به گزارش گروه اجتماعی پایگاه خبری خبرآنی، علی الهیار ترکمن معاون برنامهریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش در برنامه تلویزیونی پرسشگر درباره انتظارات از مجلس جدید گفت: مسائل آموزش و پرورش از یک توالی منطقی و زنجیره اهداف به هم پیوسته تشکیل شده است و با یک نگاه جامع و کلنگر است که مجموعه مجلس و دولت میتوانند یک برنامه مدون و استراتژیک را برای حل مسائل آموزش و پرورش رقم بزنند.
وی افزود: کمیسیون آموزش و تحقیقات ابتدای کار خودش است و اگر با یک تحلیل ریشهای و بنیادین، مسائل آموزش و پرورش را شناسایی و علل پدیدآورنده وضع فعلی را بررسی کند قطعا میتواند در ادامه کار خود بسیار موفق باشد.
معاون برنامهریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه به زودی دولت کار تدوین و تصویب بودجه سال 1400 را آغاز میکند که ویژگیهای خاصی دارد و باید در راستای گام دوم انقلاب تصویب شود، اولین بودجه قرن جدید، اولین تجربه مجلس یازدهم در تصویب بودجه و آخرین بودجهای است که دولت دوازدهم به مجلس ارائه میکند، گفت: اگر بتوانیم نیازهای آموزش و پرورش را در راستای سندتحول بنیادین و اهداف برنامه ششم توسعه دنبال کنیم میتوانیم بودجهریزی موفقی را داشته باشیم.
الهیار ادامه داد: برنامه هفتم توسعه را در پیش د اریم که آخرین برنامه توسعه در سند چشمانداز تا سال 1404 است که باید تمام ظرفیتهای اجرایی کشور مصروف شود تا بتوانیم اهداف حداکثری سند چشم انداز 1404 را محقق کنیم و همینطور سند تحول بنیادین را که بخشی از همین سند چشمانداز 1400 است، عملیاتی کنیم.
به هم ریختگی سیاستهای جذب نیرو در آموزش و پرورش
وی با اشاره به اینکه مورد حائز اهمیت دیگر سیاستهای کلی جذب نیرو است، گفت: از یک به هم ریختگی و نگاههای متفاوت برای جذب نیرو در آموزش و پرورش رنج میبریم. دولت یک طور به این سیاستها نگاه میکند و مجلس طور دیگر، باید تعادلی برقرار شود که بتوانیم از نیروی انسانی با کیفیتی که از مجاری رقابتی خودش و کانال دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی جذب میشوند بهره ببریم.
آموزش و پرورش باید معلم پاره وقت هم داشته باشد
وی ادامه داد: در عین حال که از نیروهای تمام وقت استفاده میکنیم باید بتوانیم از نیروهای پاره وقت نیز در راستای رفع نیازهای مقطعی استفاده کنیم.
برنامه درسی ایران 5 هزار ساعت سنگینتر از متوسط جهان
الهیار با بیان اینکه ورود به بحث سیاستهای کلی جذب نیرو بدون نگاه به تقویم آموزشی و بار برنامه درسی امکان پذیر نیست، متذکر شد: این دو یک مجموعه به هم پیوسته هستند که تعادل آنها به ورودی و جذب نیروی متعادل منجر میشود . بار برنامه درسی بر اساس مقررات موجود 12 هزار و 900 ساعت طی 12 سال تحصیل است به عبارتی به هر دانش آموز 12 هزار و 900 ساعت در 12 سال تحصیل آموزش میدهیم که متوسط آن در دنیا 8000 ساعت است. اگر بخواهیم این بار برنامه سنگین برنامه درسی را برداریم به یک حجم از نیروی انسانی نیاز داریم و اگر بخواهیم آن را متعادل کنیم و به آموزشهای در تراز سند تحول برسیم قطعا باید یک اصلاحاتی انجام دهیم.
معاون برنامهریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش در یک جمع بندی و به صورت تیتروار به کارهایی که آموزش و پرورش آما ده تعامل کامل با مجلس برای انجام آنهاست اشاره و اظهار کرد: بودجه 1400، برنامه هفتم توسعه در یک نگاه کوتاه مدت و سیاستهای کلی جذب و ساماندهی نیرو در یک نگاه کلیتر و عمیقتر است.
وی در پاسخ به اینکه آیا این آمادگی را دارید که یک طرح مشترک با مجلس شورای اسلامی ارائه دهید؟ عنوان کرد: به عنوان کارشناس مسائل آموزش و پرروش این مسائل را طرح کردم و آماده تعامل هستیم و برنامه مشخصی هم برای این موضوع داریم که با کمیسیون آموزش و با کلیت مجلس وارد بحث بشویم، ولی زمینههای تعامل هم باید فراهم باشد.
الهیار ادامه داد: کمی از صحبتهای ابتدایی دکتر وحیدی نگران شدم که گفتند بنده از سازمان برنامه هستم و باید فقط درباره بودجه صحبت کنم. این مسائلی که عرض کردم بارها بحث و تاکید شده و گزارشهای مختلفی پیرامون آن ارائه شده است. بودجه سال 97 را هم با پیوست استانی ارائه کردیم که در مجلس رد شد.
وی درباره اینکه جلسه مشترک شما با مجلس چه زمانی برگزار می شود ؟ افزود: هر زمان مجلس دستور بدهد و آمادگی داشته باشد ما آمادگی داریم که با پیشنهاد مشخص در جلسه شرکت کنیم. ما مستنداتمان کامل است و میتوانیم پیشنهادات خود را ارائه کنیم .
معاون برنامهریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به اینکه یعنی طی یک ماه آینده و آخر مرداد نتیجه این جلسات را که موجب ساماندهی نیرو میشود را میتوانیم از شما بپرسیم؟ گفت: بله، انشاالله.
انتهای پیام/