به گزارش پایگاه خبری خبرآنی، معاونت امور اقتصادی با همکاری مرکز فناوری اطلاعات، ارتباطات و تحول اداری با انتشار « برنامه تحقق جهش تولید در سال 1399 » برنامه حوزههای کارکردی ، مداخله ، ساختار پیگیری و پایش برنامه جهش تولید را تشریح و مورد بررسی قرار داده است.
بر اساس این گزارش، جهش تولید در سطح وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به اعتبار تعدد و تنوع وظایف و مسئولیتهای حاکمیتی، سیاستگذاری و راهبری صندوقهای بازنشستگی در سطوح مختلف و با کارکردهای متنوع میتواند به تحقق هدف جهش تولید کمک کند.
طبق بررسی های انجام شده، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی سه نقش و کارکرد مهم سیاستگذاری و بهبود محیط عمومی کسبوکار، سیاستگذاری رفاه و تأمین خدمات اجتماعی، راهبری بنگاههای اقتصادی وابسته به صندوق های بازنشستگی در نظام اقتصادی و اجتماعی کشور را برعهده دارد که برای هر کدام از این کارکردها مسیر تأثیرگذاری و معاونتهای ستادی، سازمانها، صندوقها و شرکتها تعریف و وظایف به تفکیک عنوان شده است.
بهبود محیط عمومی کسب و کار، بهره گیری موثر از نوآوری و فناوریهای نوین، تسریع در بهرهبرداری از طرح ها و پروژه های در حال اجرا، شفافیت حداکثری و فراگیر و بهبود حکمرانی عمومی و شرکتی، تجدید ساماندهی بنگاههای اقتصادی وابسته و مولد سازی دارایی ها، آموزش و توانمندسازی و ارتقاء مهارت و سلامت و امنیت جسمی و روانی نیروی کار، به کارگیری فراگیر سیاست ها و ابزارهای نوین ،حمایت از زنجیره ارزش و توسعه نوع اشتغالی ارتقای بهرهوری و حداکثری و بهره برداری صیانتی از سرمایههای انسانی مالی فیزیکی و طبیعی از جمله برنامه های وزارت کار در راستای سیاست گذاری و بهبود محیط عمومی کسب و کار است.
در بخشی از این گزارش راهبری بنگاههای اقتصادی وابسته به صندوق های بازنشستگی تشریح شده و این سطح دربرگیرنده هلدینگها و بنگاههای اقتصادی وابسته به سازمان تأمین اجتماعی، صندوقهای بازنشستگی و بانک رفاه کارگران است.
بخشی از برنامه جهش تولید معطوف به اتمام و بهرهبرداری سریع از 42 پروژه سرمایهگذاری در حال اجرا توسط بنگاههای اقتصادی وابسته به صندوقها و بانکها است که نوسازی پتروشیمی آبادان، احداث پتروشیمی مسجد سلیمان، طرح تولید ABS-RUBBER، احداث آزادراه کنارگذر شرق سپاهان، نیروگاه گرمسار، کارخانه گندله سازی سه چاهون، پروژه فرا ساحل (موج شکن ها و اسکله، آنامیس، لولههای شناور، نیروگاه خورشیدی اردکان، ازمهم ترین آنهاست و تعداد و حجم کل سرمایه¬گذاری پروژههای در حال اجرا در پیوست این گزارش هم ارائه شده است.
توسعه شفافیت و بهبود حاکمیت شرکتی که شامل صندوقهای بازنشستگی ، هلدینگها و بنگاههای وابسته به آنها در بخش دیگری از این برنامه مطرح شده که شفافیت و کاهش فساد، کاهش تصدیگری و خروج از بنگاهداری، بهرهگیری از ظرفیتهای بازار سرمایه و افزایش کارایی و بهرهوری با ورود به بازار بورس مهمترین نتایج برنامههای این حوزه است.
بر اساس تحلیل های این گزارش، استقرار سامانههای شفافیت در هلدینگها و بنگاههای اقتصادی ، می تواند تأثیر قابل توجهی بر کاهش فساد و افزایش بهرهوری و تولید بنگاهها داشته باشد.
تشکیل «ستاد جهش تولید» از دیگر مواردی است که در این گزارش پیش بینی شده و این ساختار شامل یک ستاد مرکزی، دبیرخانه و چهار کمیته تخصصی است که وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی رئیس این ستاد ، معاون امور اقتصادی دبیر آن و دیگر معاونین و روسای مراکز این وزارتخانه اعضای آن هستند.
تصویب و اصلاح برنامه، نظارت عالی و بررسی گزارش¬های عملکرد و تصمیم¬گیری برای رفع موانع و مشکلات تحقق برنامه از اهداف تشکیل این ستاد است.
دبیرخانه ستاد جهش تولید در معاونت امور اقتصادی و برنامهریزی مستقر میشود که در سه زمینه اصلی پایش برنامه و مدیریت پروژه¬ها و بررسیهای اقتصادی و مدیریتی، آمار و فناوری اطلاعات، رسانه و اطلاعرسانی فعالیت دارد.
این ستاد همچنین در چهار کمیته تخصصی فعالیت خواهد کرد که شامل کمیته واگذاری و مولدسازی دارائی بنگاهها، کمیته مدیریت پروژههای سرمایهگذاری، کمیته شفافیت و حکمرانی و بهبود محیط کسب و کار، کمیته توسعه اشتغال و کارآفرینی و تعاون می شود.
اقتصاد ایران پس از سه سال رشد اقتصادی مثبت در سایه تحریمهای تشدیدیافته، در سال 1397 رشد منفی 7.4 درصدی را تجربه کرد و در سال 1398 که پیشبینی میشد تا حدی بهبود یابد و نرخ رشد مثبت را تجربه کند، با رخدادهائی چند به ویژه فراگیری ویروس کرونا، نرخ رشد منفی 6.0 را تجربه کرد.
تجربه سالهای اخیر نشان میدهد با وجود تحریمهای همهجانبه و محدودیتهای شدید در صادرات محصول، تأمین مالی و نهادههای تولید صنعتی و انتقالات مالی، اقتصاد ایران تابآوری و مقاومت نسبتاً خوبی نشان داده و در اوج تحریمها به درآمد ارزی (بدون نفت و گاز) حدود 50 میلیارد دلار دست یافته است.
با نامگذاری سال 1399 به نام «جهش تولید» از سوی مقام معظم رهبری، ضروری است مفهوم و دستاوردهای مورد انتظار، الزامات نهادی و اجرائی تحقق این هدف مورد بررسی قرار گیرد. دستیابی به تلقی و روایتی روشن از مفهوم «جهش تولید» گام اول در تحلیل وضع موجود و ارائه تصویری عالمانه از آینده مطلوب است. روایت تدوین کنندگان این سند از «مفهوم جهش تولید» به شرح زیر است:
«عبور از کمند محدودیتها و موانع بازدارنده و افزایش تولید با نرخ بالا، به گونهای که هم نرخ رشد منفی دو سال گذشته جبران شود هم اقتصاد به نرخهای مثبت رشد تولید ناخالص داخلی برای بهبود درآمد سرانه نسبت به سال 1396 دست یابد»
در راستای تحقق شعار «جهش تولید» شایسته است در تنظیم سیاستها و برنامههای تحقق جهش تولید اولویت لازم به حفظ سطح تولید و اشتغال موجود و جبران آسیب های ناشی از شرایط جدید به کسب و کارها و نیروی انسانی داده شود و در مرحله دوم برای دستیابی به جهش تولید از کسب و کارهای نوظهوری حمایت شود که دارای ارزش افزوده قابل توجه بوده و محصولات و خدمات آنها قابلیت رقابت با محصولات خارجی، در بازار داخلی را داشته باشند و در وهله بعدی، سیاستها، معطوف به فعال نمودن ظرفیتهای بلااستفاده بنگاههای موجود و یا استفاده بنگاهها از ظرفیتهای یکدیگر باشد.
برای بررسی زمینهها و محدودیتهای جهش تولید تأملی در فرصتها، منابع و ظرفیتها از یک سو و محدودیتها و تنگناها از سوی دیگر ضروری است. از اینرو در ادامه پس از بیان محدودیتها و تنگناها و همچنین فرصتها، منابع و ظرفیتها، برنامههای جهش تولید در سطح کلان و سطح وزارتخانه ارائه خواهد شد.
متن کامل این برنامه را مشاهده کنید.
انتهای پیام/