به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه پایگاه خبری خبرآنی، نشست مجازی فعالان بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان و احمد نادری، منتخب مردم تهران در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، برای بررسی مسائل آموزش و پرورش برگزار شد.
طرح تحول بنیادین، وضعیت رتبه بندی و معیشت معلمان، عدالت آموزشی و وضعیت دانشگاه فرهنگیان از مهمترین مطالبات دانشجو معلمان از مجلس یازدهم در این جلسه بود.
نادری، منتخب مردم تهران در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در این نشست گفت: آموزش و پرورش امری کاملاً راهبردی و پایه ای است.آموزش یک فرآیند دیربازده است اما اصلاح آن اصلاح امور دیگر را نیز در پی خواهد داشت.
وی با اشاره به اهمیت آموزش و پرورش تصریح کرد: مسئله آموزش در دولتهای مدرن از اهمیت زیادی برخوردار است، چراکه دولت مدرن از طریق آموزش فرایند جامعه پذیری را دنبال می کند. این نگاه در دولت های پیشامدرن و در نظام های اجتماعی پیش از مدرنیته هم وجود دارد و نقطه اوج آن در اسلام است که تعلیم و تعلم در آن عبادت فرض شده و شان معلمی را در انبیای الهی نشان داده است.
منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم تصریح کرد: مشکل آموزش و پرورش، غلبه دیدگاه نئولیبرال است که از دهه 70 بر کشور حاکم شد. در این نگاه، خصوصی سازی امر آموزش، نقطه مرکزی کنشگری است. امروزه متاسفانه این نگاه های سیاسی و نئولیبرال است که برای وزارتخانه آموزش و پرورش تصمیم میگیرد.
وی تاکید کرد: آموزش و پرورش در یک بحرانی فرو رفته است.ما باید یک سیاست گذاری درست در آموزش و پرورش داشته باشیم که این امر باید با کمک شما دانشجو معلمان دغدغهمند صورت گیرد.لذا لازم است جلسات مستمری برای بررسی دقیق تر مسائل این حوزه انجام شود.
نادری افزود: ما شاهد این هستیم که آموزش و پرورش و آموزش عالی مسئله اول مسئولین نبوده است. به نظر بنده برای ایجاد تحول باید اصلاحاتی در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس صورت بگیرد. بنابراین لازم است ارتباط گیری مستمر با کمیسیون آموزش و تحقیقات نیز داشته باشید.
نادری اظهار کرد: برای بهبود وضعیت موجود هم بحث منزلت معلم و هم معیشت این قشر مطرح است. همانطور که در کشورهای پیشرفته دنیا نیز شغل معلمی یکی از پردرآمدترین شغل ها است باید به معیشت معلم نیز توجه شود اما نه اینگونه که منزلت معلمی خدشه دار شود.
منتخب مردم تهران در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی گفت: دانشگاه فرهنگیان یکی از پایه ای ترین دانشگاه های کشور است که باید توجه ویژه ای به آن بشود اما متاسفانه مورد کم لطفی مسئولین قرار گرفته شده است.
**تحول، عدالت آموزشی و وضعیت دانشگاه فرهنگیان
در این نشست فاطمه حسامی، معاونت گفتمان سازی و مطالبه گری بسیج دانشجویی پردیس نسیبه دانشگاه فرهنگیان تهران گفت: اگر می خواهیم در حیطه تعلیم و تربیت به موفقیت برسیم باید دولت و مجلس نیز همانند رهبری به آموزش و پرورش ضریب بدهند اما ما همیشه شاهد آن هستیم که به آموزش و پرورش به مثابه یک دستگاه دست چندمی نگاه می شود.
حسامی تصریح کرد: ما به دنبال اصلاح و تغییر نیستیم بلکه به دنبال تحول هستیم. برای این تحول هم سند تحول بنیادین مصوبه سال 90 شورای عالی انقلاب فرهنگی را داریم اما متاسفانه مورد بی توجهی مسئولین واقع شده است. ما با تکیه بر سند تحول خیلی از مشکلات نظیر مسائل معلمان را می توانیم حل کنیم.
وی ادامه داد: برای مثال طرح رتبه بندی که راهکار10_2 سند تحول است و استقرار نظام سنجش صلاحیت های تخصصی و ارتقای تربیت معلمان و تقویت انگیزه های آنان را مورد توجه قرار می دهد. این طرح طبق ماده 63 قانون ششم برنامه توسعه سال 95 تصویب شد و در سال 96 لازم الاجرا بوده است و دولت باید لایحه اصلی را تنظیم میکرد اما هر ساله به اسم افزایش حقوق گفتند رتبه بندی شده است و شأن معلم را زیرسوال می برند.
معاونت گفتمان سازی و مطالبه گری بسیج دانشجویی پردیس نسیبه دانشگاه فرهنگیان تهران گفت: مطالبه ما این است که نگاه کارشناسانه و جدی به آموزش و پرورش داشته باشید. آموزش و پرورش از اولویت های اول مجلس یازدهم باشد و انتخاب وزیری با صلاحیت در دستور کار مجلس یازدهم قرار بگیرد.
در ادامه این نشست امیرحسین محقق، مسئول حوزه بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان تهران ضمن اشاره به منویات مقام معظم رهبری در خصوص اهمیت آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان به تبیین مشکلاتی در عرصه تعلیم و تربیت پرداخت و گفت: در زمان وزارت آقای فانی اعلام شد که آموزش و پرورش با مازاد نیرو مواجه است. این در صورتی است که تا سال 1404 جمعیت زیادی از فرهنگیان بازنشسته خواهند شد و ما با کمبود معلم رو به رو خواهیم شد. با این روند شان حاکمیتی آموزش و پرورش از بین خواهد رفت.
مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان تهران گفت: تامین نیرو باید از طریق دانشگاه معلم ساز فرهنگیان صورت گیرد و دولتدر شرایط فعلی کمبود معلم بهتر است از ظرفیت بازنشستگان و یا به کارگیری سرباز معلم ها استفاده کند. البته این پیشنهادات نیز مستلزم رعایت یک سری نکات می باشد.
سپس فاطمه قره داغی، از فعالان بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان در خصوص عدالت آموزشی گفت: متاسفانه عدالت آموزشی در نازل ترین شکل خود اجرا می شود و مسئولین و متولیان نیز اهمیتی به این موضوع نمیدهند. نمونه بارز این موضوع نرم افزار شاد است که توسط آموزش و پرورش اجرایی شده، آموزش به این صورت پوشش دهی کامل و مناسبی نداشته و دانش آموزان نقاط محروم مورد ظلم واقع می شوند.
انتهای پیام/