به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری خبرآنی، بنا به تأکیدات رهبر معظم انقلاب مدظله العالی مبنی بر توسعه اقتصاد دانش بنیان، جوانان بسیاری راهی این حوزه شده و حاضر به پذیرش سختیهای فراوان در این مسیر شدهاند. در این بین نمیتوان از حمایتهای معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری چشمپوشی کرد که با فراهم کردن زیرساختهای فیزیکی نظیر راهاندازی کارخانههای نوآوری و نیز ایجاد تسهیلات و مشوقهای مختلف، جاده نوآوری و توسعه فناوری در کشور را وسیعتر و هموارتر کرده است. بنابراین طی 5 سال گذشته، روند تشکیل کسب و کارهای فناورانه و نوآورانه کاملا صعودی بوده است.
پس از بروز اتفاقات و آشوبهای آبان 98 و قطعی گسترده اینترنت، بسیاری از این کسب و کارها که خدمات خود را بر پایه اینترنت به مشتریان ارائه میکردند، دچار آسیب جدی شدند و برخی از جوانان که احساس خطر میکردند، سعی کردند بدنبال مشاغل ثابت و پایدار در مجموعههای دولتی و نیمه دولتی باشند. از آذر ماه 98 که اینترنت به روال عادی خود بازگشت، این کسب و کارها تمام تلاش خود را کردند که به شرایط پیش از قطعی اینترنت بازگردند و خود را آماده بازار پر رونق نوروز 99 گردانند. اما از اواخر بهمن و با شیوع ویروس کرونا در داخل کشور، عملا مردم ماندن در خانه و حفظ سلامت خود و نیز، تأمین مایحتاج اولیه خود را مقدم بر هر خدمت و کالای دیگری برشمردند و اکوسیستم استارتاپی و دانش بنیان کشور دومین شوک خود را تجربه کرد. با توجه به اینکه سال 99 تعدادی از مشاغل خرد و نوپا از بین خواهند رفت احتمال ورشکستگی کامل اکوسیستم استارتاپی کشور دور از ذهن نیست. در سالی که به نام جهش تولید نامگذاری شده است، بسیاری از کسب و کارهای تولیدی، محصولات خود را از طریق استارتاپها و بسترهای الکترونیک به مشتریان خود عرضه میکنند. بنابراین بدون درنظر گرفتن حوزه استارتاپها و شرکتهای دانش بنیان که ظرفیت اشتغال پایدار میلیونی دارند، این کسب و کارها زمینه توسعه بازار کسب و کارهای تولیدی و سنتی را فراهم میآورند.
با اهمیت ذکر شده از حوزه استارتاپها و شرکتهای دانش بنیان، تحلیل این است که اگر نتوانیم اقدام موثری برای حفظ و نگهداشت نیروی انسانی فعال در اکوسیستم استارتاپی و دانش بنیان انجام دهیم، در دوران پسا کرونا با ورشکستگی غیررسمی این حوزه مواجه خواهیم شد.
مهمترین راهکار هدایت هوشمند بودجههای پژوهشی و پروژههای موجود در بخشهای دولتی و غیردولتی به سمت اکوسیستم نوآوری و استارتاپی است. پیشنهاد مشخص و اجرایی راه اندازی سامانهای است که سازمانهای دولتی، اتحادیهها و اصناف و تمامی بخشهایی که مسائل یا حتی نیازمندیهای اولیه نظیر طراحی سایت، سامانه و اپلیکیشن دارند، در این سامانه وارد کنند. تمامی تیمها یا افرادی که متقاضی اجرای این پروژه ها هستند در ابتدا باید رزومه خود را در این سامانه ثبت کنند. پس از اعتبارسنجی اولیه رزومه، اطلاعات هویتی، مدارک علمی و سوابق اجرایی و پژوهشی، وارد فرایند برگزاری مناقصه به صورت سیستمی خواهیم شد. تیمها موظف به تکمیل بخشهای مختلف پروپوزال که در سامانه طراحی خواهد شد، هستند. قیمت و زمانبندی نیز در جداول مربوطه قرار داده خواهد شد.کمیتههای علمی بر مبنای شاخصهای امتیازدهی شفاف، اقدام به ارزیابی پیشنهادات کرده و پروژهها را طی قراردادهای رسمی و مشخص به پیشنهاددهنده برتر واگذار میکنند. از این پس رابطه کارفرمایی و پیمانکاری شکل گرفته و در نهایت، عملکرد پیمانکار باید در سامانه ثبت شود.
با استفاده از این راهکار میتوان انتظار داشت که تیمهای استارتاپی و شرکتهای دانش بنیان که فعالیتهای علمی و نوآوری داشتهاند، تأمین مالی شده و کماکان آن ها را حفظ کنیم. قطعاً در این مسیر، نقش کلیدی و محوری با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری خواهد بود که مثل گذشته حامی توسعه اقتصاد دانش بنیان بوده است و ظرفیت ایجاد هماهنگی بین دستگاهی را نیز دارد.
حسین میرزایی- مشاور فناوری اطلاعات وزارت رفاه
انتهای پیام/