هدایتالله خادمی عضو سابق کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار پارلمانی پایگاه خبری خبرآنی، با اشاره به موضوع سهمیه بندی بنزین ، اظهار داشت:در روش فعلی که سهمیه بنزین به خودرو ها اختصاص مییابد، افرادی که خودرو ندارند از این سهمیه محروم هستند در این میان برخی از خانوادهها چند خودرو دارند که استفاده بیشتری از سهمیه میکنند، بنابراین روش فعلی به نوعی باعث بیعدالتی میشود.
وی افزود: البته در مجلس گذشته راه کار دیگری نیز از سوی دولت مطرح شد مبنی بر اینکه به هر ایرانی روزانه یک لیتر بنزین اختصاص داده شود که افرادی که خودرو دارند آن را به مصرف میرسانند و افرادی که فاقد خودرو هستند میتوانند آن را به فروش برسانند، این روش به دلیل اینکه ایراداتی داشت از جمله اینکه شرایط و بستر لازم برای فروش بنزین مازاد فراهم نبود و همچنین امکان قیمت گذاری کاذب وجود داشت، بنابراین این روش مورد موافقت اعضای کمیسیون انرژی و بسیاری از کارشناسان و حتی افرادی در درون دولت قرار نگرفت که در نهایت هم کنار گذاشته شد.
عضو سابق کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه راه کار حل این مشکل این است که از خام فروشی نفت دست برداشته شود، گفت: باید به جای خام فروشی، نفت تولیدی را به فراوردههای دیگر به ویژه بنزین تبدیل کنیم زمانی که تولید بنزین را افزایش دهیم اولاً امکان صادرات آن را داریم که در نتیجه برای کشور ارزآوری دارد که میتوانیم آن را در زمینه تولید و کمک به اقشار آسیبپذیر و... هزینه کنیم ثانیاً به دلیل اینکه میزان تولید افزایش یافته در نتیجه قیمت آن کاهش مییابد که میتوانیم بنزین را بدون سهمیه بندی و با قیمت مناسب در اختیار مردم قرارداد.
خادمی اظهار داشت: به دلیل اینکه بالا رفتن قیمت بنزین به صورت مستقیم و غیرمستقیم بر افزایش قیمت سایر محصولات و اجناس تأثیرگذار است، بنابراین در قیمتگذاری آن باید همه زمینهها را در نظر گرفت تا تبعات اقتصادی و اجتماعی آن را کاهش داد.
انتهای پیام/