به گزارش خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری خبرآنی، اواخر اردیبهشت ماه امسال کمیسیون اصل 90 مجلس طی گزارشی سازمان هواپیمایی کشوری، شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران و شرکت آسمان را مقصر سقوط هواپیمای ATR پرواز تهران-یاسوج معرفی و از گزارش جانبدارانه دفتر بررسی سوانح سازمان هواپیمایی کشوری انتقاد کرد.
بررسی جزئیات گزارش کمیسیون اصل 90 در خصوص سقوط هواپیمای ATR شرکت هواپیمایی آسمان حاکی از آن است که در بخش نتیجهگیری طی 9 بند به شرح زیر عوامل تاثیرگذار در بروز این سانحه مرگبار اعلام شده است؛
1- با توجه به بررسیهای این کمیسیون، علت اصلی بروز سانحه هواپیمایATR شرکت آسمان در اطراف یاسوج، پدیده یخزدگی هواپیما بوده که بهدلیل عدم انجام امریه صلاحیت پروازی بهشماره AD 2009-0170 و نتیجتاً عدم تجهیز هواپیما به سامانه تشخیص یخزدگی مبتنی بر پایش کارایی (APM)، کروی پروازی بهموقع از بروز یخزدگی مطلع نشده و هشداری به آنها داده نشده است.
2- عوامل کمکی مؤثر در بروز این سانحه بهترتیب اهمیت بهشرح زیر است؛
ضعف نظارتی سازمان هواپیمایی کشوری و صدور گواهینامههای مربوطه بدون بررسی کارشناسی یا بدون توجه به نظرات کارشناسی و عدم برخورد مناسب با متخلفین.
عملکرد ناصحیح مراقبت پرواز و شرکت فرودگاهها شامل مکالمات غیراستاندارد و غیرضروری مراقبت پرواز در بحرانیترین شرایط پرواز با خلبان، خرابی دستگاه DME و ارائه اطلاعات غیرعلمی و ناصحیح در این خصوص به خلبان که از نظر بههمزدن تمرکز کروی پرواز نباید انجام میشد. عدم وجود گزارش پیشبینی هواشناسی در این فرودگاه و استفاده از دستگاههای کمکناوبری قدیمی و طرح پروازی فرودگاه یاسوج علیرغم نصب دستگاههای جدید کمکناوبری DVOR در سال 1392 در آن فرودگاه که تا زمان سانحه راهاندازی نشده بود.
صدور گواهینامه عملیاتی (.A.O.C) شرکت آسمان توسط سازمان هواپیمایی کشوری علیرغم وجود سه عدد یافته نوع یک و چندین یافته نوع 2.
ضعف آموزش کروی پروازی و اشکالات مرکز آموزش (ATO) شرکت هواپیمایی آسمان بهطوری که گواهینامه آن مرکز چندین ماه تعلیق بوده و در زمان تعلیق، گواهینامه کلاس زمینی و سمیلاتور کمکخلبان هواپیمای سانحهدیده برگزار شده است.
عملکرد کروی پروازی در تشخیص یخزدگی که میتوان یکی از دلایل اصلی آن را ضعف آموزشهای آنها دانست.
3- کارخانه ATR برخلاف تعهدات بینالمللی مندرج در پیمان شیکاگو و خصوصاً ضمیمه شماره 8 آن بهبهانه تحریم، تجهیزات مربوط به سامانه پایش کارآیی (APM) را در اختیار شرکت آسمان قرار نداده است که این موضوع باید از طریق مبادی مربوطه مورد پیگیری قرار گیرد.
4- شرکت هواپیمایی آسمان و سازمان هواپیمایی کشوری از فرصت برجام برای تجهیز هواپیماهای ATR به سامانه پایش کارآیی (APM) استفاده مناسب ننمودهاند بهطوری که علیرغم ورود چندین فروند هواپیمای ATR نو به کشور، متأسفانه این تجهیزات از کارخانه ATR دریافت نشده است.
5-طیف گستردهای از تخلفات عموماً آمرانه و عامدانه جهت کتمان عدم انجام امریه صلاحیت پروازی مربوط به یخزدگی توسط شرکت آسمان انجام شده است.
6-نظارتهای سازمان هواپیمایی کشوری بر شرکت آسمان ضعیف بوده و گواهینامههای قابلیت پرواز (.C.of.A) و گواهینامه بازنگری صلاحیت پروازی هواپیما بر خلاف مقررات مربوطه بدون بررسی کارشناسی صادر شده است.
7-گزارشهای دفتر بررسی سانحه سازمان هواپیمایی کشوری درخصوص سانحه یاسوج توسط اعضای گروههای یازدهگانه تهیه نشده و مورد تأیید آنها نمیباشد.
8- با توجه به ضعفهای هواپیمای ATR در مواجهه با یخزدگی و سوانح متعدد قبلی آن تیم فرانسوی تلاش نموده که ضعف این هواپیما را بپوشاند و دفتر بررسی سانحه سازمان هواپیمایی کشوری نیز در این کار به آنها کمک نموده و منافع ملی نادیده گرفته شده است.
9- یکی از تخلفات ریشهای که این کمیسیون در ارتباط با دلیل سانحه یاسوج و نرخ بالای سوانح کشور به آن دست یافت عدم شایستهسالاری و استفاده از افرادی با تخصصصهای غیرمرتبط در پستهای کلیدی صنعت هوایی است.
یک روز پس از انتشار این گزارش وزیر راه و شهرسازی در واکنش به گزارش کمیسیون اصل 90 مجلس درباره دلایل سقوط ATR پرواز تهران-یاسوج، گفت: گزارش کمیسیون اصل 90 هنوز به دست ما نرسیده است و نظارت بر بخش هوایی جزو وظایف ذاتی سازمان هواپیمایی است.
وی با بیان اینکه هیچ فردی در حوزه هوانوردی اجازه اظهارنظر ندارد، افزود: در رابطه با سانحه پرواز تهران- یاسوج سخنگوی کمیسیون اصل 90 به من مراجعه کرد و از من خواست تا کمیته سوانح سازمان هواپیمایی، گزارش خود را منتشر نکند تا گزارش این کمیسیون منتشر شود.
وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: من هم به سازمان هواپیمایی منتقل کردم که تا قبل از انتشار گزارش کمیسیون اصل 90، گزارش کمیته سوانح را اعلام نکند این در حالی است که گزارش کمیته سوانح سازمان هواپیمایی زیر نظر نماینده ایکائو تهیه شده است. این گزارشها را با هم مقایسه و سپس اظهارنظر میکنیم.
به گزارش خبرآنی، حدود 45 روز از گزارش کمیسیون اصل 90 مجلس و اظهارنظر عالیترین مقام وزارت راه و شهرسازی میگذرد، اما هنوز خبری از انتشار "گزارش کمیته سوانح سازمان هواپیمایی زیرنظر نماینده ایکائو" درباره سانحه سقوط مرگبار هواپیمای ATR آسمان نیست. هواپیمایی ATR آسمان بهمن 96 در مسیر پروازی تهران-یاسوج و در ارتفاعات شهرکرد سقوط و همه سرنشینان و کرو پروازی آن جان خود را از دست دادند.
انتهای پیام/