ناصر ایمانی کارشناس مسائل سیاسی در گفتوگو با خبرنگار سیاسی پایگاه خبری خبرآنی، درباره مطرح شدن موضوع انتخابات ریاست جمهوری سال 1400 توسط برخی رسانهها و محافل سیاسی علیرغم فاصله زمانی یکساله تا انتخابات گفت: من این موضوع را بیشتر فعالیت رسانهها میدانم تا محافل سیاسی. علت آن نیز این است که به نظر میرسد رسانهها کمکار شدهاند و سوژهای برای کار کردن ندارند و به این واسطه به مسئله انتخابات سال آینده میپردازند.
وی افزود: البته شاید علت این حساسیت رسانهای نیز این باشد که انتخابات چند ماه پیش کاملا به نفع اصولگرایان رقم خورد و تصور این است که با تداوم شرایط فعلی در کشور، رئیس جمهور آینده نیز از همین جریان انتخاب میشود و این مسئله عاملی شده تا رسانهها اقدام به پرداختن زودهنگام به انتخابات سال 1400 کنند. و اِلا محافل سیاسی هر دو جریان اصولگرایی و اصلاحطلبی کمتر به این موضوع پرداختهاند.
این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه پرداختن زودهنگام به مسائل انتخابات آفتهای زیادی دارد، گفت: اساساٌ یکی از عوامل کاهش مشارکت در انتخاباتها نیز همین زود پرداخته شدن به انتخابات است. از این جهت که روحیه عمومی را خسته میکند. وقتی شما یکسال مانده به انتخابات میخواهید به یک موضوع بپردازید افکار عمومی از این موضوع زده میشود و موجب میشود که در نهایت در زمانی که نیاز به حضور مردم در صحنه دارید مردم این موضوع را پس بزنند. این مسئله باعث میشود که مردم حساسیت کمتری نسبت به کاندیداها در موعد مقرر آن داشته باشند که در نهایت منجر به کاهش مشارکت مردمی در انتخابات میشود.
ایمانی ادامه داد: علاوه بر این پرداختن زود هنگام به موضوع انتخابات و اینکه مرتباً مسئولان اجرایی از رسانهها بشنوند که تا چند ماه دیگر باید جای خود را به دیگران بدهند، موجب بیانگیزگی آنها میشوند. تفاوتی هم نمیکند که این مدیران مسئولان دولتی باشند یا نمایندگان مجلس.
وی افزود: البته اینکه اشخاصی که نامشان به عنوان کاندیداهای بالقوه برای انتخابات 1400 مطرح میشود این موضوع را تکذیب کنند، امری طبیعی است. چرا که هیچ شخصی حتی اگر تصمیم قطعی هم برای نامزدی در انتخابات داشته باشد، با اعلام زود هنگام این مسئله اصطلاحاٌ خود را نمیسوزاند. بنابراین پیگیری احتمال کاندیداتوری چهرههای سیاسی از سوی رسانهها به نظر نوعی بیخردی به شمار میرود.
ایمانی در پاسخ به این سوال که با وجود مشکلات عدیدهای که در کشور وجود دارد و میطلبد که رسانهها برای مرتفع کردن آنها به میدان بیایند، چطور معتقدید که رسانهها از نبود سوژهای برای پیگیری به سراغ سوژههایی چون گزینههای احتمالی برای نامزدی در انتخابات سال 1400 میروند؟ تصریح کرد: این باعث تاسف است که با وجود سوژههای بسیار متعدد برای پیگیری، رسانهها به سراغ سوژههای بی خاصیت میروند. امروز سوژههای بسیار زیادی در حوزه مشکلات اقتصادی وجود دارد که پرداختن به این سوژهها تا مرحله مرتفع شدن، دیگر زمانی برای رسانهها باقی نمیگذارد که آنها به سوژههای زرد و بیخاصیت بپردازند.
وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا معتقدید که علت نپرداختن به سوژههایی در حوزه دغدغههای اصلی مردم به دلیل فضای سیاستزده رسانههای کشور است؟ گفت: این یک بحث دیگری است که اساسا چرا رسانههای ما در اصلی و فرعی کردن مسائل بعضاٌ عاجز هستند. چرا رسانههای ما در ارتباط با دغدغههای اصلی کشور آنطور که باید حساسیت ندارند. البته مسئله دیگری که در این حوزه وجود دارد این است که بدلیل ابهاماتی که در برخی سوژهها وجود دارد اصلا رسانهها کمتر به این دست از سوژهها ورود میکنند. از سوی دیگر رسانهها برای جلوگیری از درگیر شدن با شکایت نهادهای دولتی ترجیح میدهند به مشکلاتی که در این دستگاهها وجود دارد اساساٌ ورودی نداشته باشند.
این کارشناس مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: مسئله انتخابات سال آینده حوزهای است که کاملا بدون ریسک است و در عین حال برای بخشی از جامعه نیز همواره دارای جذابیت است. بنابراین این سوژه همواره سوژهای ایدهآل برای رسانهها است. در صورتی که پرداختن به این سوژه هیچ یک از مشکلات جاری کشور را برطرف نخواهد کرد.
انتهای پیام/