ژنرال‌های اسرائیلی از احتمال تحقق طرح‌های الحاق کرانه باختری کاستند

منابع نزدیک به حزب آبی-سفید اعلام کردند مساله اعمال حاکمیت اسرائیل بر شهرک‌های کرانه باختری و الحاق غور اردن و شمال بحرالمیت یک مساله تمام شده نیست و ممکن است این طرح‌ها کاهش یابند و در نهایت الحاق اراضی به الحاق مجتمع شهرک‌های "غوش عتصیون" بین بیت لحم و الخلیل محدود شود.

به گزارش خبرآنی، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، این منابع اعلام کردند: بیشتر مسؤولان دستگاه‌های نظامی درباره تصمیم الحاق و حاکمیت مواضع محتاطانه‌ای دارند و نسبت به تبعات آن هشدار می‌دهند. آن‌ها پیش‌بینی می‌کنند این اقدام به انفجار اوضاع و خشم فلسطینی‌ها و خشم بین‌المللی منجر شود و موجب تنش در روابط با مصر و اردن شود. برای همین دولت مجبور است مواضع ارتش و دستگاه اطلاعات را درنظر بگیرد به ویژه اینکه وزیر جنگ در دولت آتی بنی گانتس خواهد بود و وزیر خارجه نیز از حزب گانتس است. هر دو این‌ها حامی ارتش هستند و به واکنش‌های بین‌المللی توجه دارند.

این منابع اعلام کردند: یک بند در توافق ائتلافی دولت نتانیاهو و بنی گانتس وجود دارد که به نتانیاهو اجازه می‌دهد موضوع الحاق را اول ژوئیه اعلام کند اما بندهای دیگری وجود دارند مثل بند ۲۸ که براساس آن نتانیاهو به عنوان نخست‌وزیر و گانتس به عنوان نخست‌وزیر جایگزین به صورت هماهنگ برای پیشبرد توافق صلح با همسایگان تلاش می‌کنند. توافق دیگری میان حزب آبی-سفید و حزب کارگر وجود دارد که درباره پس گرفتن اجساد سربازان و غیرنظامیان اسرائیل در غزه به عنوان پیش شرط هرگونه توافق یا حل و فصلی درباره غزه و قرار دادن دستورکارهای جدید در مقابل حماس است.

ایتسیک شمولی، نامزد یکی از پست‌های وزارتی از حزب گانتس گفت، بند سومی که به آن اشاره شده بر ممانعت از الحاق تأکید دارد چراکه الحاق غور اردن به معنای نقض توافق صلح با اردن است.

گانتس اخیرا با رهبران حزبش دیدار کرد و به آن‌ها گفت که آمریکا هرگز اجازه الحاق را نخواهد داد. گانتس اظهارات مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا را تکرار کرد که هفته گذشته گفته بود الحاق یک مساله داخلی و مربوط به خود اسرائیلی‌هاست.

یکی از نزدیکان گانتس گفت: اعلام معامله قرن موجب تنش اوضاع شده است. از یکسو باعث شد شهرک‌نشینان فکر کنند طرح صلح ترامپ به الحاق تمام شهرک‌ها و مناطق دیگر مشروعیت می‌بخشد اما ترامپ معتقد است که اسرائیل باید با فلسطینی‌ها نیز مذاکره کند و مناطق کافی را به کشور آتی فلسطین اختصاص دهد.

وی گفت: مخالفت واشنگتن با تصویب فوری الحاق ضربه‌ای به نتانیاهو وارد کرد. با فشار دیوید فریدمن، سفیر آمریکا در اسرائیل نتانیاهو به جایزه‌ای دست یافت تا راضی شود و این جایزه تشکیل کمیته مشترک اسرائیل و آمریکا برای ترسیم نقشه مناطقی است که در آینده به اراضی اسرائیل ملحق می‌شوند. هنوز مشخص نیست این کمیته چقدر در فعالیت خود پیشرفت کرده است.

رهبری شهرک‌نشینان خطر سناریوهای پیش‌رو را درک می‌کند برای همین خواهان تضمین تعهدات جدید از سوی نتانیاهو درباره الحاق اراضی است. حزب "یمینا" این بند را به عنوان شرط ورود به ائتلاف دولتی اعلام کرده است و می‌خواهد به تعهدی مبنی بر آغاز روند الحاق اراضی از تابستان دست یابد.

انتهای پیام

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.