عبدالرحیم کُردی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری خبرآنی با تاکید بر این که حمل و نقل ترکیبی نقش مهم و استراتژیکی در حمل ونقل دنیا دارد، اظهار کرد: در حمل ونقل ترکیبی خیلی عوامل درگیر است که اگر یکی از این عوامل لنگ بزنند، حوزه حمل ونقل دچار مشکل خواهد شد.
وی با طرح این پرسش ککه چرا چابهار در ادبیات بین المللی خیلی به آن توجه می شود، ادامه داد: در دروس اولیه اقتصاد می خوانیم که عوامل تولید شامل نیروی کار، مواد اولیه، زمین و فناوری است. یک عاملی که خیلی کم در قیمت تمام شده از آن غافل بودیم هزینه حملونقل بوده است. در یک دوره ای تا قبل از دهه 90 به دلیل شکاف فناوری بین رقبا، عدم امکان دسترسیهای خوب برای نیروی انسانی هزینه حمل ونقل در قیمت تمام شده کالا خیلی مورد توجه قرار نمی گرفت.
وی ادامه داد: این در حالی است که در دو دهه اخیر اتفاقات مهمی در این بخش روی داده است؛ طرف در هند نشسته برای آمریکا کار میکند. سفارش کار آمریکا در کشور چین انجام می شود، در بحث مواد اولیه یک زمان گفته می شد باید کارخانه ها در کنار مواد اولیه مستقر شود، اما امروز از برزیل سنگ آهن به خلیج فارس می آید و در بندرعباس به ما 4 دلار می دهند.
وی بیان کرد: تامین سنگ آهن از داخل کشور از سنگاه، جیرفت یا... 12 دلار است! در واقع اهمیت و اولویت مواد اولیه وزن خود را در قیمت تمام شده کالا را از دست داده است.
مدیرعامل منطقه آزاد چابهار با بیان این که فناوری هم تقریبا چنین وضعیتی را دارد، گفت: یک روزی اپل میگفت من پول فناوری می گیرم و حالا حالاها کسی به من نمیرسد. الان شیائومی چین رکورد اپل را شکسته است.
کُردی با اشاره به این که تولید فولاد یک روزی در انحصار کشوری بود اما ایران در این بخش به عنوان کشوری که دارای لایسنس است، معادلات را تغییر داده، اظهار کرد: در فضای رقابت کشور چین می گوید در سال 2030 به این نقطه برسم و در سال 2050 کشور اول شوم و دنیا را تسخیر کنم. وقتی چین این را می گوید همه منتظر هستند که آنها برنامه ای در این رابطه داشته باشند.
وی اضافه کرد: آنها می گویند یک جاده یک کمربند؛ این بدان معناست که اگر چین می خواهد قدرت اول دنیا شود باید بر ابزارهای حمل ونقل و دسترسی و سیدن به بازارهای هدف را داشته باشد. بنابراین کسی می تواند در عصر آینده و آرایش جدید اقتصادی دنیا سهم و نقش داشته باشد که بتواند در شقوق حملونقل و رسیدن به بازارها سهم داشته باشد.
وی با تاکید بر این که هر کسی در این مدار قرار بگیرد میتواند سهم ببرد و کسی هم که در این مسیر نباشد به سختی میتواند به حیات خود ادامه دهد، افزود: واقعیت آن است که حملونقل از قیمتتمام شده کالا حذف شدنی نیست.
مدیرعامل منطقه آزاد چابهار با یادآوری این که اهمیت و قدرت دسترسی و ارتباطات بسیار مهم است، گفت:سال 94 یک سرمایهگذار بزرگ نفتی از آلمان به چابهار آمده بود. خیلی اصرار به انتقال کارخانه از آلمان به چابهار داشت. از این سرمایه گذار پرسیدم چرا چابهار را انتخاب کردید. در پاسخ نقشه جهان را به بنده نشان داد و بازار های هدف خود را علامتگذاری کرده بود. سه بازار مهم آسیای میانه، روسیه و شرق اروپا. آفریقا و یکی هم آسیای شرقی در این نقشه مشخص شده بود.
کردی ادامه داد: این سرمایه گذار آلمانی گفت که بهینه ترین جا برای دسترسی به بازارهای هدف کجاست و بلافاصله جواب داد که چابهار بهترین نقطه برای دسترسی به بازارهای جهانی است.
وی یادآور شد: چابهار یک نقطه بهینه برای دسترسی به سه بازار بزرگ دنیاست. مشخص است در فضای رقابت آتی این نکته بسیار مهم است. این مسئله از چند بعد مورد توجه باشد؛ یکی این که در جایی برای تولید مستقر باشید و بتوانید محصول را وارد بازار کنید. از سوی دیگر به عنوان یک هاب، بارانداز و انبار بخواهیم کالا را در جایی مستقر کنیم چون ممکن است جابجایی خطوط تولید با این حجم سرمایه گذار چندان منطقی نباشد.
وی افزود: این ها دو دو تای ساده اقتصادی است که چرا چابهار یک مزیت است. در مناسبات اقتصادی منطقه نیز همه متوجه اهمیت چابهار هستند؛ چندی پیش در یک کنفرانس ویدئویی که روسیه، آذربایجان،هند و یک کشور از منطقه اوراسیا در آن حضور داشتند مهم ترین مسئله فعال کردن کریور شمال-جنوب از مسیر چابهار بود.
وی تصریح کرد: 20 جولای 2020 (سه روز دیگر) کنفرانس دومی را روس ها برگزار می کنند که از ایران نیز برای حضور در آن دعوت کرده اند. موضوع این کنفرانس کریدور شمال-جنوب است و روس ها اصرار دارند که حتی در ایام کرونایی این کریدور را فعال کنند. قرقیزستان، قزاقستان، ترکمستان، ازبکستان و تاجیکستان طی سالهای اخیر به طور متوسط یک رشد پایدار 4 درصد به بالا رشد اقتصادی داشته اند. در اقتصاد این بدان معناست که اتفاقات بزرگی در این کشورها می افتد که باید در برنامه ریزی ها به این مسئله توجه ویزه شود.
انتهای پیام/