به گزارش پایگاه خبری خبرآنی، بهاء الدین حسینی هاشمی گفت: مقام معظم رهبری شعار محوری سال 98 را «رونق تولید» و شعار محوری سال 99 را «جهش تولید» تعیین فرمودند.
وی اظهارداشت: دست اندرکاران برای تحقق رونق تولید در سال گذشته سازو کارها و اقدامات مختلفی را انجام دادند اما کافی نبود بلکه می طلبید تلاش های بیشتری در این زمینه صورت گیرد.
این استاد دانشگاه و کارشناس اقتصادی گفت: امسال تاکید معظم له روی جهش تولید است که می طلبد تمامی سازمان ها، ارگان ها و دستگاه های مرتبط همچون وزارت اقتصاد و دارایی، صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی، نظام بانکی و بیمه ای کشور همه و همه پای کار باشند و برای تحقق پذیری شعار سال تلاش کنند.
وی افزود: تمامی سازمان هایی که حامی، پشتیبان و متولی بخش تولید در کشور هستند باید سیاست ها و برنامه های خود را در جهت تحقق شعار سال یعنی جهش تولید ساماندهی کنند.
حسینی هاشمی اظهارداشت: از عواملی که در راستای جهش تولید در کشور بسیار راهگشاست می توان به برداشتن تبعیض ها، سوبسیدها، یکسان سازی نرخ ارز، تسهیل فضای کسب و کار، مقابله با فساد، قاچاق، توزیع عادلانه امکانات، حذف بروکراسی کاذب اداری، حذف قوانین دست و پاگیر و ... اشاره کرد.
وی ادامه داد: مسئولان در مصاحبه ها و سخنرانی های خود وعده هرگونه حمایت و کمک به تولیدکنندگان را می دهند اما در عمل این وعده ها به نحو باید و شاید نمود پیدا نمی کند.
این استاد دانشگاه و کارشناس اقتصادی گفت: علی رغم تمامی تلاش ها همچنان صدور مجوز برای سرمایه گذاری و راه اندازی کسب و کارها و همچنین ترخیص کالا در گمرکات با فرآیند طولانی و زمان بری مواجه است.
وی افزود: متاسفانه هزینه تولید در کشور بسیار بالاست در ضمن بخش عمده ای از واحدهای تولیدی امروز با مشکل نقدینگی و سرمایه در گردش مواجه هستند.
حسینی هاشمی بیان داشت: فرآیندها باید کوتاه و منطقی شود تا انگیزه و رغبت برای سرمایه گذاری و فعالیت های مولد اقتصادی هر روز نسبت به گذشته در جامعه بیشتر شود.
وی گفت: بنگاه های اقتصادی کوچک و متوسط در جهش تولید، جلب و جذب سرمایه، افزایش میزان اشتغالف عرضه کالا و نظایر این بسیار نقش آفرین هستند.
این استاد دانشگاه و کارشناس اقتصادی افزود: واحدهای مزبور در رقابت با غول های اقتصادی که اغلب دولتی و شبه دولتی هستند در سایه قرار می گیرند و همواره با مشکلات عدیده ای مواجهند.
وی افزود: بازار فروش یکی از مشکلات اساسی بنگاه های کوچک و متوسط در کشور است چرا که ظرفیت تولید شان کم است و نمی توانند سرمایه گذاری و تبلیغات مناسبی در حوزه فروش داشته باشند.
حسینی هاشمی بیان داشت: ضرورت ایجاب می کند نهادهایی بصورت تضمینی کالاهای این نوع واحدها را خریداری و در یک بازار متشکل عرضه کنند.
وی گفت: کشور ظرفیت های خیلی خوبی در حوزه های مختلف کشاورزی، صنعتی، معدنی و تجاری دارد.
این استاد دانشگاه و کارشناس اقتصادی افزود: اگر مجموع این ظرفیت ها به شکل اصولی بکارگرفته شود و باور عمومی به تولید داخل باشد اقتصاد کشور خیلی سریع می تواند به رونق و شکوفایی برسد.
انتهای پیام/