به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری خبرآنی، محمد علیخانی در نشست خبری امروز خود که به صورت مشترک با مجید فراهانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در خبرگزاری مهر برگزار شد، درباره مطالبات شهرداری از دولت در حوزه حمل و نقل عمومی، اظهار کرد: برای تکمیل خطوط ده گانه مترو و تجهیزات آن حدود 200 هزار میلیارد تومان نیاز است.
وی با اشاره به اینکه تا دو سال پیش یک واگن مترو 5 میلیارد قیمت داشت که امروز این رقم به حدو 20 میلیارد تومان رسیده است، ادامه داد: در هر قطار هفت واگن وجود دارد که با درنظر گرفتن این رقم یک رام قطار 140 میلیارد تومان هزینه دربردارد. این درحالی است که متروی تهران به حدود سه هزار واگن نیاز دارد و با درنظر گرفتن قیمت آن، حدود 100 هزار میلیارد تومان فقط برای تامین واگن ها نیاز داریم. این رقم چند برابر بودجه سالانه شهرداری است و قطعا شهرداری تهران و سایر کلانشهرها قادر به تأمین این هزینه ها نخواهند بود.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران افزود: به همین دلیل است که قانونگذار تکالیفی مشخص کرده و دولت وظایفی در قبال حمل و نقل عمومی شهرها به ویژه تهران که به واسطه پایتخت بودن و بالا بودن جمعیت دارای وضعیت متفاوتی است، دارد.
وی گفت: سهم تهران باید از این کمکها بیشتر باشد اما متأسفانه هنگام بررسی متوجه میشویم دولت در بخشهای مختلف به وظایف خود عمل نکرده است. البته این وضعیت منحصر به دولت فعلی نمیشود و در دورههای مختلف نیز اینطور بوده است اما طبق بررسیها و اسناد موجود دولتهای هاشمی و خاتمی بیشترین کمکها را در این حوزه داشتهاند و در دورههای دیگر به دلیل نگاههای سیاسی و اختلاف نظرها منافع شهر و مردم ذبح شده است.
علیخانی خاطرنشان کرد: به عنوان مثال فلان دولت (اصولگرا یا اصلاح طلب آن فرقی نمی کند) با مدیریت شهری مشکل داشته و در کمک ها و مواردی که باید به وظایف قانونی خود عمل می کرده، تفاوت دیدگاه ها و اختلافات سیاسی موثر بوده، این واقعیتی است که باید گفته شود.
وی افزود: آن زمان این بهانه وجود داشت ولی امروز نباید این بهانه مطرح می شد چرا که مدیریت شهری و دولت به نوع یکدست هستند. البته نمیخواهم همه تقصیر را به گردن دولت بیندازم زیرا باید مشکلات کشور و وضعیت اقتصادی را هم درنظر بگیریم ضمن اینکه تحریم و مسائل مختلف نیز قطعا در این زمینه تاثیر دارد، اما اگر دولتها در زمانی که اوضاع مالیشان خوب بود، نفت قیمت و فروش بالایی داشت به تکالیفشان عمل می کردند، امروز شرایط سختتر نمیشد.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با بیان اینکه وقتی مطالبات انباشته می شود پرداخت آن هم سختتر می شود، گفت: تغییر مدیریت میتواند در انجام کارها مشکلاتی ایجاد کند اما اینکه توسعه مترو به دلیل تغییر مدیریت شهر با وقفه روبرو شده است را قبول ندارم چرا که این موضوع جزو اولویتهای شورای پنجم در سیاست گذاری ها بوده و مسئله اصلی مشکلات مالی است.
وی خاطرنشان کرد: ما نمی توانیم فقط به امید دولت بمانیم، دولت به تکالیف قانونی خود عمل نکرده ولی نباید همه مشکلات را به دولت ربط دهیم. اگرچه در صورتی که دولت منابع مالی در اختیار مدیریت شهری می گذاشت وضعیت بهتر میشد اما این نکته را هم باید درنظر داشت که درگذشته وقتی شهرداری در تنگنا قرار میگرفت یکی از راه حل هایش ارائه تراکم بود که بسیاری از آنها برخلاف ضوابط بود ولی بالاخره انجام شده و بخش زیادی از منابع مالی از این طریق تامین شده است.
علیخانی تصریح کرد: اما این مسیر برای مدیریت شهری فعلی بسته است چراکه سیاست ما عمل به ضوابط و قانون است و طبیعتاً کسی که قانونمداری را سرلوحه کار خود قرار میدهد دستش بسته است و این واقعیتی است که وجود دارد، اما راهکارهایی هم هست که میتواند هم به مشکلاتمان دامن نزند و هم به حل مشکلات ترافیک و آلودگی هوا کمک کند.
وی ادامه داد: موضوع "تی او دی" یعنی توسعه برمحور حمل و نقل یکی از سیاست های مهم است؛ در این راستا یک شهروند باید بتواند با 300 تا 500 متر پیادهروی به یک ایستگاه حمل و نقل عمومی دست یابد که در این صورت بسیاری از شهروندان نیازی به استفاده خودروی شخصی نخواهند داشت.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران گفت: حالا که قرار نیست در همه شهر مجوز ساخت و سازهای بیرویه داده شود طبق بررسیها پیش بینی کردهایم در شعاع 300 تا 500 متری ایستگاههای موجود تراکم بدهیم. یعنی ساختمان های تجاری، اداری و حتی مسکونی حول این ایستگاهها شکل بگیرد تا مردم به راحتی به حمل و نقل عمومی دسترسی پیدا کنند، در آینده نیز در اطراف ایستگاههایی که قرار است طراحی و ساخته شوند نیز این مسئله پیش بینی شده است.
وی اضافه کرد: متأسفانه علیرغم اصرار شورای شهر به ویژه کمیسیون عمران و حمل و نقل این باور یا درک مشترک بین شورای شهر و مدیریت شهری درباره موضوع مذکور وجود ندارد و با وجود سندهای مصوب توسعه شهری و اصرارهای ما، مدیریت شهری اعتقادی به این موضوع ندارد. از نظر من در این بخش به طور جدی وارد عمل نشده و یکی از اختلافات ما با مدیریت شهری همین موضوع است.
علیخانی همچنین گفت: اگر با همین وضعیت پیش برویم تا 20 سال آینده هم مترو تهران تکمیل نمیشود و توسعه نخواهد یافت. درست است که دولت به مدیریت شهری بدهی دارد اما شاید در آینده شرایط مشکلتر شود و اگر به امید دولت بمانیم در توسعه حمل و نقل عمومی سرعت لازم را نخواهیم داشت.
وی تصریح کرد: در حوزه اتوبوسرانی نیز همین مشکل وجود دارد؛ به سه هزار اتوبوس در تهران نیاز داریم چرا که اتوبوسهای فعلی به جز بیآرتیها اکثرا فرسوده هستند و شهرداری باید از محل یارانه بلیت از دولت کمک دریافت کند. اما عدم پرداخت سهم دولت باعث شده در این بخش هم شهرداری در پرداخت مطالبات شرکتهای خصوصی و راننده ها با مشکل مواجه شود.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: سال 98 مجموع یارانه بلیت اتوبوس و مترو حدود 1900 میلیارد تومان بوده که شهرداری همه آن را پرداخت کرده درحالی که 50 درصد آن سهم دولت بوده است. براین اساس مجموع بدهی های دولت تا پایان سال 98 در حوزه بلیت اتوبوس و مترو 7 هزار و 300 میلیارد تومان است که رقم بالایی به شمار می آید و انباشته شده است.
وی با اشاره به اینکه سال گذشته دولت حدود 25 میلیارد تومان در این بخش پرداخت کرده است، تصریح کرد: بنابراین ما ضمن اینکه دولت را در کاهش توسعه حمل و نقل عمومی موثر می دانیم شهرداری را هم در پیگیری سیاست های مصوب شورای شهر مقصر می دانیم چرا که تلاشی برای اجرایی کردن این سیاست ها نداشته است. ولی با همین مشکلات اخیرا در جلسه ای که درباره به ثمر رسیدن پروزه های شهری بود مسئولان حوزه حمل و نقل وعده دادند که تا پایان سال 99 12 ایستگاه مترو بهره برداری خواهد شد.
انتهای پیام/