناورانه‌ جهاددانشگاهی در تامین بسیاری از نیازهای کشور خواهیم بود.

رئیس جهاددانشگاهی افزود: با صنایع زیادی در حال مذاکره هستیم که هزینه‌ تولید تمام یا بخشی از فناوری از جانب جهاددانشگاهی، تضمین خرید و تعهد استفاده هم از سمت کارفرمایان بوده است. موفقیت‌های خوبی نیز تابه‌حال کسب شده است.

وی تاکید کرد: با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و شرکت مترو، ساخت یک رام قطار 7 گانه مترو انجام شد. طراحی سیستم رانش این قطار بر عهده جهاددانشگاهی است و برای اولین بار همه قطعات آن در داخل کشور تولید می شود که امیداریم تا پایان سال مورد استفاده قرار گیرد و وابستگی کشور در حوزه قطار مترو رفع شود.

طیبی به بخشی از این طرح ها اشاره کرد و گفت: قرار بود از 2 فناوری پیشرفته درحوزه ابزارهای درون چاهی حفاری نفت به مناسبت چهلمین سال تاسیس جهاد دانشگاهی رونمایی شود که به دلیل کرونا تست های نهایی صورت نگرفت و احتمالا این پروژه ها در پاییز رونمایی شوند.

وی خاطرنشان کرد: در تولید الکترو موتور و آسانسورهای بدون گیربکس نیز پروژه ای را در دست تولید داریم که با توجه به اتمام کار در آستانه رونمایی بود داشتیم که به دلیل شیوع  کرونا در کشور به تاخیر افتاده است.

طیبی افزود: همچنین برنامه رونمایی کسب دانش فنی و ساخت سیستم روشنایی باند فرودگاه/ سامانه بصری ناوبری باند فرودگاهی را داشتیم که رونمایی به دلیل کرونا به تاخیر افتاد.

رئیس جهاددانشگاهی همچنین به برخی اقدامات  در حال فعالیت این سازمان اشاره کرد و گفت: در زمینه صنایع دفاعی، طراحی و ساخت تجهیزات تست گیربکس اصلی بالگرد به قدرت 3 مگاوات و دور 15000 دور در دقیقه، طراحی و ساخت بزرگترین چرخ ریخته گری پیوسته  برای تولید مفتول مسی جهت تولید کابل الکتریکی،  انعقاد تفاهمنامه با ایران خودرو در زمینه کسب دانش فنی از جمله برخی از اقدامات است.

تکمیل می شود...

انتهای پیام /

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.