حسین فلاح جوشقانی در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره نحوه واگذاری سیم کارتهای رایگان به سرپرستان خانواری که تاکنون سیم کارتی به نامشان ثبت نبوده است، اظهار داشت: از زمان اعلام اعطای وام یک میلیون تومانی به سرپرستان خانوار، مشخص شد که ۲.۵ میلیون نفر از سرپرستان خانوار، دارای سیم کارت به نام خودشان نیستند که اپراتورها قبول کردند به این تعداد افراد، سیم کارت رایگان اعطا کنند.
وی گفت: تاکنون حدود ۹۰۰ هزار نفر به صورت آنلاین برای درخواست سیم کارت رایگان در شبکه اپراتورها درخواست دادهاند که این درخواستها تا عصر روز گذشته پاسخ داده شد.
رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با اشاره به اینکه این آمار مربوط به ثبت نام آنلاین برای دریافت سیم کارت رایگان است، گفت: در ابتدای اجرای این طرح، برخی دفاتر پیشخوان نیز به صورت حضوری، نسبت به واگذاری سیم کارت به متقاضیان اقدام کردند اما به دلیل بروز برخی مشکلات و ازدحام جمعیت در دفاتر خدمات پیشخوان، این فرآیند متوقف شد.
وی با اشاره به اینکه هر اپراتور نسبت به سهمی که در بازار موبایل در اختیار دارد، واگذاری سیم کارت به سرپرستان خانوار را عملیاتی کرده است، افزود: طی چند روز گذشته، فرآیند واگذاری سیم کارت از زمان تحویل توسط اپراتور به پست و پس از آن، توزیع و فعالسازی سیم کارت در شبکه یکی از اپراتورها زمان بر شده بود که این مشکل هم اکنون رفع شده و تمامی متقاضیان موفق به دریافت سیم کارتهای خود شدهاند.
معاون وزیر ارتباطات ادامه داد: پس از فرآیند توزیع سیم کارت توسط پست و احراز هویت دریافت کننده سیم کارت، دو اپراتور ایرانسل و رایتل به صورت برخط نسبت به فعالسازی سیم کارت مشترک اقدام میکردند اما این فرآیند در اپراتور همراه اول حدود ۲۴ ساعت زمان میبرد. بر این اساس از اپراتور همراه اول خواستیم تا این فرآیند اصلاح شود و سیم کارت مشترک بلافاصله پس از تایید هویت در سیستم فعال شود.
رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با تاکید بر اینکه در اجرای این طرح شرکت پست و اپراتورهای موبایل تمامی توان خود را به کار بستند و نقایص اجرای طرح به سرعت رفع شد، گفت: واگذاری ۹۰۰ هزار سیم کارتی که از سوی متقاضیان تاکنون درخواست شده است، تکمیل شده و از این پس نیز برای هر متقاضی سرپرست خانوار سیم کارت اولی که تقاضای خود را در سیستم یکی از اپراتورها ثبت کند، این بسته سیم کارت رایگان اعطا میشود.
وی گفت: تنها کمتر از ۵ درصد سیم کارت متقاضیان به دلیل آدرسهای اشتباه و یا مخدوش و مشکل احراز هویت، به باجههای معطله پست عودت داده شده است.
فلاح جوشقانی با بیان اینکه بررسیهای ما نشان میدهد ایراداتی که در روند فعالسازی سیم کارت متقاضیان وجود داشت، هم اکنون برطرف شده است، خاطرنشان کرد: رگولاتوری پیگیری و نظارت بر این موضوع را در دستور کار دارد تا بلافاصله پس از دریافت متقاضی، سیم کارت وی فعال و قابل استفاده شود.
معاون وزیر ارتباطات با تاکید بر اینکه اگر مشترکی در این باره به مشکلی برخورد کرد و یا شکایتی داشت میتواند آن را از طریق مرکز تماس اپراتور و یا سامانه ۱۹۵ پیگیری کند، گفت: روال توزیع سیم کارت از زمانی که اپراتور آن را به پست تحویل میدهد تا زمانی که این سیم کارت به آدرس متقاضی توزیع و تحویل میشود، حدود ۴۸ ساعت طول میکشد و در حال حاضر مشکلی در این فرآیند وجود ندارد.
وی افزود: ظاهراً به نظر میرسد محدودیت زمانی برای دریافت وام یک میلیونی سرپرست خانوار وجود نداشته باشد و کسانی که هنوز موفق به دریافت سیم کارت رایگان از اپراتورها نشدهاند میتوانند در این زمینه اقدام کنند.
فلاح جوشقانی اجرای این طرح را آزمونی عنوان کرد برای آنکه سایر فرآیندها را نیز به مرور به سمت الکترونیکی شدن ببریم و آنها را آنلاین اجرا کنیم.
رئیس رگولاتوری در خصوص هزینهای که برخی دفاتر پیشخوان دولت بابت ثبت نام سیم کارت سرپرست خانوار در روز نخست اجرای این طرح از متقاضیان اخذ کردند، گفت: چنانچه اینگونه مواردی وجود داشته باشد و به ما گزارش شود، حتماً آن را پیگیری میکنیم. چرا که مطابق اعلام اپراتورها، این سیم کارتها رایگان است و از بابت آن نباید پولی پرداخت میشد.
وی اضافه کرد: ثبت نام سیم کارت در شرایط عادی در دفاتر پیشخوان خدمات هزینه دارد اما در شرایط فعلی، اپراتورها از سیم کارت اولیها، هزینهای دریافت نمیکنند.
معاون وزیر ارتباطات گفت: روز نخست که این خبر اعلام شد، همه کسانی که به دفاتر مراجعه کردند سرپرست خانوار نبودند و به تصور اینکه سیم کارت رایگان میدهند مراجعه کردند. اما به هر ترتیب در دو روز اول اجرای طرح، ثبت نام حضوری سیم کارت، آن هم قبل از مدیریت این موضوع، اشتباه بود و اقدام اپراتورها در این راستا با تذکر رگولاتوری همراه شد.
وی گفت: چرا که این اقدام بدون هماهنگی با ما انجام شد. ما با رایگان شدن مشکلی نداشتیم اما در این شرایط و در بحران کرونا، ازدحام جمعیت در دفاتر پیشخوان خدمات قابل قبول نبود. البته ۷۰ درصد مراجعات در آن روزها به دفاتر پیشخوان، برای مواردی چون دریافت کد بورسی و غیره بود اما با توجه به اینکه دریافت سیم کارت از سوی متقاضیان نیز مزید بر علت این شلوغی شد، به اپراتورها تذکر دادیم تا موضوع مورد مدیریت قرار گیرد.