ترکیه ادعای یونان درباره بررسی‌های لرزه‌نگاری در مدیترانه را رد کرد

آنکارا امروز (چهارشنبه) گفت، منطقه شرق مدیترانه جاییکه کشتی ترکیه در آنجا قصد انجام تحقیقات لرزه نگاری را دارد بخشی از فلات قاره‌ای ترکیه است و اتهامات یونان درباره ورود غیرقانونی به آب‌های یونان را بررسی‌های لرزه نگاری در بخش این کشور را رد کرده است.

به گزارش خبرآنی، به نقل از خبرگزاری رویترز، تنش‌های طولانی مدت بین یونان و ترکیه پس از آن شدت گرفت که نیروی دریایی ترکیه روز سه شنبه دستور انجام تحقیقات لرزه نگاری موسوم به "ناوتکس" را در آب‌های بین یونان و کرت صادر کرد.

آتن و آنکارا بر سر منابع هیدروکربن در منطقه با یکدیگر اختلاف نظر دارند و این مساله در حالی در مرکز توجه قرار گرفته که یونان به دنبال اکتشاف منابع گاز طبیعی در شرق دریای مدیترانه با وجود مخالفت‌های شدید ازس وی ترکیه است.

یونان و قبرس با اشاره به کنوانسیون سازمان ملل درباره قوانین دریاها می‌گویند، این جزایر جزئی از فلات قاره‌ای آنهاست و آنها حق اکتشاف دارند. ترکیه اما با داشتن خط ساحلی طویل دریای مدیترانه و جزایر اندک، با این مساله مخالف است.

حامی آکسوی، سخنگوی وزارت خارجه ترکیه نیز گفته که کشتی "اوروچ رئیس" در این منطقه به بررسی‌های لرزه نگاری می‌پردازد؛ جایی که آنکارا مجوزهای آن را در ۲۰۱۲ به کمپانی انرژی TPAO داد. فعالیت این کشتی تا ۲۰ اوت قابل اجرا است.

بررسی‌های لرزه نگاری بخشی از عملیات آماده سازی برای اکتشاف منابع بالقوه هیدروکربن است. وزارت خارجه یونان گفته که این مکان، بخشی از فلات قاره‌ای یونان است اما سخنگوی وزارت خارجه ترکیه آن را رد کرده است.

آکسوی گفت: این ادعا بر خلاف قوانین بین‌المللی، روندهای حقوقی و احکام دادگاه است.

انتهای پیام

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.