رئیسی: شفافیت، سلامت اداری را افزایش می‌دهد/ خط قرمزی جز ادعای غیرمستند در مبارزه با فساد نداریم

به گزارش خبرنگار قضایی پایگاه خبری خبرآنی گفت‌وگوی زنده آیت‌الله رئیسی رییس قوه قضاییه به مناسبت هفته قوه قضائیه آغاز شد.

وی درباره اینکه سال قبل به 4 موضوع تاکید داشتید که مطالبه جدی شفافیت یکی از آنها بود و شاید مصداق بارز آن 63 حساب قوه بود گفت: این موضوع شفافیت برای تمام قوای کشور از سوی مردم است و اینکه مردم و نخبگان در جریان باشند صیانت بخشی است.

رئیسی ادامه داد: در آداب القضا هم داریم که قاضی در جلسه رسیدگی افراد مطلع نسبت به قوانین و فقه حضورشان در دادگاه توصیه شده تا رأی قاضی در منظر افراد نخبه و خبره و اهل فن باشد تا رأی او کمتر دچار آسیب باشد. قانون اساسی دادگاه را علنی پیش بینی کرده به جز موارد خاص اخلاقی و امنیتی.

رئیس گفت: این اصل قانون اساسی هر چه بیشتر اجرایی باشد به جز مواردی که قانون پیش بینی کرده و تشخیص آن با قاضی است. آنچه ما در برنامه داریم، نشر آرای قاضی است. این تعبیر را دارم که قاضی مهندس قانون است و با توجه به قوانین رأی صادر می کند که با نگاه های مختلف می بینیم که اجرایی شده بر اساس آموخته هایش و مطالعاتش. آرای قضات گاهی مورد بحث دانشجویان دکتری است. یک قاضی در پرونده اقتصادی 500 صفحه رأی صادر کرده است که می تواند منتشر شود. انتشار آرا را دوستان قضایی استقبال کرده‌اند و در سامانه‌ای هم شروع به کار کرده، باب شود.

وی ادامه داد: دادگاه‌های اقتصادی که به صورت علنی برگزار می شود و دادگاه‌های دیگر هم به جز استثنائات قانونی هم علنی برگزار شود.

رئیس قوه قضائیه درباره علنی بودن جلسات دیوان عالی هم اظهار کرد:  من درخواست کردم که جلسات وحدت رویه از تلویزیون پخش شود. جلسات دیوان عدالت اداری هیأت عمومی دارند و گاهی چند جلسه در هفته برگزار می‌شود و می‌شود این جلسات علنی باشد. این نکته مهمی است که باید توجه شود و جزو سیاست‌های ماست.

وی درباره حساب‌های قوه قضائیه گفت: حساب‌هاب قوه دغدغه شده بود و عده ای دستاویز کرده بودند و عده‌ای می‌خواستن بدانند که واقعا چیست. ما گزارش دادیم که خوب هم شد که حساب چه بود و اموالش کجا هزینه شد. در قوانین ما آمده و قانون باید اجرا شود. چه اشکالی دارد قراردادها را همه بدانند. تسهیلات بانکی را همه بدانند چه کسی چقدر گرفته است. به جز مواردی که محرمانگی دارد. این بازدارندگی دارد. شفافیت هر چه بیشتر باشد، سلامت اداری را بیشتر می کند.

وی افزود: این سامانه‌هایی که اخیرا راه‌اندازی می‌شود. اینها خیلی کمک می‌کند به این نوع کارها. مثل تعرفه‌ای که دریافت می‌شود از سوی کارشناسان و وکلا.

رئیسی در پاسخ به مجری درباره اینکه امیدواری بزرگی ایجاد شده که مسئولیت شما را سنگین‌تر می‌کند و انتظار مردم دو محور مبارزه با فساد در درون قوه  قضائیه و مبارزه با فساد در خارج از قوه است گفت: سلامت قوه قضائیه می‌تواند کمک کند به سلامت دستگاه‌های کشور. به تعبیر رهبر معظم انقلاب، دستگاه‌هایی که مسئولیت مبارزه با فساد را دارند خود باید بری از فساد باشند. آمار فساد در دستگاه قضایی نسبت به برخی از مجموعه ها خیلی بالا نیست. آمار تخلفات یک درصد است که البته معتقدیم این هم زیاد است. این پرونده که الان دارد انجام می شود یک روند نیست، این یک استثناست. قاضی مخلص بسیار داریم که جای جای کشور خدمت می کنند. جایگاه قوه طوری است که در آن قدرت است و قلم، قلم پرنفوذ است، برخی تلاش می کنند از آن بهره ببرند.

وی ادامه داد:  نمی شود از سلامت دستگاه قضایی صحبت کرد و از سلامت دستگاه‌های دیگر مانند نظام وکالت سخنی نباشد و نسبت به کارشناسی هم همینطور. از ابتدا که آمدیم گفتیم هر پرونده ای باشد، دنبال شود. حفاظت اطلاعات قوه را مأمور کردیم. دادسرای قضات و ارزشیابی فعال باشند که این کارها برای صیانت از سلامت دستگاه قضاست.

رییس قوه قضاییه درباره اینکه چرا همه قضات متخلف مشهور نیستند؟ گفت: رسیدگی کیفری و رسیدگی انتظامی داریم. رسیدگی انتظامی اعلام نمی شود اما در رسیدگی کیفری قاضی مانند مثل مردم عادی در دادگاه شرکت می کند و رأی او صادر می‌شود. 

رئیسی همچنین درباره منطقه ممنوعه در مبارزه با فساد گفت:

خط قرمز فقط بی استناد حکم دادن و بی استناد نظر دادن است. و الا هر جا سخنی مستند باشد، قابل پیگیری است.

این خبر در حال تکمیل است...

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.