سیاست‌مدار اسرائیلی: طرح الحاق آغازگر یک آپارتاید واقعی علیه فلسطینی‌هاست

یک سیاست‌مدار اسرائیلی عنوان کرد، طرح الحاق که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل به نیابت از جبهه راستگراهای اسرائیلی آن را اعلام کرده و بخش‌های گسترده‌ای از کرانه باختری و غور اردن را هدف قرار می‌دهد، عملاً به اسرائیل ضرر رسانده است و تل‌آویو بهای این طرح را خواهد پرداخت.

به گزارش خبرآنی، به نقل از عربی ۲۱، موسی راز، عضو کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) از حزب چپ‌گرای مرتز گفت، حتی اگر دولت اسرائیل دلالت‌های منفی این طرح بر فلسطینی‌ها به عنوان قربانیان مستقیم این طرح و نیز جایگاه اسرائیل در جامعه بین‌الملل را مخفی کند، باز هم این طرح عملاً به تل‌آویو آسیب می‌زند.

وی در مقاله‌ای در روزنامه یسرائیل هیوم نوشت: باید بفهمیم که واقعیت کنونی بعد از ۵۳ سال از اشغالگری‌های اسرائیل از سال ۱۹۶۷، عبارت از نقض‌های خطرناک و مداوم حقوق بشر در حق فلسطینی‌ها است و نظام اسرائیل در مناطق تحت تصرف خود، میان خونی با خون دیگر تمایز قائل می‌شود و اجازه شکنجه فلسطینی‌ها، محبوس کردن کودکانشان، بازداشت آنها در حبس‌های اداری بدون محاکمه و تخریب خانه‌هایشان را می‌دهد.

راز که به عنوان دبیرکل جنبش "صلح اکنون" و رئیس هیئت مدیره "زندگی و محیط زیست" و سازمان دانشمندان محیط زیست در اسرائیل فعالیت کرده است، گفت: علاوه‌ بر آنچه مطرح شد طرح یکجانبه الحاق اسرائیل بر اساس قانونگذاری یا تصمیم دولتی، سیستمی را بنا خواهد گذاشت که میان مردم بر اساس نژاد تمایز قائل می‌شود، حاکمیت فقط بر شهرک‌نشین‌های اسرائیلی اجرایی خواهد شد که در مناطق الحاق شده زندگی می‌کنند و فلسطینی‌ها در مناطقی پراکنده زندگی خواهند کرد و حقوق سیاسی نخواهند داشت.

راز عنوان کرد: طرح الحاق، اسرائیل را از یک دولتی که نظام اشغالگری را اداره می‌کند که از ویژگی‌های آپارتاید برخوردار است، به یک دولت آپارتاید ویژه تبدیل می‌کند، به همین دلیل اسرائیل به صورت جعلی از عبارت "اجرای حاکمیت" بر کرانه باختری در رسانه‌ها استفاده می‌کند، هرچند که اصطلاح واقعی آن "تبعیض نژادی" است.

وی تاکید کرد: شایان ذکر است که پرده برداری از معامله قرن توسط دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا باعث ترغیب گفتمان اسرائیل پیرامون تبعیض نژادی در قبال فلسطینی‌ها شد. حامیان اسرائیلی‌ طرح الحاق مدعی هستند که مناطقی که به این طرح اسرائیل ملحق نشده است، مقدمه‌ای اساسی برای گشودن باب مذاکرات در آینده با فلسطینی‌ها خواهد بود.

این مسؤول اسرائیلی در پایان مطرح کرد: تعیین چنین مقدمه‌ای علاوه بر اینکه باعث ضرر بسیاری برای اسرائیل می‌شود، در افکار عمومی اسرائیل این اندیشه اشتباه را تثبیت می‌کند که امکان تشکیل کشور فلسطین بدون ارتباط منطقه‌ای وجود دارد که این امر از یک سو نقض قوانین بین‌المللی به حساب می‌آید و از سوی دیگر، یک نظام آپارتاید را ایجاد می‌کند.

انتهای پیام

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.