تحرکات ترکیه در عراق اقلیم کردستان را به اتحاد با کردهای سوریه سوق می‌دهد

ترکیه از طریق تحرکاتش در شمال عراق باعث ایجاد تحولی میان اقلیم کردستان و اداره خودمختار کردها در شمال سوریه شده است. البته با اینکه محافل مردمی کرد از این تحول خرسندند اما بسیاری در میزان ادامه این تحول شک دارند.

به گزارش خبرآنی، به نقل از سایت مرکز روابط برای مطالعات استراتژیک،‌ اخیرا تحول و نزدیکی چشمگیری میان اقلیم کردستان عراق و کردستان سوریه صورت گرفته و سؤالاتی مطرح می‌شوند مبنی بر اینکه آیا این تحول باعث ائتلافی میان دو طرف می‌شود یا صرفا پیام‌های سیاسی از دولت کردستان برای مقابله با تحرکات ترکیه در شمال عراق است.

ترکیه به اوضاع عراق توجه زیادی دارد و از مشغول بودن گروه‌های عراقی و ایران به بحران کرونا و تحریم بهره‌برداری می‌کند.

آنکارا برای تقویت روابط با بغداد تلاش می‌کند و همزمان حمایتش را از گروه‌ها و شخصیت‌های سنی دارای رویکرد اخوان المسلمین افزایش می‌دهد و بر ترکمانی‌ها متمرکز شده که حتی بیشتر از عراق به ترکیه نزدیک هستند. ترکیه از آن‌ها به عنوان بهانه‌ای برای نفوذ در عراق استفاده می‌کند.

ترکمان‌ها در شمال عراق به ویژه استان کرکوک مستقر هستند و آنکارا بر این گروه برای افزایش نفوذ خود در این استان نفت‌خیز تلاش می‌کند؛ استانی که کردها نیز برای پس گرفتن آن تلاش می‌کنند. نیروهای پیشمرگ سال ۲۰۱۷ بعد از برگزاری همه‌پرسی استقلال کردستان عراق و عملیات ارتش عراق از این استان عقب‌نشینی کردند.

دولت اقلیم کردستان به شدت نگران تحرکات ترکیه به ویژه در شمال عراق است چراکه می‌تواند تهدید مستقیمی برای این اقلیم و طمع‌هایش برای سیطره بر کرکوک باشد.

تحلیلگران می‌گویند این اوضاع باعث شده اقلیم کردستان به دنبال گزینه‌ها و اهرم فشار بر آنکارا باشد که از جمله آن متحد شدن و همکاری با کردهای سوریه است.

محافل مردمی کرد در سوریه و عراق اخیرا از طرح نیچروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق درباره ارسال کمک‌های پزشکی به مناطق تحت سیطره کردهای سوریه از جمله کیت‌های تشخیص کرونا خرسند شدند به ویژه اینکه کردهای سوریه به حمایت بین‌المللی یا حمایت دمشق برای مقابله با کرونا دست نیافته‌اند.

مظلوم عبدی، فرمانده نیروهای سوریه دموکراتیک از بارزانی به دلیل پاسخ سریع به کردهای سوریه برای کمک به مقابله با کرونا تشکر کرد.
اقلیم کردستان عراق یک تیم پزشکی به همراه تجهیزات برای کردهای سوریه فرستاد.

هیثم ابوخدیجه، ناظر این تیم گفت: بنابر دستورات بارزانی دستگاه‌های پیشرفته‌ای را تقدیم کردهای سوریه کردیم تا در مقابله با کرونا به آن‌ها کمک کنیم. ساکنان از این کمک‌ها بسیار خوشحال شدند. روزانه حدود ۴۰۰ الی ۵۰۰ نفر از طریق این دستگاه‌ها مورد آزمایش قرار می‌گیرند. قبل از اینکه ما وارد این مناطق بشویم هیچ آزمایشی صورت نگرفته بود.

این اقدام اقلیم کردستان عراق گام دیگری برای بهبود روابط با کردهای سوریه است. اربیل اخیرا نقش اساسی در مذاکرات میان اتحاد دموکراتیک کردها برای شورای ملی ایفا کرد. این مذاکرات باعث چندین توافق شد از جمله اجازه دادن به اتحاد دموکراتیک شورای ملی برای بازگشایی دفاتری در مناطق تحت سیطره کردهای سوریه.

شورای ملی ائتلافی است که شامل ۱۵ حزب است و بعد از بحران سوریه در سال ۲۰۱۱ تشکیل شد. این ائتلاف بخشی از ائتلاف مخالفان سوریه است.

همواره روابط میان احزاب شورای ملی و حزب اتحاد دموکراتیک به خاطر اختلاف عقایدشان دچار تنش بود. این تنش زمانی بیشتر شد که اتحاد دموکراتیک ترجیح داد به ائتلاف با نظام سوریه بپردازد و کنترل مناطق زیادی در شمال سوریه را بعد از عقب‌نشینی ارتش در دست بگیرد. شورای ملی کرد از حمایت دولت اربیل برخوردار است.

اربیل از ۲۰۱۴ بر آموزش هزاران تن از نیروهایش در پادگان‌های شمال عراق نظارت دارد که اتحاد دموکراتیک با بازگشت آن‌ها به شمال سوریه مخالف است.

تحلیلگران معتقدند بهبود روابط میان شورای ملی و اتحاد دموکراتیک نشان دهنده تحولی میان این دو حزب است.

تحلیلگران معتقدند دشوار است که بگوییم این روابط چه میزان بهبود یافته و در انگیزه‌های پشت این تحول تردید وجود دارد. این تحول بعد از تحرکات ترکیه در شمال عراق صورت گرفته است.

آن‌ها احتمال می‌دهند روی باز نشان دادن اقلیم کردستان به کردهای سوریه ناشی از ترسشان به خاطر تهدیدات ترکیه باشد.

آنکارا اتحاد دموکراتیک کرد سوریه و شاخه نظامی آن و یگان‌های مدافع خلق کرد را تهدید مستقیمی علیه امنیت ملی خود به دلیل طرح حکومت خودگردان می‌داند. ترکیه معتقد است این گروه با حزب کارگران کردستان ترکیه (پ‌ک‌ک) در ارتباط است.

ترکیه سه عملیات نظامی را انجام داد که طی آن شاخه نظامی اتحاد دموکراتیک را از سال ۲۰۱۶ هدف قرار داده است و آخرین آن در ماه اکتبر بود که در نهایت بعد از توافق با روسیه قرار شد کردها تا عمق ۳۰ کیلومتری عقب‌نشینی کنند.

اربیل می‌خواهد این پیام را به ترکیه برساند که آماده متحد کردن کردها برای تبدیل رؤیای تشکیل کشور کرد به واقعیت است.

به نظر نمی‌رسد ترکیه نگران چنین پیام‌هایی باشد چراکه کشورهای مجاور نیز اجازه استقلال کردستان را نمی‌دهند. کردها نیز خود در این زمان چنین هدفی ندارند.

انتهای پیام

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.