گارانتی‌های بی‌اعتبار از بازار موبایل و لوازم خانگی حذف می شود

به گزارش پایگاه خبری خبرآنی، سید جواد احمدی، مدیرکل دفتر نظارت بر خدمات سازمان حمایت، هفته گذشته با بیان اینکه طبق قانون همه کالا‌های مصرفی و سرمایه‌ای بادوام باید خدمات پس از فروش داشته باشند، اظهار داشت: در فاز دوم راه‌اندازی سامانه جامع گارانتی، اطلاعات شرکت‌هایی که در فاز اول شناسنامه گارانتی خود را ثبت کرده‌اند، تجمیع شده و مردم می توانند با مراجعه به سایت  irangs.ir و وارد کردن نام و مشخصات شرکت یا کالای مورد نظر، نسبت به اصالت گارانتی اطمینان حاصل کنند. به گفته احمدی، مردم علاوه بر اطمینان از اصالت گارانتی کالای مورد نظر خود، می‌توانند اشکالات احتمالی بعدی را نیز از این طریق پیگیری کنند.

در همین ارتباط سعید عباسی کارشناس فنی سامانه جامع گارانتی در گفتگو با پایگاه خبری خبرآنی در خصوص آخرین وضعیت پیاده‌سازی این سامانه می گوید: سامانه جامع گارانتی در فاز اول، با ثبت اطلاعات و تشکیل پرونده برای شرکت‌‎های ارائه‌دهنده گارانتی در کالاهای مختلفی از جمله تلفن همراه، لوازم خانگی، قطعات‌یدکی‌خودرو و برخی تجهیزات فناوری اطلاعات، از سال گذشته آغاز به کار کرد.

وی با اشاره به فاز دوم راه‌اندازی این سامانه که به تازگی تکمیل شده است، عنوان کرد: در این مرحله، این قابلیت برای مصرف‌کنندگان «لوازم خانگی» و «موبایل» فراهم شده تا از طریق کد رهگیری، هم از اعتبار شرکت‌های گارانتی‌دهنده و اصالت کالا مطلع شوند و هم از خرید اجناس قاچاق و تقلبی احتراز کنند.

وی در ادامه تأکید کرد: این فرآیند به زودی برای سایر گروه‌های کالایی مقرر شده نیز رقم خواهد خورد.

کارشناس فنی سامانه جامع گارانتی با بیان اینکه در این سامانه، یک کارتابل شخصی برای مصرف‌کنندگان تعبیه شده تا تمامی شناسه گارانتی‌هایی که به اسم فرد فعال و ثبت شده در آن نمایش داده شود، عنوان کرد: با پیاده‌سازی کامل این سامانه، گارانتی‌های کاغذی و بی‌اعتبار از بازار برچیده خواهد شد.

وی با بیان اینکه پیش از این شرکت‌های ارائه‌دهنده گارانتی در احراز و تشخیص اجناس تقلبی و قاچاق از اجناس قانونی و دارای اصالت دچار سردرگمی و ابهام بوده‌اند، خاطرنشان کرد: از این پس، این شرکت‌ها می‌توانند در کارتابل اختصاصی خود، از اجناسی که دارای مجوز ارائه خدمات پس از فروش و گارانتی هستند و به عبارت دیگر غیرقانونی و قاچاق نیستند، کسب اطلاع کنند.

عباسی در ادامه اشاره کرد: علاوه بر این، شرکت‌های ارائه‌دهنده گارانتی قادر خواهند بود اجناس گارانتی کرده خود را بر روی سامانه مشاهده کنند و همچنین هماهنگی‌های لازم را برای مدیریت هر چه بهتر فعالیت «نصابان» و «نمایندگی‌ها» را به عمل بیاورند و در آخر نیز به صورت مجازی از نظرات مشتریان خود بهره‌مند شوند.
 
کارشناس فنی سامانه جامع گارانتی با بیان اینکه در این سامانه قابلیت ارزیابی و اعتبارسنجی شرکت‌های گارانتی‌دهنده نیز فراهم شده است، اظهار داشت: مصرف‌کنندگان می‌توانند با مراجعه به کارتابل مخصوص به هر شرکت، ضمن مشاهده نظرات ثبت شده مشتریان قبلی و امتیازاتی که سازمان حمایت به شکل دوره‌ای به آنان داده است، فرصت مقایسه مطلوب و بهتری را برای انتخاب گارانتی به دست بیاورند.

وی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات همیشگی بازار، ناتوانی مصرف‌کننده در تشخیص اجناس اصیل و دارای گارانتی حقیقی از اقلام تقلبی بوده است، افزود: همین عوامل در بلند مدت موجب این شده بود که جایگاه گارانتی در اذهان عمومی به یک خدمت اضافی و غیرضروری تقلیل داده شود.

به گزارش خبرآنی، عباس تابش رئیس سازمان حمایت مصرف‌کننده و تولیدکننده، پیش از این در اواخر خردادماه خبر از راه‌اندازی سامانه جامع گارانتی طی 2 هفته آینده داده و بیان کرد: به منظور کنترل بازار کالاهای سرمایه‌ای، مصرفی و بادوام حتما این اجناس قبل از عرضه باید در این سامانه رجیستر و ثبت شوند تا مردم بتوانند از خدمات پس از فروش بهتری بهره‌مند شوند.
انتهای پیام/

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.