شرایط برای انتفاضه سوم در کرانه باختری مهیا است

کارشناسان نظامی اسرائیلی می گویند که قبل از اجرای طرح الحاق، اگر نحوه تعامل و واکنش درستی در قبال تحولات وجود نداشته باشد، این امر ممکن است به برهم خوردن ثبات و امنیت منجر شود.

به گزارش خبرآنی، به نقل از عربی 21، امیر بوخبوط، کارشناس نظامی اسرائیلی در تحلیلی در پایگاه والا نوشت: اولین اختلافات میان فلسطین و اسرائیل طی ماه‌های اخیر، توقف واردات گوساله توسط فلسطین از دامداران اسرائیلی بود، در واکنش به این امر نیز، اسرائیل واردات سبزیجات را متوقف کرد و در پی این امر، فلسطینی‌ها تهدید کردند که واردات مواد غذایی از اسرائیل را متوقف می‌کنند، به ویژه لبنیاتی که از شرکات‌های اسرائیلی بزرگ می‌گرفتند و سالانه صدها میلیون شِکِل درآمدزایی می‌کند.

در این گزارش از ژنرال غسان علیان، رئیس مدیریت مدنی اسرائیل در کرانه باختری نقل شده است: با وجود تلاش طرفین برای آنکه شکاف‌ها میان خود را رفع کنند، اما این تلاش ها بدون فایده بوده است، هرچند که من به خوبی فلسطین را می‌شناسم و از زبان و عادات آنها مطلع هستم و تمامی این امور به من ویژگی متفاوتی از دیگر ژنرال‌های اسرائیلی می‌دهد. زمانی که با بحران توقف واردات گوساله‌ها برخورد شد، به سرعت به عنوان یک ماموریت نظامی با آن تعامل شد.

وی ادامه داد: در طول دو ماه گذشته، همزمان با صحبت‌های مکرر اسرائیل از طرح الحاق در کرانه باختری و اجرای حاکمیت اسرائیل بر شهرک‌های یهودی‌نشین خود، وضعیت اقتصادی بحران‌زده در منطقه نیز مطرح بوده و هماهنگی مدنی و امنیتی میان تشکیلات خودگردان و اسرائیل متوقف شده است و دست آخر، کرونا شیوع پیدا کرد و با تمامی این امور، ماموریت اصلی همگی ما ثبات امنیتی در کرانه باختری بوده است.

غسان علیان مدعی شد: ما شاهد ثبات امنیتی هستیم که در سال‌های اخیر رخ نداده است، هرچند که حملات مسلحانه‌ای رخ می‌دهد و فعالیت‌ خصمانه‌ای از سوی اسرائیل انجام می‌شود که باعث می‌شود فلسطینی‌ها تصمیم بگیرند که آیا باید در تظاهرات شرکت کنند یا خیر، این بدین معنی نیست که وضعیت اقتصادی خوب، مانع از وقوع جنگ می‌شود، چراکه قبل از آغاز انتفاضه دوم، وضعیت اقتصادی عالی بود، اما آنها تا پایان کار را رفتند.

وی تاکید کرد، فلسطینی‌ها همانطور که راهکارها را در مقابل اسرائیلی‌ها در دوره‌های پیشین شکستند، آنها امروز ممکن است مجدداً به سمت همان روند سوق پیدا کنند، چراکه دولت اسرائیل زمانی که صحبت از حاکمیت اسرائیل در کرانه باختری و غور اردن را آغاز کرد، هماهنگی امنیتی و مدنی میان مدیریت مدنی و تشکیلات خودگردان متوقف شد و نهادهای فلسطینی کاملاً از نهادهای همتای اسرائیلی خود جدا شدند و در نتیجه، تنش میان دو طرف هفته به هفته بیشتر می‌شود.

رئیس مدیریت مدنی اسرائیل گفت: به خاطر تحقق ثبات امنیتی می‌توان به تلاش‌های 24 ساعته هماهنگ کننده عملیات دولتی در اراضی اسرائیل و صدها سرباز و افسر و پرسنل اداره مدنی برای آرام کردن امنیتی منطقه اشاره کرد، چراکه تشکیلات خودگردان زمانی که تصمیم به توقف هماهنگی امنیتی و مدنی گرفت، شرایط را بسیار پیچیده کرد.

وی ادامه داد: به محض اینکه درک کردیم که وضعیت در کرانه باختری پیچیده شده است، تصمیم گرفتیم تسهیلات بیشتری را به فلسطینی‌ها ارائه دهیم که این تسهیلات از بیش از یک دهه در دسترس نبود، بخشی از این تسهیلات موافقت با درمان بیماران فلسطینی در بیمارستان‌های اسرائیل بود و گفتنی است که بحران اقتصادی در سایه کرونا، در فلسطین بسیار شدید است.

این مقام اسرائیلی عنوان داشت: ما اجازه ورود کارگران، تاجران و بیماران به اسرائیل را می‌دهیم، در موج نخست کرونا، ما کمک‌های بسیاری ارائه دادیم، اما در موج دوم و در سایه نبود هماهنگی با تشکیلات خودگردان فلسطین، جزئیات بیشتری وجود ندارد و در شرایطی که تشکیلات خودگردان کمک ما را نمی‌خواهد، ما شاهد شاخص‌های چالش برانگیز هستیم.

وی تصریح کرد: در سطح امنیتی، ممکن است تهدیدی که وجود دارد، شدت بگیرد و ثبات امنیتی در کرانه باختری را به دلیل فقط یک رخداد کوچک، تهدید کند. یک تظاهرات کوچک که در آن فلسطینی‌ها کشته می‌شوند، یک حمله شهرک‌نشین‌ها، یک جنایت قومی، باعث ربط دادن امور به یکدیگر می‌شود. به همین دلیل ما به صورت مداوم به نظارت بر اوضاع مشغول هستیم و تهدیدها در طول شبانه روز در حال تغییر هستند.

رئیس مدیریت مدنی اسرائیل هشدار داد: فعالیت روزافزون عناصر راستگرای اسرائیلی در قبال فلسطینی‌ها یکی از عواملی است که بر ارزیابی اوضاع در کرانه باختری تاثیر می‌گذارد، به همین دلیل، اوضاع در کرانه باختری از زمان بسیار حساسی می‌گذرد، در برخی از زمان‌ها، فقط به یک جرقه احتیاج دارد که ممکن است به تمامی این رخدادها ارتباط نداشته باشد، اما صحنه را آتشین خواهد کرد چراکه من بر این باور نیستم که ما به شرایط فقدان کنترل، در پی انتفاضه سوم می‌رسیم، اما سطح تشدید تنش‌ها در گرو شدت رخدادها و چگونگی رفتار و واکنش‌ها است.

انتهای پیام

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.