به گزارش پایگاه خبری خبرآنی به نقل از زد دی نت، این شکایت ماه گذشته تقدیم دادگاه شده و بر اساس آن اپل از این کلاهبرداری آگاه بود و به منظور کسب سود جلوی آن را نگرفت.
کلاهبرداری از طریق کارتهای هدیه سرویس پخش فیلم و موسیقی آیتونز اپل از حدود ۱۴ سال قبل آغاز شد. در آن زمان اپل کارتهای هدیهای را برای استفاده در فروشگاه آنلاین فیلم و موسیقی آیتونز عرضه کرد. این کارتها بعداً به طور گستردهتری در تمامی فروشگاههای آنلاین اپل قابل استفاده بود.
کلاهبرداران به منظور سوءاستفاده از این کارتها با قربانیان خود که مشکلاتشان از قبل شناسایی شده بود، تماس گرفته و از آنها میخواستند تا برای پرداخت سریع مالیات، صورت حساب بیمارستان، قبض، بدهی و غیره یک کارت هدیه آیتونز بخرند و به سرعت شماره سریال و کلمه عبور این کارت و نیز پین کد آن را برای اثبات خریداری این کارت در اختیار کلاه برداران تماس گیرنده قرار دهند.
بخش اعظم قربانیان از میان افراد کهنسالی انتخاب میشدند که نمیدانستند که این کارتهای هدیه تنها در فروشگاههای اپل قابل استفاده بوده و نمیتوان از آنها برای پرداخت قبض و مالیات بهره گرفت.
کلاهبرداران از اعتبار کارتهای هدیه مذکور برای خرید تولیدات اپل مانند رایانههای مک، آیفون، آی پد و غیره، ارز یا اعتبار دیجیتال قابل استفاده در بازیها و اپلیکیشنهای مختلف و غیره استفاده میکردند و از آنجا که این مساله به سود اپل بود و باعث رونق کسب و کار آن میشد، تلاش جدی از سوی این شرکت برای مقابله با این کلاهبرداری و اطلاع رسانی به مردم در مورد قابلیتهای واقعی کارتهای هدیه مذکور صورت نگرفت.
اپل حتی بعد از درخواستها و هشدارهای فراوان حاضر نشد در وب سایت خود نسبت به این موضوع اطلاع رسانی کند. گفتنی است که تمامی شاکیان این پرونده هم افراد ۵۰ سال به بالا هستند. خسارت واردشده به عموم مردم به علت اهمال اپل حدود یک میلیارد دلار برآورده شده است.