تبدیل گیاهان دارویی به گیاهان صنعتی با فناوری

به گزارش پایگاه خبری خبرآنی به نقل از معاونت علمی و فناوری،محمدحسن عصاره دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری درباره اهمیت و وجه غالب صنعتی گیاهان دارویی گفت: با توجه به کاربردهای بسیار متنوع و مختلف گیاهان و ترکیبات طبیعی گیاهی در عرصه های دارویی، آرایشی و بهداشتی، غذایی، دمنوش و نوشیدنی‌ها، عطرسازی و صنعت خوشبوکننده‌ها، دباغی و رنگرزی و …، شاید بهتر آن باشد که به‌جای کاربرد واژه گیاهان دارویی، از واژگان وسیع‌تر و دقیقتری همچون واژه گیاهان صنعتی استفاده کنیم.

وی صنعتی سازی هر چه بیشتر این عرصه و گذار از روش‌های سنتی فرآورش به روش‌های مبتنی بر فناوری را از جمله ستون‌های سیاستگذاری ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری دانست.

وی ادامه داد:این سیاست‌گذاری و تکمیل گذار از روندهای مرسوم و قدیمی به سمت صنعتی‌سازی گیاهان دارویی و ترکیبات طبیعی گیاهی، ریشه در واقعیات اقتصادی دارد.

رشد تقاضای جهانی برای فرآورده‌های دارویی، بهداشتی،.... مبتنی بر محصولات گیاهی، باعث شده است تا فناوری و صنایع پایین دستی مربوط به داروهای گیاهی و گیاهان دارویی رشد چشمگیری داشته باشد.

براساس برنامه ششم توسعه، صادرات گیاهان دارویی تا پایان این برنامه باید رشد قابل ملاحظه‌ای داشته باشد. بر این اساس ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری در تلاش است تا با جذب سرمایه و ایجاد تحرک بیشتر میان فعالان بخش خصوصی، بتواند اجزای مختلف این زنجیره بزرگ صنعتی را به سمت تکامل بیشتر هدایت کند.

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.