به گزارش پایگاه خبری خبرآنی، حمیدرضا احمدیان در ارزیابی از کیفیت زیرساخت های لازم در مراکز آموزشی کشور برای آموزش آنلاین و کلاس های درس مجازی با توجه به شیوع ویروس کرونا، گفت: در حال حاضر وارد شرایط سختی در نظام آموزشی کشور شدیم و این روزها مشخص شد که دانشگاه ها و مدارس برای شرایط بحرانی پیش بینی و توجه لازم را انجام نداده اند. به این معنی که زیرساخت های لازم به لحاظ پلتفرم و اپلیکیشن در دانشگاه ها و مدارس متاسفانه قوی نبوده و ما در نظام تصمیم گیری کشور به آن توجه لازم را نشان نداده ایم.
وی با بیان اینکه وزارت ارتباطات و سازمان فناوری اطلاعات ایران که باید بازوی اجرایی و مشورتی برای سایر ارگان ها باشد، در این زمینه به خوبی عمل نکرده اند، افزود: در این شرایط تنها برخی از مدارس و دانشگاه ها که پلتفرم و زیرساخت لازم را خود پیش بینی کرده بودند میتوانند به خدمات خود ادامه دهند.
احمدیان ادامه داد: ما برای استاندارد سازی و مدرن کردن دانشگاهها و مدارس در حوزه زیرساخت آموزش مجازی کاری انجام نداده ایم و این موضوع نشان می دهد که حاکمیت ما در حوزه آموزش الکترونیک دچار خلا و اشکال جدی است.
مشاور کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق بازرگانی شرایط کنونی را یک تجربه مهم عنوان کرد و گفت: چرا که امکان دارد در آینده بحران های جدی دیگری را مانند سیل یا زلزله تجربه کنیم؛ از این رو باید نظام آموزشی را برای این شرایط آماده کنیم. این آمادگی تنها محدود به یک پلتفرم یا داشتن یک سایت برای ارائه آموزش آنلاین و آفلاین نیست. بلکه باید استانداردها، چارچوب و قوانین را در تولید و ارائه محتوای درست ترسیم کنیم.
وی افزود: اساتید و عرضه کنندگان این محتوا نیز باید حداقل هایی را از فضای جدید بدانند. این یک زیست بوم کامل است که باید با کمک نهادهایی مثل وزارت ارتباطات، آموزش پرورش ، علوم و بهداشت به شکل یکپارچه پیش برود. این مشکل جدی است که امروز با آن دست به گریبان هستیم.
احمدیان با بیان اینکه هیچ دانشگاهی تست پایداری پلتفرم های آموزش مجازی را روی شبکه انجام نداده بود، گفت: زمانی که بحث آموزش آنلاین مطرح می شود هر بخشی از آن ترافیکی را بر شبکه تحمیل می کند. صدا، تصویر و تعاملی که بین استاد و دانشجو وجود دارد همگی آنها حجمی از اینترنت را اشغال می کند و قطعا باید پیش بینی در آن دانشگاه، برای پهنای باندی که مد نظر دارد، انجام شود و یک مکانیزم درسی مشخص تدوین شود.
این کارشناس فناوری اطلاعات اضافه کرد: هنگامی که یک پهنای باند موثر را به یک دانشگاه می دهیم، اگر ۲۰ کلاس همزمان آنلاین برگزار شود، قطعا پهنای باند پاسخگوی کلاس آنلاین نخواهد بود. پس این اشکال هم از سمت دانشگاه است و هم از سمت سیاستگذارانی است که دسترسی لازم به شبکه دارند. اشکال از سمت دانشگاه به این دلیل است که باید تست های لازم و پایداری شبکه در پلتفرم موجود را انجام و برنامه ریزی آموزشی به خصوص در بخش تولید محتوا را صورت می داد. سیاستگذار نیز باید حداقل ها را تعریف می کرد و در یک برنامه مشخص تست پایداری صورت می داد و در این زمینه به صورت سلیقه ای انجام نمی شد.
وی گفت: گرفتن پهنای باند توسط دانشگاه ها سلیقه ای است و این نوع سلیقه ای عمل کردن ما قطعا برخی از دانشگاه ها را دچار چالش می کند.
مدیرکل سابق دفتر نوآوری و حمایت از سرمایه گذاری وزارت ارتباطات با اشاره به زیرساخت های ارتباطی کشور نیز گفت: هنگامی که به مردم میگوییم، احتیاط کنید و بیشتر در منزل بمانید باید این پیش بینی صورت گیرد که حجم مصرف اینترنت افزایش پیدا می کند.در چنین شرایطی باید یک شفاف سازی درست از سوی وزارت ارتباطات صورت گیرد که پیش بینی برای مصرف به چه میزان بوده و چقدر استفاده شده است و آیا اساسا سرانه پیش بینی شده برای اینترنت کشور که بر مبنای پهنای باند بوده، درست بوده یا خیر.
احمدیان افزود: این اطلاعات در دسترس نیست و یا از جمله اطلاعاتی است که منبع دقیق ندارد؛ بر همین مبنا باید به مردم سرویس، دسترسی و فضای استفاده را بدهیم که سایر اهداف اجتماعی تعریف شود.
وی با اشاره اینکه چالش جدی و عمده ما در بحران هایی مانند بحران کنونی، آموزش، فرهنگسازی و همگرایی است، خاطرنشان کرد: اگر فضای مجازی با استاندارد، چارچوب، قواعد مشخص و نظارت درست، در اختیار مردم و کسب و کار نباشد قطعا برای دسترسی به اهداف دچار چالش خواهیم شد.
این کارشناس حوزه فناوری اطلاعات پهنای باند ورودی به کشور را پاسخگوی نیاز جامعه دانست و افزود: آنچه شواهد نشان می دهد این است که پهنای باند باید به اندازه کافی وجود داشته باشد. اما آنچه که تجربه ما از دسترسی به اینترنت نشان می دهد این است که جای شفاف سازی بسیار کمرنگ است. اپراتورها و شرکت زیرساخت باید به طور شفاف حجم اینترنت کشور و مقدار ورودی و خروجی و میزان مصرف را اعلام کنند و این اعلام کردن و شفاف سازی به تفکرات جامعه کمک می کند.