اهمیت اجرای مطالعات کاربردی موثر درباره ویروس کرونا

به گزارش پایگاه خبری خبرآنی به نقل از وزارت بهداشت، نظر به اهمیت بررسی جامع ابعاد و الزامات تحقیقاتی و تمهید راهکارهای مورد نیاز در خصوص مدیریت انتشار و مقابله با ویروس کرونا (کووید ۱۹)، نشست هم اندیشی کووید ۱۹ و ملاحظات تحقیقاتی به صورت ویدئو کنفرانس برگزار و اهم سیاستها و برنامه های حوزه های مختلف معاونت تحقیقات و فناوری به بحث و تبادل نظر گذاشته شد.

در این جلسه دکتر رضا ملک زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، با تبیین وضعیت موجود و تاکید بر اهمیت نقش طراحی و اجرای مطالعات کاربردی موثر در این زمینه، رسالت مراکز و موسسات تحقیقات علوم پزشکی کشور برای تولید شواهد علمی مستند و اثربخش در سیاستگذاری و برنامه ریزی های مداخله ای را تشریح کرد.

وی توضیحاتی را در مورد سیاست های کلان معاونت تحقیقات و فناوری در شکل گیری کمیته تحقیقات کرونا و فعالیت های کمیته های شکل گرفته ارائه کرد.

همچنین دکتر شاهین آخوندزاده قائم مقام معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، تمهیدات مرتبط با تسهیل و تسریع تصویب طرح های تحقیقاتی و ظرایف تخصصی و اخلاقی مورد نظر در تدوین پروپوزال ها و روندهای داوری، همچنین نکات مورد توجه در نشر به هنگام داده ها و نتایج قابل استناد را یادآور شد.

وی اطلاع رسانی در خصوص تخصیص بودجه های تحقیقاتی مرتبط، لزوم شناسایی زیرساختها و امکانات تشخیصی مراکز و موسسات تحقیقاتی جهت هم افزایی ظرفیتها و روندهای اجرایی متناظر را مورد تاکید قرار داد.

همچنین در این جلسه دکتر احسان شمسی گوشکی درباره ملاحظات اخلاقی در زمینه طراحی و اجرای مطالعات مرتبط و همچنین نشر نتایج، با توجه به راهکارهای تمهید شده، نقش کمیته های اخلاق دانشگاهها و آمادگی تمام وقت کمیته اخلاق کشوری در این زمینه را تشریح کرد.

دبیر کمیته کشوری اخلاق در پژوهش های علوم پزشکی همچنین بر لزوم توجه به مشغله اعضای هیات علمی بالینی و برنامه ریزی برای تشکیل تیم های تحقیقاتی موثر که در آنها پژوهشگران اپیدمیولوژیست و علوم پایه در کنار محققین بالینی بتوانند نتایج اقدامات بالینی و مطالعات را به صورت دقیق و به هنگام ثبت و منتشر کنند، تاکید کرد.

لزوم ثبت تمامی مطالعات کارآزمایی بالینی در IRCT (Iranian Registry of Clinical Trials) نیز مورد تاکید قرار گرفت.

دکتر کاظم زنده دل مسئول برنامه ملی ثبت سرطان کشوری نیز در این جلسه نکات کاربردی را در زمینه سامانه ثبت اطلاعات بیماران و لزوم توجه به تکمیل دقیق و کامل فیلدهای اطلاعاتی مورد نیاز ذکر کرد.

توجه به اهمیت داده ها و تکمیل و صحت آنها تمهیدات مدیریتی جهت هم اندیشی فرمها و داده های مورد انتظار،  روش های تکمیل در فیلد و نیز پیگیری تلفنی پس از ترخیص، از موارد دیگری بود که توسط وی مورد تاکید قرار گرفت.

در ادامه با توجه به ازوم توجه و برنامه ریزی بهینه برای بهره مندی از ظرفیتهای شرکتهای دانش بنیان به ویژه در حوزه طراحی و تولید کیتهای تشخیصی و مواد مورد نیاز در حوزه پیشگیری، ضمن بیان سیاستها و اقدامات صورت گرفته در ستاد، جنبه های حمایتی توسط دکتر وطن پور بحث شد.

در این هم اندیشی همچنین دانشگاه های علوم پزشکی کشور، نقطه نظرات و پیشنهادات کاربردی خود را به بحث و تبادل نظر گذاشتند که از مهمترین آنها می توان به لزوم توجه به مطالعات مرتبط با پیشگیری، ثبت و مطالعه روش های درمانی ، لزوم تعریف استانداردهای بیوبانک بیماران مبتلا و ابلاغ دستورالعمل های مربوطه، لزوم توجه به حفظ سلامت پرسنل درمانی، توجه به سلامت و جنبه های مراقبتی در محققین، توجه به تحقیقات حوزه سلامت روان و نیز اعتبارات مورد نیاز جهت طراحی و اجرای مطالعات، اشاره کرد.

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.