به گزارش گروه اجتماعی پایگاه خبری خبرآنی؛ غلامرضا کریمی در برنامه تلویزیونی پرسشگر درباره کرونا و آموزش اظهار کرد: کرونا شاید گستردهترین تاثیر را بر نظام آموزشی جهان از زمان آغاز نظام آموزشی رسمی گذاشته است.
وی افزود: حتی در زمان جنگ جهانی اول و دوم که کشورهایی درگیر جنگ بودهاند تاثیر آن بر آموزش تا این حد نبوده است. اما این موضوع کرونا 91 درصد یادگیرندگان دنیا یعنی یک میلیارد و 573 میلیون دانشآموز و دانشجو را خارج از مدرسه نگه داشت.
80 کشور دنیا نتوانستند مدارس را باز کنند
کریمی با بیان اینکه از 191 کشور دنیا بیشتر از 80 کشور نتوانستهاند مدارس را بازگشایی کنند، گفت: مثلا در ایران یه مدت محدود یک ماه مدارس را بازگشایی کردیم اما حدود یک تا دو درصد دانشآموزان برای رفع اشکال به مدرسه رفتند.
رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: نخستین واکنش کشورها به این موضوع غافلگیری بود و هیچ کشوری برنامه ریزی قبلی برای این موضوع نداشت که اگر همه مدارس تعطیل شدند چه کند. برخی کشورها آموزشهای تلویزیونی را ادامه دادند برخی کشور ها مانند ژاپن، روسیه، امریکا و کره جنوبی که از قبل پلتفرمهای مجازی برای این کار طراحی کرده بودند بلافاصله آموزشها را از طریق مجازی شروع کردند.
نیمی از دانشآموزان جهان زیرساخت دسترسی به آموزش مجازی را نداشتند
وی افزود: مثلا در ایران از قبل زیرساختها مهیا نبود اما سریعا شبکه شاد راه اندازی شد در مجموع نوع واکنش کشورها متفاوت بوده است. نیمی از دانشآموزان دنیا زیرساخت و امکان دسترسی به آموزش مجازی را نداشتند حتی در کشورهای اروپایی 14 درصد دانشآموزان زیرساختهای اینترنتی لازم را در اختیار نداشتند.
کریمی با بیان اینکه به طور کلی همانطور که سیستم بهداشتی نظام سرمایهداری در مقابل این موضوع با شسکت مواجه شد، در حوزه آموزش هم با شدت کمتری با مشکل مواجه شد، عنوان کرد: دولتها ناچار شدند بودجه خاصی را تخصیص دهند. ایتالیا چندین میلیارد برای آماده سازی زیرساختهای اینترنتی برای ادامه آموزش کنار گذاشت.
بیشتر کشورها آزمون پایه دوازدهم را حضوری برگزار کردند
رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش درباره برگزاری آزمونهای سراسری در سایر کشورهای جهان گفت: برخی کشورها مانند کره و ژاپن آزمونهای سراسری خود را برگزار کردند و حتی اکثر کشورها آزمونهای پایه دوازدهم را حضوری برگزار کردند.
وی افزود: کشورها بعد از آنکه گرفتار کرونا شدند چند کار انجام دادند؛ نخست تلاش برای عدم توقف آموزش بود و شعار اصلی اکثر کشورها همین بود. در ایران اول آموزشهای تلویزیونی راه افتاد و بعد شبکه شاد راه اندازی شد و بسته های ویژه آموزشی در مناطق محروم ارسال شد.
43 درصد دانشآموزان در جهان به اینترنت دسترسی نداشتند
کریمی ادامه داد: طبق آمار یونسکو، 40 درصد دانشآموزان دنیا از آموزشهای تلویزیونی بهره مند شدند، 50 درصد جمعیت دانشآموزی جهان به یارانه دسترسی ندارند، 706 میلیون یعنی 43 درصد به اینترنت دسترسی ندارند، 56 میلیون تحت پوشش شبکه موبایلی نیستند. بنابراین شرایط دنیا شرایطی نبود که همه از طریق پلتفرمها آموزش ببینند.
رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه توجه دولتها به سرعت به موضوع آموزشهای مجازی جلب شد و آموزش و پرورش آنها دچار تحول شد، اظهار کرد: در همین کشور خودمان اگر در شرایط عادی میخواستیم این کار را انجام دهیم شاید هفت سال طول میکشید.
وی در ادامه گفت: برخی کشورها در ماههای گذشته در صدد بازگشایی مدارس بازآمدند دلیلشان این بود که اگر مدراس باز نمیشد کسب و کارها راه اندازی نمیشدند چون اگر والدین هردو شاغل باشند یکی حتما باید طبق قوانینشان در خانه بماند.
وی ادامه داد: بخش عمدهای از خدمات حمایتی دانشآموزان از جمله آمریکا از طریق مدرسه بود و وقتی مدرسه تعطیل شد این پوششها قطع شد. نزاعی بین مقامات سیاسی و اولیای دانشآموزان درگرفت در آمریکا ترامپ اعلام کرد مدارس باید باز شود اما ایالتها گفتند طبق پروتکلها مدارس را باز نمیکنند.
ترک تحصیل تعداد زیادی از دانشآموزان جهان و آسیب به کلاس اولیها
کریمی با بیان اینکه در اکثر کشورها به جز پایههای اصلی مانند پایه دوازدهم مابقی آزمونها غیرحضوری برگزار شدند، ادامه داد: بنای همه کشورهای دنیا در سال تحصیلی جدید بازگشایی همه مدارس است چون طبق آمار یونسکو تعداد زیادی از دانش آموزان ترک تحصیل کردهاند و یک سوم آموزشها را هم دریافت نکردهاند و کلاس اولیها به شدت آسیب دیده اند.
رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش سناریوهای آموزشی پیش روی کشورهای دنیا را تشریح کرد و گفت: چشم انداز روشنی از آینده وجود ندارد. اکنون سه سناریو هست؛ اول بازگشایی کامل مدارس در وضعیت سفید، سناریوی دوم برگزاری نیمه حضوری در وضعیت زرد و سناریوی سوم عدم بازگشایی مدارس و آموزش کامل غیرحضوری در وضعیت قرمز است. همه کشورها اعلام کردهاند سناریویشان بازگشایی مدارس است اما منتظرند که ببینند وضعیت چگونه خواهد شد.
وی درباره مدرسه تلویزیونی و توجه بیشتر به آن در سال تحصیلی جدید افزود: تقویت مدرسه تلویزیونی حتما مدنظر وزارت آموزش و پرورش است اما این اشکال را هم دارد که تعاملی نیست و امکان فیدبک ندارد.
کریمی افزود: آموزشهای تلویزیونی در شبکه شاد هم بارگذاری میشوند. بهترین معلمان در تهران به شبکه آموزش آمدند و به کمک چند شبکه دیگر تمام مواد درسی تدریس شد.
دانشآموزان پناهنده و مشکل دسترسی به ابزار هوشمند
رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه 89 درصد دانش آموزان در شبکه شاد ثبت نام کردهاند اما به این معنا نیست که همه دسترسی کامل به ابزار هوشمند دارند، گفت: حدود سه میلیون دانش آموز ابزار هوشمند ندارند که بخشی از آنها دانشآموزان اتباع خارجی هستند. 507 هزار دانش آموز پناهنده داریم که پیش بینی میکنیم آنها ابزار هوشمند ندارند و از کمیسیاریای عالی درخواست کردهایم پای کار بیایند.
وی ادامه داد: چون از قبل هم دچار مشکل کمبود معلم بودیم بسترهای آموزش مجازی فراهم شده بود اما امسال مدرسه مجازی ایرانیان راه اندازی کردیم که برای تمام پایهها آموزشها ارائه شود تا حتی اگر معلم تخصصی نداریم بتوانیم مباحث درسی را پوشش دهیم.
کریمی با بیان اینکه هرایرانی خارج از کشور در هرنقطه از دنیا حتی اگر در مدرسه خارجی درس بخواند میتواند با گذراندن پنج درس در مدرسه مجازی، مدرک نظام جمهوری اسلامی را هم دریافت کند.
6 ساعت آموزش مجازی در شرایط سفید
رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه حتی اگر کرونا در چندماه آینده تمام شود آموزش دیجیتالی به یکی از ارکان آموزش تبدیل شده و دیگر امکان بازگشت به دوره قبلی وجود ندارد، گفت: در آموزش و پرورش جمهوری اسلامی به جد دنبال آن هستیم حتی اگر وضعیت سفید باشد حتما آموزش مجازی را در دستور قرار دهیم و شورای عالی در حال بررسی است تا مصوبهای داشته باشد که حتی اگر وضعیت سفید باشد در شرایط عادی، حداقل 6 ساعت آموزشها مجازی بشوند.
وی یادآور شد: نکته بعدی این است که کیفیت آموزش از دست نرود؛ کرونا بهزودی نخواهد رفت لذا باید به کیفیت آموزش توجه کنیم چون ممکن است تعدادی از مدرسه بریده شوند و دیگر به مدرسه برنگردند.
انتهای پیام/