محمدحسین فیاض عضو انجمن شاعران انقلاب اسلامی افغانستان در گفتوگو با خبرنگار سیاسی پایگاه خبری خبرآنی، درباره تفحص پیکر شهید «نسیم افغانی» از شهدای هشت سال دفاع مقدس در یکی از آخرین عملیاتهای تفحص پیکرهای مطهر شهدا در منطقه عملیاتی فکه، به زمینههای فرهنگی که موجب وحدت در میان دولت ملت ایران و افغانستان در برهههای مختلف تاریخی شده است اشاره کرد و گفت: زمینههای فرهنگی میان دو ملت ایران و افغانستان را میتوان از چند منظر مورد تحلیل و بررسی قرار داد.
وی افزود: تاریخی بسیار مشخص است که ما پیوند تاریخی بسیار طولانی به درازای تاریخ اسلام و حتی پیش از آن داریم که ما در بسیاری از برهههای تاریخ باستان سرزمین مشترک بودیم و یک حکومت واحد را تشکیل میدادیم. پس از پیدایش اسلام این نقاط مشترک استحکام بیشتری پیدا کرد و زمنیه اشتراکات فرهنگی و مذهبی نیز به اشتراکات ملیتی و زبانی اضافه شد. تلفیق این مولفهها بر افزایش هر چه بیشتر وحدت میان دو ملت نقش بسزایی داشت.
عضو انجمن شاعران انقلاب اسلامی افغانستان خاطرنشان کرد: اینکه در برهههای مختلف تاریخی پایتخت سرزمین پهناور ایران بین مرزهای فعلی ایران و افغانستان از جمله غزنه، اصفهان، سمرقند و بخارا دست به دست شده خیلی اهمیت بالایی نداشته و این مسئله به هیچ وجه باعث این نمیشود که عدهای امروز بر سر این موضوع وارد مناقشه شوند که به طور مثال ایران به واسطه پایتختی سمرقند جزئی از خاک افغانستان فعلی بوده یا اینکه بالعکس افغانستان به واسطه پایتختی اصفهان یا تبریز بخشی از خاک ایران به حساب میآمده است.
فیاض ادامه داد: وقتی فرهنگ میان دو ملت مشترک بوده و حتی ارتباطات خانواده و تباری میان مردم دو کشور برقرار است، مسائل بیاهمیتی همچون پایتختی سرزمینی در برهههای مختلف نمیتواند ریشههای درهم تنیده فرهنگی دو ملت را مورد خدشه قرار دهد. به ویژه اینکه از قرن سوم و چهارم هجری شمسی مشاهیر فارسی در حوزه ایران و افغانستان ظهور کردند بر میراث مشترک فرهنگی ایران و افغانستان افزودهاند.
وی در پاسخ به این که چه عاملی موجب این شد که در دو برهه هشت سال دفاع مقدس و تجاوز شوروی سابق به خاک افغانستان جوانان هر دو کشور با حضور در کشور همسایه به یاری مردم بشتابند، تصریح کرد: زمینههای فرهنگی و همچنین ابعاد مذهبی و اسلامی در شکلگیری همکاری دو ملت در بحبوحه تجاوز شوروی سابق به افغانستان و همچنین جنگ هشت ساله ایران و عراق نقش بی بدیلی داشت.
این شاعر و فعال فرهنگی تاکید کرد: جامعه شیعه افغانستان در راستای پاسداری از آموزههای دینی خود همواره دارای حساسیت بالا بوده و هست. به طوری که ما در تاریخ که هزارههای افغانستانی با پای پیاده از مسیرهای صعبالعبور گذر میکردند تا خود را به کربلا و نجف برسانند و وجوهات شرعیهشان را به دست مراجع تقلید برسانند. این پیوند مذهبی از گذشته تا زمان اشغال افغانستان وجود داشت و با توجه به محرومیتهای تاریخی که هزارههای افغانستان در قتل عامها و تبعیضهای اجتماعی پشت سر گذاشته بودند زمانی که در ایران به رهبری امام خمینی انقلاب اسلامی شکل گرفت، هزارههای افغانستان نقطه امید خود را در وجود حضرت امام و انقلاب به رهبری ایشان میدیدند و به این فکر بودند که اگر از ایران و انقلاب اسلامی و رهبری حضرت امام حمایت شود، این حمایت و پاسداری به نفع مردم ستمدیده افغانستان بویژه شیعیان نیز خواهد بود.
فیاض خاطرنشان کرد: از همین زمان است که ارتباط علمای افغانستان با حضرت امام و مجامع فرهنگی در جمهوری اسلامی تقویت میشود و بسیاری از مشاهیر و علمای افغانستان در داخل کشور به جرم حمایت از حضرت امام و جمهوری اسلامی به زندان افتاده و بعضاً به شهادت رسیدند. چنانچه در سالهای اخیر لیستی حدود 5 هزار نفره از شهدای افغانی منتشر شد که مشخص شد در بسیاری از موارد تنها به جرم اینکه از امام خمینی حمایت کرده بودند، به شهادت رسیدند.
وی افزود: در دوران هشت سال دفاع مقدس ملت ایران در برابر تجاوز رژیم بعث نیز شاهد بودیم که وقتی مهاجران افغانستانی شجاعت و ایستادگی جوانان ایرانی در برابر صدامیان را دیدند، به شکل گسترده به یاری برادران ایرانی خود در جبههها شتافتند که در نهایت نیز بیش از 2 هزار شهید افغانستانی در مسیر بقای جمهوری اسلامی در جبههها به شهادت رسیدند که یکی از این شهدای بزرگوار شهید نسیم افغانی بود که اخیراً پیکر مطهر او تفحص شد.
انتهای پیام/