دیده‌بان حقوق بشر اربیل را به ممانعت از بازگشت اعراب به منازلشان متهم کرد

دیده‌بان حقوق بشر دولت اقلیم کردستان عراق را به ممانعت از بازگشت خانواده‌های عرب به منازلشان در استان دهوک متهم کرد.

به گزارش خبرآنی، به نقل از شبکه الحرة، بلقیس والی، پژوهشگر بخش بحران‌ها و نزاع‌ها در منطقه گفت: مقامات کردستان بدون هیچ دلیل قانونی مانع بازگشت ساکنان عرب در پنج روستای شهر ربیعه در غرب استان دهوک به منازلشان شده اند. اینکه اربیل به ساکنان کرد اجازه بازگشت به منازلشان را داده به این معناست که اعراب را مجازات کرده است.

در این بیانیه آمده است: این پنج روستا عبارتند از: جدریه، المحمودیه، القاهره، السویدیه و صوفیه که پیشمرگ‌ها سوم اوت ۲۰۱۴ آن‌ها را از داعش پس گرفتند.

شخصی از روستای المحمودیه گفت: ساکنان این روستا که تقریبا ۳۰۰ خانواده و همگی عرب هستند از جنگ داعش و پیشمرگ‌ها فرار کردند و به شهرک ربیعه و بعدا به موصل رفتند. بیشترشان ۲۰۱۶ به این منطقه بازگشتند. پیشمرگ‌ها به آن‌ها اجازه کشاورزی دادند اما اجازه بازگشت به روستاهایشان یا حتی سفر به آنجا را هم ندادند.

۲۵ سپتامبر ۲۰۱۷ به رغم مخالفت دولت عراق و جامعه جهانی دولت اقلیم کردستان همه‌پرسی درباره استقلال این اقلیم و مناطق مورد مناقشه با بغداد را انجام داد. اما بعدا بغداد از اربیل خواست نتایج همه‌پرسی را لغو و از بخش‌هایی از مناطق مورد مناقشه عقب‌نشینی کند.
اکتبر ۲۰۱۷ درگیری میان پیشمرگ‌ها و نیروهای امنیتی عراق رخ داد. پیشمرگ‌ها ایست بازرسی را در یک کیلومتری جنوب المحمودیه ایجاد کردند. یکی از ساکنان روستای المحمودیه گفت که ساکنان دیگر نمی‌توانند وارد زمین‌هایشان در این منطقه شوند چراکه نیروهای عراقی کنترل شهرک ربیعه را در دست گرفته‌اند.
وی و ساکنان دیگر روستاها اعلام کردند تنها راه برای عبور از این ایست از طریق ایست بازرسی خارج از المحمودیه است. پیشمرگ‌ها در نزدیکی ایست بازرسی مانع عبور آن‌ها می‌شوند. این ایست بازرسی از مارس به دلیل کرونا بسته است.

یکی از ساکنان روستای جدریه نیز گفت ساکنان این روستا که ۲۵ خانواده عرب هستند زمانی که داعش کنترل روستا را در دست گرفت به روستای صوفیه و بعد به موصل فرار کردند و بعد در سال ۲۰۱۶ به شهرک ربیعه بازگشتند. پیشمرگ‌ها به آن‌ها اجازه دادند کشاورزی کنند اما اجازه سکونت به آن‌ها ندادند. آن‌ها منازلشان را ویران یافتند و بعد از ایجاد ایست بازرسی دیگر ساکنان جدریه نمی‌توانند به روستا یا زمین‌هایشان بازگردند.

فردی از روستای صوفیه گفت: بیشتر ساکنان روستا عرب هستند. اوت ۲۰۱۴ ساکنان عرب به روستاهای عرب‌نشین فرار کردند و خانواده‌های کرد به شهر زاخو. ساکنان عرب سال ۲۰۱۵ زمانی که به کردها اجازه بازگشت داده شد برای بازگشت به روستاهایشان تلاش کردند اما پیشمرگ‌ها اجازه ندادند.

در این راستا دیندار زیباری، هماهنگ کننده پیشنهادات بین المللی در دولت اقلیم کردستان گفت: روستاهای ذیربط طی عملیات بازپس‌گیری این منطقه از داعش در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ ویران شد هرچند که تمام ساکنان گفتند که این منطقه سال ۲۰۱۴ پس گرفته شد. رهبران محلی می‌گویند آن‌ها به دلیل نگرانی از وجود گروه‌های مسلح و باندهای زیرزمینی داعش و حملات هوایی ترکیه نتوانستند بازگردند اما تمام کسانی که دیده‌بان حقوق بشر با آن‌ها مصاحبه کرده می‌گویند خود و خانواده‌هایشان مشتاق بازگشت به منازلشان هستند.

دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرد: دولت اقلیم کردستان هزارن عرب را از بازگشت به منازلشان در شهرستان الحمدانیه منع کرده است. درحالی که مقامات تحرکات افراد را در مناطق درگیر به دلایل امنیتی محدود می‌کنند باید این محدودیت‌ها مطابق با قوانین بین المللی باشد و تبعیض آمیز و نامناسب و غیرقانونی نباشد.

انتهای پیام

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.