به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری خبرآنی؛ استفاده از آموزشهای مجازی در تعطیلات طولانی مدتی که بر اثر شیوع ویروس کرونا به مدارس تحمیل شد فصل جدیدی از آموزشها را رو به مدارس کشور گشود، آموزشهایی که در برخی از کشورها سالهاست اجرا میشود اما در کشور ما تجربه جدیدی است و در تعطیلات اخیر برای نخستینبار به صورت گسترده تجربه شد.
البته پیش از این و در دوران جنگ، تجربه آموزش تلویزیونی دانشآموزان را داشتیم و این بار با تحمیل تعطیلات طولانی مدت یک بار دیگر از ظرفیت تلویزیون برای آموزش دانش آموزان استفاده شد و البته در کنار آن فضای مجازی نیز بستری شده است تا معلمان به آموزش مجازی دانشآموزان بپردازند.
آموزشهای مجازی البته با تمام وجود مشکلات و کاستیهایی که دارد با ابتکار و خلاقیت معلمان در جریان است و آنها بدون آمادگی قبلی وارد میدان آموزش مجازی شدهاند و در این میان هر معلمی سعی میکند با خلاقیت خود، روشهای مختلفی را در آموزش مجازی به کار بگیرد.
"جلال صباغ" یکی از معلمان روستاست که برای آموزش مجازی دانشآموزان در تلاش است، این معلم آذرشهری هر روز در دبستان شرافت روستای دینآباد حضور مییابد و با امکانات شخصی خودش برای دانش آموزان کلیپ تصویری تهیه میکند.
او میگوید: هر روز به همراه پسرم به مدرسه میرویم و با کمک او که زحمت فیلمبرداری را میکشد طبق برنامه هفتگی از دروس آن روز کلیپ تهیه و در گروه مدرسه درج میکنم، خانوادهها و دانشآموزان هم استقبال خوبی میکنند اگر همکاری خانوادهها نبود در فاصله ایجاد شده در تعطیلات افت تحصیلی اتفاق میافتاد و قابل جبران نبود.
بار آموزش مجازی بر دوش معلمان
در این میان برخی معلمان میگویند که میزان کارشان در مقایسه با آموزش حضوری و در کلاس درس بیشتر شده است، در اینباره دبیر یکی از مدارس دولتی شهر تهران به خبرآنی میگوید: درباره مشکلات موجود، عمده مشکل به فراهم نبودن بستر کار برمیگردد، سرعت پایین اینترنت، نبود یک شبکه داخلی که دانشآموزان رغبت به عضویت در آن داشته باشند از سایر مشکلات است، اتفاقی که در آموزش مجازی شاهد هستیم این است که حجم بالایی از کار مبتنی بر خلاقیت شخصی معلمهاست. هر فردی، با توجه به بضاعت شخصی خود، میزان و نحوه آشنایی با فناوریهای جدید و نیز دسترسی به امکانات، سعی در پیشبرد کار تدریس دارد. در این میان، بیشترین همکاری را از جانب مدیران و معاونین مدارس شاهد هستیم که در مدرسه حاضر بودند و به معلمهایی که روش فیلمبرداری را برای تدریس انتخاب کردند، کمک میکردند.
یادگیری دانشآموزان در آموزش مجازی آسیب دیده است؟
این معلم در پاسخ به این پرسش که آیا یادگیری دانشآموزان در جریان آموزش مجازی نسبت به حضور در کلاس درس کمتر نشده است، میگوید: این موضوع بستگی دارد به اینکه محتوایی که معلم ارائه میکند تا چه اندازه جذاب باشد، من برای تدریس فیلم میسازم چون اگر بخواهم به صوتر صرفاً صوتی درس بدهم، طبیعی است که دانشآموز تمایلی ندارد، نیم ساعت یا 45 دقیقه صوت را گوش دهد.
حجم بالای مصرف اینترنت معلمان و دانشآموزان
او معتقد است که تدریس مجازی مشکلاتی هم دارد به ویژه آنکه بار اصلی کار بر دوش معلمان است و پیش از این محتوایی از سوی مسئولان تهیه نشده بود تا در مواقع اینچنینی معلمان بتوانند از آن بهرهمند شوند، از سوی دیگر سیستم خانگی پاسخگو نیست و در این شرایط مجبور شدم کارت گرافیک سیستم شخصیام را ارتقا بدهم چون با کارت گرافیک آنبورد نمیشد فیلم ساخت، مشکل دوم هم مربوط به حجم مصرفی نت و سرعت ضعیف آن است، من این ماه 7 بار بسته یک ماهه 10 گیگ گرفتم حالا به معلمان 20 گیگ اینترنت رایگان دادهاند.
مشکل سوم هم مربوط به این است که در کلاس درس پاسخ به سؤالات را یک بار میدهیم و در این میان اگر دانشآموز دیگری هم سؤال داشته باشد، مشکلش حل میشود اما در آموزش آنلاین باید یک جواب را چندین بار در "پی وی" به دانشآموزان مختلف پاسخ دهیم.
البته این معلم میگوید که شیوه آموزش آنلاین برخی معلمان هم مناسب نیست و همین موضوع ممکن است در بحث یادگیری دانشآموزان مشکلاتی ایجاد کند.
به گزارش خبرآنی، اگرچه در شرایط فعلی راهکار دیگری جز آموزش تلویزیونی و مجازی وجود ندارد اما باید به چند موضوع توجه داشت تا تعطیلات طولانی مدت کرونایی به آسیب دانشآموزان و اختلال در یادگیری آنها یا ناچار شدن خانوادهها برای گرفتن معلم خصوصی ختم نشود.
آنچه در جریان آموزش مجازی نگران کننده است بحث یادگیری دانشآموزان است یعنی مشخص نیست آموزشهای تلویزیونی یا مجازی تا چه اندازه به تعمیق یادگیری دانشآموزان منجر میشود.
از سوی دیگر دانشآموزان دبستانی، هنرستانیها و دانشآموزان مناطق محروم سه گروهی هستند که در جریان آموزش مجازی بیشترین نگرانی نسبت به آنها وجود دارد، نشاندن دانشآموزان دبستانی پای آموزشهای تلویزیونی و مجازی کار دشواری است که خانوادهها به آن اشاره میکنند و در این میان بحث تعمیق یادگیری دانشآموزان دبستانی از مواردی است که باید نسبت به آن توجه کافی داشت چرا که ارتقای دانشآموز به پایه بالاتر در حالیکه یادگیری مطالب درسی پایه قبل به خوبی انجام نشده است، افت تحصیلی را رقم خواهد زد.
گروه دوم از دانشآموزان که در جریان آموزش مجازی و تلویزیونی با مشکلاتی مواجه هستند، دانشآموزان ساکن مناطق روستایی و حاشیه شهرها هستند که عدم دسترسی آنها به اینترنت و گاهی حتی شبکههای تلویزیونی، نگرانی از یادگیری آنها را دو چندان کرده است و در این میان شاید این گروه از دانشآموزان بیشترین ضرر را از تعطیلات طولانی مدت کرونایی متحمل شده باشند البته در این میان معلمان روستایی هم برای جبران عقب افتادگی تحصیلی دانش آموزان در تلاش هستند.
و اما گروه سوم که در جریان آموزش مجازی با چالشهایی مواجهند، دانشآموزان هنرستانی هستند که بیشتر دروس آن کارگاهی و مهارتی است اما در جریان آموزشهای تلویزیونی عمده تمرکز بر دروس تئوری و بعضی رشتههای خاص همچون حسابداری است و در این میان ارائه آموزشهای عملی و کارگاهی از طریق فضای مجازی نیز دشواریهای خاص خود را دارد که در برخی رشتهها قابل تحقق هم نیست.
به گزارش خبرآنی، استفاده از آموزشهای مجازی و تلویزیونی در جریان تعطیلات طولانی مدت مدارس، راهکار مناسبی است اما در این میان بحث تعمیق یادگیری دانشآموزان در جریان این سبک از آموزش، موضوعی است که نمیتوان نسبت به آن بیتوجه بود.
از سوی دیگر اگر قرار باشد آموزش مجازی در تعطیلات طولانی مدت کرونایی مدارس راهکاری برای جبران عقب افتادگی تحصیلی دانش آموزان باشد یابد باید برای تسهیل دسترسی دانشآموزان و معلمان و طراحی اینترنت رایگان چارهای اندیشید، چرا که دانشآموزان حجم بالای اینترنت برای دانلود کردن دروس مختلف استفاده میکنند و هزینههای احتمالی آن ممکن است باعث عدم استفاده دانشآموزان برخی خانوادهها از روش آموزش مجازی شود.
در پایان هم باید اشاره کرد که محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش آموزش و پرورش گفته است که مدت زمان اضافه شده به سال تحصیلی، با احتساب آموزشهای ارائه شده در فضای مجازی است اما این موضوع مطرح است که آیا در این شرایط نیازی نیست برای اطمینان از یادگیری دانشآموزان پس از بازگشایی مدارس، محتوای ارائه شده در جریان آموزش تلویزیونی و مجازی یکبار دیگر مرور شود تا از تعمیق یادگیری دانشآموزان اطمینان حاصل کرد؟
انتهای پیام/